سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پای تعامل رسانه‎ها و رابطان عمومی ادارات در بروجرد لنگ می‎زند


به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، تعامل رسانه‌ها و رابطان عمومی ادارات یکی از پتانسیل‌هایی است که می تواند، در کنار انتشار صحیح اخبار به جامعه زمینه‎ساز تغییر و تحولات مثبت ادارات آن هم در سایه انتقال نقدهای منصفانه از سوی اصحاب خبر باشد.

با این وجود ضعف ارتباطی رسانه‏‌ها و روابط عمومی ادارات در بروجرد تا حدودی این شهرستان را از برخورداری از مزایای یاد شده بی‏‌نصیب کرده است.

در کنار ناآشنایی برخی رابطان عمومی ادارات با حوزه وظیفه‏‌ای آنها برخی بی توجهی‏‌های رسانه‏‌ای به خدمات ادارات و اتکاء آنها به بیان ضعف‏‌ها به کمرنگ‎تر شدن این رابطه دامن زده است.

از سویی ضعف رسانه‏‌ها در بیان نقدهای منصفانه‌‏ای که چند راهکار منطقی و عملیاتی را به دنبال داشته باشد، عملا جز تخریب ادارات نتیجه‏‌ای به همراه ندارد.

با در نظر گرفتن پتانسیل‏‌ها و اشکالات موجود در روابط کاری رسانه با روابط عمومی ادارات، شناسایی عوامل دخیل در این باره و تلاش در جهت رفع آنها با اتکاء به اهرم قدرتمند آموزش سهم قابل توجهی از نواقص موجود در این حوزه را حذف می‏‌کند.

تحقق این مهم زمینه‌‏ساز خوبی برای انتشار اخبار صحیح، جلوگیری از دامن زدن به شایعات، پرهیز از تخریب فعالیت‏های بدنه دولت و در نهایت حرکت رو به رشد آن‌ها است.

در سایه تقویت ارتباط میان رسانه‏‌های دیداری، شنیداری و مکتوب رسانه با مجموعه ادارات بستر بسیار مناسبی برای بهره‏‌گیری حداکثری از این ظرفیت فراهم می‏‎شود.

بر این اساس تقویت فعالیت رسانه‏‌ها حول محور ماهیت اطلاع رسانی آنها از یک سو و موانع موجود در برقراری هرچه بیشتر تعامل رابطان عمومی ادارات با فعالان عرصه خبری علاوه بر تقویت جنبه‏‌های همکاری این دو با یکدیگر مزایای متعددی را برای پیکره دولت و مردم به دنبال دارد.

ناآشنایی با حوزه کاری روابط عمومی

یکی از خبرنگاران بروجردی گفت: رابطان عمومی برخی ادارات این شهرستان دیدگاه مناسبی نسبت به مشارکت دادن خبرنگاران در انعکاس اخبار و فعالیت‏‌های ادارات ذی‌ربط خود ندارند.

مریم شمس اظهار کرد: به نظر می‏رسد، ریشه این دیدگاه نادرست را باید در ناآگاهی برخی رابطان عمومی ادارات با حوزه وظایف و توانمندی‏‌های یک رابط عمومی جستجو کرد.

ادارات از پتانسیل خبرنگاران استفاده کنند

یکی دیگر از خبرنگاران بروجردی گفت: تصور برخی رابطان عمومی فعال در ادارات این شهرستان از خبرنگاران این است که فعالان عرصه خبر تنها به دنبال انعکاس کمبودها و نقاط ضعف ادارات هستند.

حسین کردی اظهار کرد: این در حالی است که رابطان عمومی ادارات می‏توانند، با بهره‏‌گیری بهینه از پتانسیل حوزه خبر و اطلاع‏‌رسانی در انعکاس خدمات و فعالیت‏‌های ادارات به مردم استفاده کنند.

ضعف تعریف جایگاه سازمانی رابطان عمومی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد در این باره گفت: در بسیاری از ادارات این شهرستان عملا جایگاه سازمانی برای روابط عمومی تعریف و تعبیر نشده است.

رضا ترابی‌گودرزی افزود: ضعف ارتباطی رابطان عمومی ادارات با پیکره رسانه‎ای این شهرستان زیان‎های زیادی را به دنبال دارد که نپرداختن به خدمات ادارات و عدم انتقال مطالبات و خواسته‎های مردم به مجموعه دولت از آن جمله است.

توجه برخی رسانه ها به نیمه خالی لیوان

وی در ادامه به نقش رسانه ها و تأثیر آن در کمرنگ شدن تعامل کاری رابطان عمومی ادارات با اصحاب خبر پرداخت و ادامه داد: اکتفا به بیان نقاط ضعف ادارات و به عبارتی پرداختن به نیمه خالی لیوان از ایرادات وارده به برخی رسانه‎ها است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد خاطر نشان کرد: از دیگر مشکلات حوزه رسانه‎ای بروجرد نقل قول خبر با واسطه چند رسانه دیگر است که این شیوه نادرست راه را بر انتشار اخبار بی‎اطلاع از محتوای آنها و یا بعضا ناصحیح باز کرده است.

ترابی‌گودرزی تاکید کرد: پرهیز برخی رسانه‎ها از انتشار خدمات ادارات و بی‎توجهی آنان به فعالیت‎های مثبت بدنه دولت آن هم در شرایط کمبود شدید اعتبارات از ایرادات وارده به حوزه خبری است.

