آیا باران امروز تهران اسیدی است؟


خبر باران اسیدی و سونامی سرطان به‌صورت گسترده در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود که نگرانی شهروندان شهرهای آلوده را به‌دنبال داشته است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،در این پیام خطاب به شهروندان شهرهای آلوده آمده است: «درصورت آمدن باران حتما از چتر استفاده کنید، در هنگام ریزش برف یا باران از تماس آن با صورت و موهای‌تان جلوگیری کنید...، سونامی سرطان در راه است، باران سرب، مواظب خود و کودکان‌تان باشید و تا می‌توانید این پیام را انتشار دهید.» آلودگی هوا یکی از اصلی‌ترین موضوعات خبری هفته‌های گذشته بوده است. این آلودگی طی هفته گذشته در حدی بود که چندین نوبت تعطیلی مدارس را در استان تهران و تعدادی از شهرهای دیگر به‌دنبال داشت. طی روزهای اخیر درحالی که نباریدن برف و باران منجر به پدیده وارونگی هوا و تشدید این آلودگی شده است اما مصوبات جلسات کمیته هماهنگی مواقع اضطرار آلودگی هوا تعطیلی مدارس در تمامی نقاط آلوده را به‌دنبال نداشت.

 با توجه به افزایش میزان آلودگی هوای تهران و پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر پایداری وضعیت جوی، جلسه اضطراری آلودگی هوای تهران روز یکشنبه نیزتشکیل شد. براساس این جلسه امروز دوشنبه کلیه مدارس شهر تهران در همه مقاطع دایر بود و تنها مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی نواحی یک و دوی ری و کهریزک تعطیل بودند. همچنین این کمیته مصوب کرد فروش مجوز ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز متوقف و همچنین فعالیت معادن شن و ماسه و کلیه صنایع آلاینده در استان تهران متوقف شود. در رابطه با این موضوع این روزنامه در گفتگو با مسئولان و کارشناس ذیربط ضمن بررسی این موضوع درصدد اطلاع‌رسانی درباره آن برآمد. مدیرکل پیش‌بینی هواشناسی: این شایعه دروغی بیش نیست

احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره پخش شایعه‌ای در فضای مجازی در رابطه با آلودگی شدید هوا و بارندگی‌های اسیدی گفت: زمانی که ترکیبات اسیدی یعنی نیترات‌ها و سولفورها در جو موجود باشند و با مولکول آب مخلوط شوند، به‌دلیل قطبی بودن مولکول آب و اینکه ترکیبات نیتروژن و سولفور و یونی ، به اصطلاح دو قطبی هستند، باران اسیدی شکل می‌گیرد ولی اینکه در فضای مجازی چنین شایعه‌ای پخش شده، اصلا چنین چیزی نیست. احتمال باران اسیدی به‌صورت نسبی همیشه وجود دارد اما در حال حاضر جای نگرانی نیست.

وی ادامه داد باران سرب نیز به دلیل ترکیبی است که به بنزین اضافه می‌شد و چند سالی است که این ترکیب حذف شده است. این شایعه دروغی بیش نیست. در حال حاضر بنزین مصرفی ما استاندارد است. وی درباره باران اسیدی گفت: باران اسیدی به دلیل صنعتی شدن کره زمین و وجود آلاینده‌ها همواره تکرار می‌شود و موضوع قابل انکاری نیست. نشانه‌های باران اسیدی و وجود اسید در هوا همین زنگ خوردگی فلزات و مثلا نمای آجری منازل است و این ترکیبات اسیدی حتی اگر باران نبارد و تنها رطوبت هوا بالا یاشد با مولکول‌هایی آب مخلوط شده و امکان آن هم در ایران و هم در سایر نقاط وجود دارد. در حال حاضر منابع آلاینده درحال مصرف است؛ گازوئیل کامیون‌ها و کوره‌هایی که با نفت می‌سوزد و سوخت فسیلی منازل و پالایشگاه‌ها، در فصل زمستان با توجه به اینکه جو در حالت سکون قرار می‌گیرد و شاهد وزش باد و شرایط بهاره مثل بهار و پاییز نیستیم، آلاینده‌هایی که در روزهای سرد سال فعال می‌شوند، در سطوح زیرین متراکم می‌شوند و آلودگی هوا تشدید می‌شود.از روز چهارشنبه سامانه هوایی جدید از جنوب غرب وارد کشور می‌شود و از بعدازظهر چهارشنبه و روز پنج‌شنبه شاهد بارندگی خواهیم بود. رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت: باران اسیدی را کاملا تکذیب می‌کنمخسرو صادق‌نیت، رئیس مرکز سلامت محیط کار وزارت بهداشت در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: این مساله را کاملا تکذیب می‌کنیم چون مهم‌ترین آلاینده‌ای که باعث باران اسیدی می‌شود، co2 است و از این نظر هوا در وضعیت سالم قرار دارد و غلظت این آلاینده در هوا به حدی نیست که بتوانیم بگوییم احتمال بارش باران اسیدی وجود دارد. مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران: بارش باران سرب صحت ندارد

