سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



کشف 13 میلیون قرص اعتیادآور ترامادول از قاچاقچیان در تهران/ضعف و ناكارآمدی گمرك


سلامت نیوز: محموله مخدر صنعتی قرص ترامادول به ارزش ۱۳ هزار میلیارد ریال كه به عنوان محموله پتو بارگیری شده بود، به دست وزارت اطلاعات كشف و ضبط شد. این در حالی است كه به گفته‌ كارشناسان سازمان غذا و دارو، ایران واردات رسمی داروی ترامادول از هیچ كشور خارجی ندارد و با توجه به مخدر بودن داروی مذكور، واردات آن نیازمند دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو است. هفت ماه پیش نیز محموله 23 میلیونی قرص ترامادول در پوشش كارتن‌های لامپ كشف شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان در ادامه می نویسد: محموله قاچاق حاوی حدود 13 میلیون قرص ترامادول كه از بندر خرمشهر با رویه ترانزیت كالا و به عنوان محموله پتو بارگیری شده بود، در حالی كه برای تخلیه محموله قاچاق از مسیر منحرف شده بود، از سوی سربازان گمنام امام زمان عج، در انباری در اطراف تهران كشف و توقیف شد.در صورت تخلیه داروها و بارگیری پتو به جای آن و بستن پلمب‌‌ها هیچ‌گونه مشكلی بابت ترخیص كالا در گمرك مقصد به وجود نمی‌آمد، چراكه (در مقصد) بار محموله و اظهارنامه با هم مطابقت داشتند. قاچاقچیان داروهای مذكور را تخلیه نمودند و در حال بارگیری پتو بودند كه طی عملیاتی هماهنگ، عناصر اصلی این شبكه دستگیر و روانه زندان شدند.

ترامادول چیست؟ترامادول یك داروی مسكن شبه مخدر و شدیداً اعتیادآور محسوب می‌شود و مورد سوءمصرف قرار می‌گیرد و برخی از افراد به آن وابستگی شدیدی پیدا می‌كنند.تجویز داروی ترامادول توسط یك پزشك باید كاملاً حساب شده باشد و تعداد و روزهای مصرف دارو باید كمتر از پنج روز در نظر گرفته شود كه بیماران به این دارو وابستگی شدید پیدا نكنند. بسیاری از افراد به این دلیل به ترامادول وابسته می‌شوند كه آن را بدون هیچ رویه و حساب و كتابی به مدت طولانی مصرف می‌كنند. برخی از افراد از این دارو برای ترك اعتیاد استفاده می‌كنند ولی این دارو وابستگی زیادی ایجاد می‌كند و نمی‌توان از آن به عنوان دارویی برای ترك اعتیاد به مواد مخدر استفاده كرد.دكتر اكبر عبداللهی اصل، مدیر‌كل نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، درباره این دارو می‌گوید: قرص ترامادول از دسته داروهای محدود و تحت كنترل است و یكی از پرعارضه‌ترین داروهای مخدر به شمار می‌رود و آمار مصرف این داروی اعتیادآور نگرانی‌ مسئولان را برانگیخته است.آمار مصرف این دارو در دو سال اخیر روندی رو به كاهش داشته، به طوری كه مصرف 60 میلیون عدد یكی، دو سال اخیر به دلیل تشدید محدودیت‌های سازمان غذا و دارو به حدود یك هشتم میزان مصرف سال 84 رسیده است. با این وجود همچنان نگرانی‌ها به قوت خود باقی است، زیرا براساس آمارها یكی از علل مهم مسمومیت ناشی از مصرف غیرمتعادل و بدون تجویز دارو، مصرف قرص ترامادول است. فروش این دارو در ایران كنترل شده و فقط با نسخه پزشك و از طریق داروخانه به بیماران است. داروی مذكور با توجه به مخدر بودن آن، با نسخه پزشك بسته‌ای 17 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد كه در بازار آزاد قیمت آن حداقل 100 هزار تومان است.

