«علی مسعودی»: با ˝خندوانه˝ فصل تازه‌ای از زندگی من آغاز شد


«علی مسعودی»: با ˝خندوانه˝ فصل تازه‌ای از زندگی من آغاز شد

هنر آنلاین/ علی مسعودی کمدین و بازیگر می‌گوید نزدیک 40 طرح در خانه آماده دارد و وقتی هم به تلویزیون می برد اکثر طرح‌هایش رد می‌شود، اما بعد از مدتی می‌بیند مشابه طرح‌های او ساخته می‌شود.
علی مسعودی (مشهدی) یکی از استندآپ کمدین‌های موفق برنامه "خندوانه" می‌گوید گرفتاری‌ها و مشکلات خیلی زیاد است، اما او الکی‌خوش است و تنها می‌خندد در حالی که داستان غم‌انگیزی داشته است.
بخش کوتاهی از گفت‌وگو با علی مسعودی را مدتی پیش که مهمان غرفه هنرآنلاین بود خواندیم. با او از "خندوانه" تا روزگاری که سپری می‌کند به صحبت نشسته‌ایم که در زیر می‌خوانیم.
در بعضی موارد دیده‌ایم که در سینما و یا تلویزیون، سیاست و هنر در هم آمیخته می‌شود. شما در قالب یک شخصیت طنز تاکنون با سیاست شوخی کرده‌اید؟
سیاست آدم‌های بزرگی می‌خواهد که آن‌ها وارد این عرصه می‌شوند. من شامل آن نمی‌شوم. یک هنرمند و ورزشکار که وارد سیاست نمی‌شود. یک هنرمند می‌رود برای مملکت خود افتخار کسب می‌کند. من حق ندارم درباره تحریم و تعرفه‌های آن حرف بزنم، چرا که دو سال وزیر امور خارجه ما برای این موضوع زحمت کشیده است. بعد من این وسط بگویم به نظر من.... این موضوع خنده‌دار می‌شود. هنر برای هنرمندان آن‌قدر مهم و ارزشمند است که نباید با سیاست درآمیخته شود. هنرمند و یا ورزشکار هم که کاری به سیاست ندارند. از طرفی درباره سیاست باید بگویم که آن‌قدر باید مطالعه داشته باشید که به خواهید نظر خود را درباره مردم و جامعه بدهید.

گاهی در کارهای طنز با سانسور روبرو می‌شویم. این موضوع مرزبندی برای هنرمندان طنز دارد یا خیر؟

کلیات را تصویب نکردند که بر مبنای آن ما حرکت کنیم. بعضی خط قرمزها بر اساس سلیقه‌های یک شخص در تلویزیون اعمال می‌شود.

فرق بین طنز سخیف و طنز خلاقانه از نگاه شما که آشنا با این عرصه هستید، چیست؟

مشکل سینمای ایران فیلم‌های طنز و یا فیلم‌های جدی باشد، هیچ فرقی نمی‌کند، همچنان مشکل اکثر فیلم‌های ایرانی، فیلمنامه است. در حال حاضر خود ما خط قرمزها را به وجود می‌آوریم. یک زمانی تلویزیون ایران و سینما تهیه‌کنندگان بزرگی داشتند که اکثر آن‌ها بر اساس اعتبار نامی که داشتند، یک پروژه را در دست می‌گرفتند، اما در حال حاضر من تهیه‌کننده‌ای را می‌بینم که 27 سال بیشتر سن ندارد. اصلاً فکر می‌کنید یک تهیه‌کننده جوان چه تجربه‌ای را پشت سر گذاشته است. خیلی از تهیه‌کننده‌هایی که در دهه 60 و 70 کار می‌کردند، در این دوره کمتر در سینما حضور دارند. کسانی همانند محمد تخت‌کشیان و یا منوچهر محمدی در آن دوران، بله قربان و چشم قربان خیلی از مدیران نبودند. آن‌ها اغلب برای ساخت فیلم‌ها تلاش می‌کردند و به بحث و گفت‌وگو می‌نشستند، چرا که زمانی دوران مدیریت در سینما را هم چشیده بودند و می‌دانستند که مسیر را چگونه برای ساخت یک فیلم طی کنند. من فکر می‌کنم در این دوره کسانی که تجربه سینمایی داشته باشند، کمتر شده‌اند.

