فیلم‌های سیمرغی سینمای ایران در موزه سینما رونمایی می‌شوند


فیلم‌های سیمرغی سینمای ایران در موزه سینما رونمایی می‌شوندمهر/ محمد حیدری در دومین نشست خبری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره آخرین تحولات و خبرهای این جشنواره اطلاع رسانی می‌کند.
دومین نشست خبری جشنواره فیلم فجر امروز سه شنبه ۶ بهمن با حضور علی حیدری، مهتاب کرامتی، بهروز غریب پور، مجید مظفری، امیر عابدی در هتل لاله در حال برگزاری است.

حیدری در ابتدای این نشست با تبریک سال نوی سینمای ایران گفت: مطمئن هستیم سال آینده با توجه به فیلم های ارسال شده گیشه سینما فروش خوبی خواهد داشت.

وی افزود: تقویمی کاملا سینمایی آماده کردیم که به زودی رونمایی می شود.

حیدری درباره چگونگی انتخاب داوران گفت: در این بخش سعی کردیم از طیف های مختلف استفاده کنیم و به خصوص در بخش سودای سیمرغ این مساله لحاظ شود. همچنین در بخش نگاه نو از داورانی بهره بگیریم که کمتر در کسوت داوری حضور داشتند.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به حضور برخی بانوان سینمای ایران در ترکیب هیات های داوری توضیح داد: استفاده از بانوان در بخش های مختلف داوری در جشنواره امسال اتفاقی نیست و به این مهم توجه داشتیم. در انتخاب داوران «نگاه نو» هم بیشتر از نسل میانی سینما استفاده کرده ایم و تلاش شده از مجموع تجربه و نگاه و سلایق مختلف در این ترکیب حضور داشته باشند.

تجلیل از دوبلورهای سینمای ایران

وی افزود: روز جمعه ۹ بهمن از مجموعه فیلم های برنده سیمرغ در موزه سینما رونمایی می شود البته نسخه برخی فیلم ها در این مجموعه وجود ندارد که به دلایل فنی بوده است. روز پنجشنبه برنامه تقدیر از ۱۴ دوبلور سینمای ایران را داریم و از مجموعه «صد سال موسیقی سینمای بعد از انقلاب» هم در دهه فجر رونمایی می شود. همچنین امروز جدول فیلم های جشنواره فجر هم برای مردم و هم مخصوص رسانه ها ارائه خواهد شد.

سید صادق موسوی مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر نیز در این نشست گفت: امروز برنامه همه سینماها در کاخ جشنواره و در سینماهای مردمی مشخص می شود.

وی افزود: تعدادی کارت بی نام در اختیار رسانه ها برای حضور در نشست های خبری برج میلاد قرار خواهد گرفت که رسانه ها به صورت چرخشی می توانند این کارت ها را در اختیار خبرنگاران و روزنامه نگاران خودشان برای حضور در نشست ها قرار دهند.

موسوی ادامه داد: منتقدان با کارت های خودشان می توانند در نشست ها حضور داشته باشند.

محمد حیدری درباره سیاست های فجر و هماهنگی با سازمان سینمایی گفت: آثار مختلفی که در جشنواره حضور دارند از ابتدای سال تولید خود را آغاز کرده‌اند و مورد حمایت سازمان سینمایی قرار گرفته اند. همه ما می‌دانیم آثاری که در جشنواره دیده می‌شوند، در سال بعد در چرخه اکران قرار می‌گیرند از همین رو سیاست‌های جشنواره و سارمان سینمایی با هم یکی است.

وی ادامه داد: اگر دبیری برای چند دوره در جشنواره حضور داشته باشد می‌تواند در همه بخش های تولیدی یک فیلم حضور داشته باشد و پیگیری کند و ما امیدواریم چنین اتفاقی در آیین‌نامه‌ای که باید برای جشنواره تدوین شود، بیفتد، در غیر این صورت دبیری که یک دوره در جشنواره حضور دارد نمی‌تواند روی محتوای آثار انتخابی خیلی تاثیر داشته باشد.

سیاه نمایی نداریم

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر همچنین تاکید کرد امسال فیلم ها بیشتر داستانگو شده اند، عنوان کرد: در بیشتر آثار نقد اجتماعی داریم اما این به معنای سیاه نمایی نیست و نقطه امید هدفمندی را در فیلم ها می بینیم.

حیدری با اشاره به اینکه شایعات زیادی درباره بحث های مالی جشنواره وجود دارد، گفت: بازیگرانی که به کمک ما آمدند به دلیل آوردن اسپانسر نبود. امسال هم رایتل به عنوان حامی مالی جشنواره ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه ها را تامین می کند.

وی درباره فیلم های بخش خارج از مسابقه گفت: تنها فیلم «یتیم خانه ایران» در این بخش حضور دارد چرا که جشنواره ظرفیت زیادی ندارد تا بتواند فیلم های بیشتری را نمایش دهد.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه سانس ها از ساعت ۲:۳۰ تا ۱۲ شب در کاخ جشنواره تعیین شده است، گفت: البته ممکن است برخی شب ها فیلم ها بعد از ساعت ۱۲ شب اکران شوند.

دبیر جشنواره از فشارها می گوید

حیدری همچنین از فشارهایی نام برد که نهادها و صاحبان فیلم هایی که به جشنواره راه نیافته اند وارد کرده اند و در این باره گفت: ما زیر بار این فشارها نرفته و سعی کردیم به قوانین پایبند بمانیم.

وی همچنین بار دیگر این جمله را تکرار کرد که تا پایان جشنواره از فیلم‌ها صیانت می‌کند.

بخش مجزای انیمیشن نداریم!

حیدری درباره حضور بخش انیمیشن سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: امسال بخش مجزایی برای انیمیشن در جشنواره سی و چهارم نداریم زیرا در فراخوان جشنواره انیمیشن پیش بینی نشده بود اما برای حمایت از این بخش نوپا در سینمای ایران ۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را در چند سینمای مردمی نمایش خواهیم داد و این آثار در برج میلاد نمایش ندارند و در سینماهای مردمی اکران‌هایی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در صورت شایستگی، این امکان وجود دارد که جایزه ویژه ای از سوی ستاد برگزاری به یکی از این ۸ اثر به عنوان انیمیشن برتر اهدا شود.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر درباره حضور نیروی انتظامی در مراکز نمایش فیلم ها بیان کرد: با نیروی انتظامی جلسه داشتیم و خوشحالیم که این همکاری شکل می گیرد این دوستان برای ما امنیت ایجاد می کنند و ما به وجودشان مفتخریم. آنها در جشنواره وظایف خود را دنبال می کنند و بی شک مشکلی در طول جشنواره رخ نمی دهد.

حیدری همچنین درباره اعتراض های محمد رحمانیان و ماجرای فیلم «دختر» میرکریمی هم گفت: هیات انتخاب ۸۵ دقیقه از فیلم دختر را دیدند و فیلم را انتخاب کردند البته بخش های مربوط به زمستان باقی مانده که در حال فیلمبرداری است و قرار است به نسخه اکران عمومی اضافه شود. آقای رحمانیان از هنرمندان خوب کشور هستند که انتقاداتی کردند که ما هم شنیدیم و فیلم ایشان در یخش هنر و تجربه پذیرفته شد چون تهیه کننده برای این بخش هم فرم پر کرده بود.


منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
موزه‌ای به نام عزت سینمای ایران