تولید سالانه بیش از 155 هزار گل شاخه بریده در آذربایجان‌غربی


مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از تولید سالانه 30 هزار و 600 گل شاخه بریده در فضای باز در شهرستان‌های ارومیه و مهاباد خبر داد.

«عزیز امانی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌غربی گفت: سالانه 30 هزار و 600 شاخه گل رز، گلایول و داوودی در مجموع در سطح 420 مترمربع کشت و سالانه 525 هزار بوته گیاهان فصلی و آپارتمانی در سطح 3500 مترمربع در شهرستان ارومیه و مهاباد تولید می‌شود.

امانی افزود: گل‌های تولید شده در گلخانه شامل گل رز شاخه بریده در سطح 1000 مترمربع و با تولید 125 هزار شاخه گل در ارومیه و گیاهان گلدانی و آپارتمانی به میزان 709 هزار و 500 گلدان در گلخانه‌های سطح استان تولید می‌شود.

وی ادامه داد: گل و گیاهان تولیدی در استان شامل گل و گیاهان تولید شده در فضای باز و گل و گیاهان تولید شده در گلخانه‌هاست.

گیاهان تولید شده در فضای باز شامل گل‌های شاخه بریده(رز، گلایول و داوودی )گیاهان فصلی و نشایی(مینا چمنی، جعفری، آهار، اطلسی، ابری، بنفشه، مریم گلی، همیشه بهار، شب بو، گل میمونی و ...) است.

وی افزود: گل و گیاهان تولید شده در گلخانه نیز شامل گل شاخه بریده رز و گیاهان آپارتمانی و گلدانی است.

امانی گفت: گل‌های تولید شده در سطح استان توسط گل‌فروشی‌های داخل استان به فروش می‌رسد و یا برای فضای سبز شهری یا خانگی مصرف می‌شوند، بخشی نیز به سایر استان‌ها فرستاده می‌شوند.

وی در خصوص صادرات گفت: در برخی مقاطع به اقلیم کردستان عراق صادرات به‌صورت پراکنده پیله‌وری و در سطح محدود انجام می‌شود که شامل درختچه‌های زینتی و برخی گیاهان آپارتمانی و گلدانی می‌شود و به‌علت پراکنده بودن صادرات اعتبار خاصی برای آن محاسبه نشده است.

امانی در خصوص گل محمدی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های ارومیه 13 هکتار، خوی25 هکتار، مهاباد 3.5 هکتار، پیرانشهر 2.5هکتار، تکاب 1.6هکتار، نقده 0.5 هکتار و شاهین‌دژ 0.6 هکتار است که در شهرستان‌های ارومیه و خوی به بیشترین میزان کشت می‌شود.

وی یادآور شد: گل محمدی تولیدی عمدتا مصرف گلاب‌گیری و مربا دارند و به مصرف کارخانجات و کارگاه‌های عرق‌گیری استان می‌رسد و بخشی از محصول به‌صورت گلاب صادر می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تولید سالانه 250 هزار تن پودر آلومینا در مجتمع آلومینای