از چه زمانی کار طنز را شروع کردید؟

بیست سال پیش وقتی یک جوان شهرستانی با بیست آیتم رفتم پیش مهران مدیری با روی باز قبولم کرد و برخورد خیلی خوبی با من داشت. بعد از مدیری، رضا عطاران عزیز که درست نوشتن را یادم داد و طی این سال‌ها عین کوه پشتم ایستاد و مجید صالحی عزیز با اینکه سنن از من کوچک‌تر بود ولی همیشه برایم بزرگی کرد و نگذاشت هیچ‌وقت کم بیاورم. و این اواخر هم رامبد جوان که با برنامه خوب " خندوانه" بیشتر در بین مردم شناخته شدم. زمان دوستی من و رامبد جوان به 10 سال گذشته برمی‌گردد. حس می‌کنم با این برنامه فصل تازه‌ای از زندگی من آغاز شد.

چرا نویسنده خوب در سینما و تلویزیون نداریم یا اگر هم هستند تعداد محدودی هستند که هر سال فعالیت می‌کنند؟

زمانی که من مجموعه سه در چهار را می‌نوشتم، باور کنید کل طرح یک صفحه و نیم بود، اما از طرحی که من نوشته بودم، نیم‌صفحه کم شد. الان من با لقب علی مشهدی را در سال 1393 اذیت کردند که اصلاً دوست ندارم یک خط فیلمنامه بنویسم و یا طرحی را با تلویزیون مطرح کنم. بارها شده که یک طرح من نوشتم و تحویل صداوسیما دادم، اما هشت ماه زمان برده و بعد به من گفتند که امکان ساخت آن وجود ندارد. در واقع 8 ماه از عمر من بیهوده گذشت. هیچ‌کس هم پاسخگو نیست. من ضربه بدی از این موارد خورده‌ام به همین دلیل یک روزی داستان غم‌انگیز زندگی‌ام بین سال 1390 تا 1393 را خواهم نوشت و خواهم ساخت. در عین حالی که مردم می‌خندند، گریه هم می‌کنند. همه ما درد و مشکلات زیادی را گذرانده‌ایم.

علاقه‌ای به کارگردانی در سینما و تلویزیون را دارید؟

من واقعاً به کارهای تلویزیونی علاقه‌مند هستم، اما خیلی دلخورم. چرا باید خانه‌نشین باشم، باید مدیر به من زنگ بزند و بگوید علی مسعودی چه طرحی در دست داری! نزدیک 40 طرح در خانه آماده دارم وقتی هم به تلویزیون می بردم اکثر طرح‌هایم رد می‌شود و بعد از مدتی می‌بینم مشابه طرح‌های من ساخته می‌شود، اما طرحی در تلویزیون ساخته می‌شود که کاملاً کپی‌برداری از یک سریال خارجی است و در مدت‌زمان کمی ساخته می‌شود، اما با طرح من که از دل جامعه امروز بیرون آمده، مخالفت می‌شود. البته روزی را خدا می‌رساند و بعضی وقت‌ها احساس می‌کنم این چیزها را نباید در ذهنم مرور کنم.

در پایان مشغول چه کاری هستید؟

در یک فیلم سینمایی نقشی را ایفا می‌کنم به نام "نارون" به کارگردانی فریدون حسن‌پور در مرحله تولید قرار دارد. خیلی خوشحال هستم که در فیلمی بازی می‌کنم که کارگردان آن یک کارگردان باسواد و حرفه‌ای در سینما است. کسی نباید دلخور شود. واقعاً عده‌ای از هنرمندان خسته‌اند. به من نگاه نکنید. من الکی‌خوش هستم.


ویدیو مرتبط :
کنکور-آغاز فصل جدید ویدئو های استاد امیر مسعودی فیزیک 2