كشف 23 میلیون قرص در مرداد امسالاین نخستین محموله قرص‌های ترامادول نیست كه به كشورمان وارد می‌شود. مرداد‌ماه امسال نیز گمرك جمهوری اسلامی ایران موفق شد تعداد 23 میلیون عدد قرص ترامادول را از یك محموله وارداتی كشف كند. در آن ماجرا نیز حراست گمرك شهید رجایی با همكاری اداره اطلاعات استان هرمزگان اقدام به متوقف كردن یك دستگاه كانتینر ورودی نمود و پس از بازرسی‌های به عمل آمده موفق به كشف تعداد 315 كارتن شامل بیش از 23 میلیون عدد قرص و كپسول ترامادول شد.این كانتینر حاوی 331 كارتن لامپ هم بوده و به همراه 315 كارتن قرص و كپسول ترامادول در مجموع 622 كارتن با عنوان لامپ روشنایی به گمرك اظهار شده بود. كشف محموله جدید در تهران نشان از این دارد كه ممكن است محموله‌های دیگری نیز به كشور وارد شده باشند‌؛‌محموله‌هایی كه مانند دو محموله اخیر كشف و شناسایی نشده باشند.

هزینه‌های قاچاق برای ایرانقاچاق یكی از مهم‌ترین عواملی است كه بر سر راه اشتغال و سلامت اقتصادی جامعه مانع گذاشته است. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مسئولان سالانه 22 میلیارد دلار كالای قاچاق وارد كشور می‌شود. این در حالی است كه به گفته رئیس سازمان تعزیرات حكومتی به‌ازای هر یك‌میلیارد دلار قاچاق حدود 100هزار نفر و در مجموع 2/2میلیون نفر به‌دلیل قاچاق بیكار می‌شوند، بدین ترتیب به نظر می‌رسد قاچاق علت اولیه بیكاری بیش از 2 میلیون ایرانی است.با تمام اینها اما قاچاق دارو و مواد مخدر موضوعی است كه تنها به ساختار اقتصادی جامعه آسیب نمی‌زند بلكه به سلامت و ساختارهای اجتماعی جامعه آسیب جدی وارد می‌كند. حدود 60درصد زندانیان، 55 درصد طلاق‌ها و 45 درصد سرقت‌های خرد در كشور مرتبط با موضوع مواد مخدر هستند. به گفته اسدالله هادی‌نژاد، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر كشور 35 درصد قاچاق مواد مخدر از مسیر ایران صورت می‌گیرد. در سال 2004، معادل 12 میلیارد دلار خسارت اقتصادی در این راه به ایران وارد شده است. اگر همان آمار را امروز در نظر بگیریم و تورم را هم به حساب نیاوریم، چیزی حدود 100 میلیارد تومان در روز هزینه مبارزه ایران با مواد مخدر است. سهم دنیا در مبارزه با قاچاق مواد مخدر بسیار اندك و ناملموس است.4 هزار شهید و 12 هزار مجروح نیز آمار تلفات جانی ایران در 35 سال مبارزه با مواد مخدر است.

بستن مسیر نفوذ مافیای قاچاق به دستگاه‌هابا تمام اینها اما با نگاهی دقیق‌تر می‌توان دریافت در مواردی مانند مورد اخیر قاچاق 13 میلیون قرص ترامادول به كشور با ضعف و ناكارآمدی گمرك در كنترل مبادی رسمی و قانونی مواجه می‌شویم، چراكه مورد اخیر نمونه‌ای از قاچاق از مبادی رسمی كشور بوده است. بی‌تردید با عنایت به دست‌های پشت پرده‌ای كه ایران را در مسیر ترانزیت مواد مخدر اروپا قرار داده است و در تلاشند تا آمار اعتیاد را در كشور بالا ببرند باید به سیستم‌های نظارتی روز مجهز شد. از سوی دیگر نیز راه‌اندازی سیستمی جامع برای ورود و خروج كالا و پیگیری اصالت كالاهای وارداتی یكی از مهم‌ترین ضروریات است. طرحی كه یك بار در قالب برچسب‌های شبنم جان گرفت اما پس از مدت كوتاهی به دلیل نفوذ مافیای قاچاق در دستگاه‌ها برچسب شبنم نیز پیش از آنكه بتواند برای خودش اعتباری كسب كند، بی‌اعتبار شد و رول‌های برچسب شبنم در كارگاه‌های زیر زمینی تولید و در بازار آزاد به فروش می‌رسید. یافتن مسیرهای این نفوذ، ‌مجازات عوامل نفوذی و تجهیز به ابزارهای كارآمد روز مهم‌ترین راهكاری است كه می‌تواند تبعات قاچاق را برای كشور ما كمتر كند.


ویدیو مرتبط :
انیمیشن مصرف قرص ترامادول