سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دانش‌آموزان تهرانی بیشتر وارد رشته‌ ریاضی می‌شوند/ مدارس فرهنگ برای تقویت رشته علوم انسانی در تهران است


به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص خبر ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان رشته علوم انسانی در مدارس عادی اظهار داشت: این موضوع سیاست کلان آموزش و پرورش نیست بلکه خبر آموزش و پرورش شهر تهران به عنوان یکی از 31 استان کشور است.

وی به تشریح مدارس فرهنگ پرداخت و گفت:‌ این مدارس نوعی از مدارس دولتی و برای تقویت رشته علوم انسانی است که دانش‌آموزان مستعد در این رشته با شرایط خاصی از جمله داشتن معدل حداقل 17 و شرکت در آزمون ورودی به مدارس فرهنگ راه پیدا می‌کنند و در زمان تحصیل در این مدارس نیز نباید معدل آنها کمتر از 15 و نیز در درسی نمره کمتر از 12 بگیرند.

زرافشان تصریح کرد: دانش‌آموزانی که این شرایط خاص برای ورود به مدارس فرهنگ را نداشته باشند باید در مدارس عادی دولتی ثبت‌نام کنند و در  تکمیل خبر شهر تهران نیز اعلام کرده‌ایم که علاوه بر توسعه مدارس فرهنگ شهر تهران مدارس عادی نیز به ثبت‌نام دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی خواهند پرداخت.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رشته علوم انسانی از جایگاه ویژه‌ای در آموزش و پرورش برخوردار است، افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رویکرد چرخشی از موضوعات درسی و اصالت درسی به نیازهای انسانی است و دستیابی به بخشی از حیات طیبه در سند تحول بنیادین به عنوان هدف نظام تعلیم و تربیت مطرح شده است و در این راستا علوم انسانی جایگاه خطیری پیدا می‌کند.

وی جایگاه علوم انسانی را جایگاه روشی و تربیتی خواند و اظهار داشت:‌با شناخت انسان است که در رشته‌هایی همچون علوم تربیتی و علوم اجتماعی می‌توان به  تقویت موضوع «ارتباط» به دانش‌آموزان کمک کرد و ارتباطات آنها را تقویت نمود.

زرافشان با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت از تقویت رشته علوم انسانی نام برده شده است، گفت:‌ در این سند 22 هدف عملیاتی قید شده است که از این تعداد هدف شماره 15 در خصوص اصلاح محتوا، ارتقاء جایگاه، افزایش کیفیت و کارآمدی علوم انسانی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر مبانی دینی و چارچوب نظام معیار است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: ضمن این هدف 6 راهکار آمده است و در یکی از بندهای آن بر ضرورت گسترش و تقویت مدارس و مجموعه‌ها که آموزش و تربیت خاص نیروهای انسانی در سراسر کشور را بر عهده گیرد تأکید شده و این موضوعی بود که در شهر تهران مطرح شده است.

وی تعداد مدارس فرهنگ در تهران را 12 مدرسه برشمرد و گفت: هدفگذاری برای تقویت رشته علوم انسانی در برنامه پنجم توسعه قید شده است و از ابتدای این برنامه موضوع توسعه کمی و کیفی رشته علوم انسانی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

زرافشان در ادامه سخنان خود به ارائه آماری از تحصیل دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف نظری پرداخت و افزود: 30 درصد دانش آموزان در رشته علوم انسانی، 46 درصد رشته تجربی و 22 درصد در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند و این آمار در شهر تهران در رشته علوم انسانی 22درصد، علوم تجربی 31 درصد و رشته ریاضی 47 درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این آمار در تهران نشان دهنده آن است که این شهر به خاطر مسائل توزیع دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف از یک بافت متفاوتی از تمام کشور برخوردار است و دارای یک موضوع خاص بوده و در این راستا برای این موضوع خاص یک راه حل علاوه بر راه‌حل‌های عمومی در نظر گرفته شده است.

وی مدارس فرهنگ و معارف را دو مدرسه خاص برای استعدادهای برتر در رشته علوم انسانی دانست و خاطر نشان کرد:‌ این مدارس با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل شده است و همچون مدارس تیزهوشان توجه ویژه‌ای به محتوا و نیز معلمان شده است و این مدارس برای تحصیل دانش‌آموزان مستعد و علاقه‌مند در رشته علوم انسانی است.

زرافشان با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت دائم در حال تغییر و نو شدن است، اظهار داشت:‌ ممکن است در سال‌های آینده مطالعات جدیدی در خصوص آموزش و پرورش صورت گیرد و پژوهشگاه تعلیم و تربیت و کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در دستور کار و مورد مطالعه و تحقیق قرار می‌دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین جداسازی به عنوان یک رویکرد دائمی پذیرفته شده نیست، گفت: روش‌های مطلوب در نظام تعلیم و تربیت تحصیل در یک محیط عادی مثل جامعه است و در این راستا کودکان استثنایی و ویژه باید در کنار یکدیگر به تحصیل بپردازند و با توجه به آماده نبودن شرایط در فضای عمومی کشور برخی از جداسازی‌ها انجام می‌شود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: آموزش و پرورش تولید‌کننده علم در حوزه علوم انسانی نیست بلکه از علم تولیدشده استفاده می‌کند و برای توسعه علوم انسانی در آموزش و پرورش نیاز است که دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه در مرجع نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی پیشتازی و به آموزش و پرورش کمک کنند.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/8ZRX69


ویدیو مرتبط :
فعالیت تحصیلکرده‌های رشته‌های علوم انسانی و فنی به عنوان دندانپزشک