محمدهادی حیدرزاده، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران نیز با تکذیب این شایعات گفت: میزان آلاینده‌های فلزی و گازی که موجب بارش اسیدی می‌شود، در شرایط پاک و سالم قرار دارد و احتمال بارش باران اسیدی وجود ندارد تنها میزان ذرات معلق کمتر از 2/5 میکرون در شرایط فعلی بالاست که این امر به بارش باران‌های اسیدی ربطی ندارد. حیدرزاده همچنین با تکذیب بارش باران سرب، ادامه داد: از سال 79 سرب را از بنزین حذف کرده‌ایم و چنین موضوعی صحت ندارد.  کارشناس محیط‌زیست: 6 سال است که سرب از بنزین حذف شده است

 اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست در پاسخ به سوال «کسب‌وکار» درباره شایعه سونامی سرطان و باران اسیدی گفت: تا جایی که بنده اطلاع دارم، سرطان مسری نیست.

وی با تکذیب این قبیل شایعات افزود: این صحبت‌ها اصلا منشا علمی ندارد، متاسفانه در پس این شایعات منافع اقتصادی نهفته است و عده‌ای سودجو با پخش این قبیل شایعات و ملتهب کردن فضای روانی جامعه سعی در تبلیغ و فروش محصولات خود به قیمت‌های گزاف و نجومی به مردم و به‌ویژه خانم‌ها می کنند. وی گفت: به عنوان مثال آلودگی هوای انگلستان و متعاقب آن انتقال این آلودگی به سبب وزش باد به آسمان آلمان موجب بارش باران‌های اسیدی برای چند سال متوالی شد که پس از سال‌ها موجب لایه‌لایه شدن پوست درختان در کشوری مثل آلمان شد. این کارشناس در پایان گفت: بنده ضمن تکذیب این شایعات قول می‌دهم درصورتی که باران اسیدی بیاید، در زیر این‌ باران اقدام به قدم زدن کنم. کهرم گفت: باران سرب که در متن این شایعه به آن اشاره شده به‌دلیل وجود سرب است که در حال حاضر ترکیبات سرب و گوگرد بنزین یورو چهاری که در پالایشگاه‌ها از جمله پالایشگاه اراک تولید می‌شود، گرفته می‌شود. حدود شش سال است که سرب از بنزین تولیدی حذف شده است و حتی گوگردی که در پالایشگاه اراک از بنزین استخراج می‌شود به چین صادر می‌شود. 

وارونگی هوا چیست و چگونه به‌وجود می‌آید؟ وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی است. در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا می‌شود. عواملی همچون وجود هوای سرد و خشک که باعث جذب تشعشع جزئی حرارت زمین می‌شود، آسمان صاف و بدون ابر که عمل تشعشع را سرعت می‌بخشد و هوای آرام و بدون باد که باعث عدم تداخل هوای سرد و گرم شود، موجب می‌شود که هنگام شب تشعشع (از زمین) شدید شده و سطح زمین به سرعت حرارت خود را از دست دهد و خیلی زود سرد شود و وارونگی هوا پدید آید.

شرکت‌ها، کارخانه‌ها، ماشین‌ها، کامیون‌ها و وسایلی که دارای دودکش هستند، از سوخت فسیلی نظیر زغال و مواد نفتی استفاده می‌کنند. سوخت این دو نوع ماده موادی نظیر اکسید گوگرد و اکسیدهای نیتروژن را وارد هوا می‌سازد. در فضا این اکسیدها تغییر می‌کنند؛ به گرد و غبار و باران اسیدی تبدیل می‌شوند، سپس به‌صورت بارش‌های خشک یا‌ تر به سطح زمین برمی‌گردند. منبع: اقتصادآنلاین

 برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
باران اسیدی