وی اضافه کرد: البته ایرادات یاد شده به رسانه‎های بروجرد به معنای نفی ماهیت ارزشمند کاری آنان نیست.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بروجرد عنوان کرد: فعالان عرصه خبر بروجرد با وجود حداقل امکانات و مشکلاتی همچون نبود امنیت شغلی، بیمه و فعالیت در شغلی سخت و زیان‎آور در مجموع عملکردی قابل قبول از خود ارائه داده‎اند.

رابطان عمومی سخنگوی ادارات باشند

ترابی‌گودرزی تقویت روابط عمومی ادارات را از جهات مختلف موثر خواند و تصریح کرد: رابطان عمومی قوی می‎توانند، در انتقال زودهنگام نقاط ضعف، انتقادات و پیشنهادات به مسئولان بالادستی و حرکت در جهت رفع آنها نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه همچنین با توجه به محدود بودن امکانات ادارات، روابط عمومی‏‌ها می‎توانند، با برقراری تعاملات کاری با دیگر سازمان‏‌ها از توانایی امکانات آنها در جهت پیشبرد اهداف اداره خود استفاده کنند، اضافه کرد: روابط عمومی ادارات باید با ارائه گزارش فعالیت مجموعه خود به رسانه‏‌ها و در کنار آن پذیرش نقدهای منصفانه زمینه‌‏ساز خوبی برای آگاهی‏‌بخشی به مردم و ارتقاء کیفی فعالیت‎‌های اداره خود شوند.

تعدد رسانه‌ای در لرستان

مدیر کل روابط عمومی استانداری لرستان گفت: تکثیر رسانه‏‌های لرستان در سال‏‌های اخیر شفافیت و ایجاد ارتباط دو سویه مناسبی بین مردم و کارگزاران نظام رقم زد.

بهرام رشیدی‎نیا افزود: تعدد رسانه‏‌ای در لرستان و نقش آن در مواجهه روابط عمومی ادارات با اصحاب خبر ضعف و اشکالاتی را از مسئولین ارتباطی دستگاه‏‌ها نمایان کرد.

ضعف نسبی کار کارشناسانه

وی تاکید کرد: باید پذیرفت، هم اکنون رسانه‎های لرستان در حال گذر از فضای سنتی اطلاع رسانی به فضای جدید هستند.

مدیر کل روابط عمومی استانداری لرستان عنوان کرد: در حقیقت نقطه اصلی اختلافات رسانه‎ها و رابطان عمومی ادارات را باید در ضعف نسبی کار کارشناسانه جستجو کرد.

رشیدی‎نیا ادامه داد: نقطه اشکال نبود تعاریف و مصادیق روشنی برای تشخیص نقدهای منصفانه، مغرضانه و یا غیرکارشناسانه از یکدیگر است.

رسانه‏‌ها به جای بیان ضعف راهکار ارائه دهند

وی در راهکاری با هدف تقویت تعامل رسانه‌ای با رابطان عمومی ادارات تصریح کرد: اصحاب خبر باید از اتکاء به نقاط ضعف ادارات و بزرگنمایی آنها پرهیز کنند.

مدیر کل روابط عمومی استانداری لرستان خاطرنشان کرد: پرهیز رسانه‎ها از نصیحت و شعار، تقویت دامنه اطلاعات آنها در حوزه نقد و  ارائه راهکارهای عملی به مسئولان ادارات در نهایت تقویت ارتباط حوزه خبر و رابطان عمومی ادارات را به دنبال دارد.

رشیدی‎نیا اضافه می کند: خبرنگار می تواند با بیان نقدی کارشناسانه و اشراف کامل به موضوع، علاوه بر پرداختن به نقاط ضعف راهکارهایی را با هدف حذف اشکالات ارائه دهد.

نقاط ضعف شناسایی شده‏‌اند

تصریح کرد: در کنار راهکارهای یاد شده، نقاط ضعف رسانه ها و رابطان عمومی ادارات و عوامل دخیل در کاستن از دامنه فعالیت این دو با یکدیگر شناسایی شده است.

رشیدی‌نیا افزود: طرح بسیاری از نقاط ابهام موجود در تعامل رسانه‎ها و رابطان عمومی در شورای اطلاع‌رسانی استان به رفع مشکلات موجود کمک می‎کند.

وی خاطر نشان کرد: همکاری مطلوب با خانه مطبوعات و حرکت در جهت آموزش رسانه‎ها و رابطان عمومی ادارات به رفع نواقص احتمالی و برقراری ارتباط تنگاتنگ این دو حوزه می‎انجامد.

نیاز به ارائه آموزش‎های بیشتر

مدیر کل روابط عمومی استانداری لرستان عنوان کرد: البته با توجه به گستردگی حوزه کاری رسانه‎ها و روابط عمومی ادارات نیاز به ارائه آموزش‏‌های بیشتری احساس می‏شود.

رشیدی‏‌نیا اظهار کرد: متداوم حرکت در حوزه آموزش رسانه و رابطان عمومی ادارات فضاهای دیگری را برای یادگیری بیشتر نمایان می‎کند که باید به آنها پرداخته شود.

---------------------------

گزارش از: مژگان شمس

---------------------------

انتهای پیام/85012/ر30/


ویدیو مرتبط :
نگرش مدیران ارشد کارکنان روابط عمومی های ادارات دولتی در خصوص وظایف روابط عمومی