گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



دومین شهر تاریخی زنده جهان ثبت جهانی می‌شود


در 6 ماه نخست سال 1393، 18 هزار گردشگر ورودی به استان یزد جذب شده‌اند و مدت اقامت گردشگران به‌طور میانگین از 2 شب به 5/2 شب افزایش یافته است.

 معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با اعلام این خبر به «دنیای اقتصاد» گفت: رشد یاد شده در پی رخدادهای سیاسی و بین‌المللی بوده که باعث شده است ایران به نقشه گردشگری گردشگران بین‌المللی بازگردد.

سید‌مصطفی فاطمی افزود: از بین گردشگرپذیرترین استان‌های کشور، یزد بعد از اصفهان و فارس رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و ما سعی داریم این جایگاه را حفظ کنیم. در این راستا کمک به ایجاد تناسب بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در فصل پر سفر از موارد مد‌نظر ما است.وی از تشکیل کمیته حفظ بازار به منظور ارتقا و توسعه زیرساخت‌های گردشگری در استان خبر داد و تصریح کرد: این کمیته متشکل از فعالان گردشگری بخش خصوصی و دولتی جهت کمک به ارتقا و دستیابی به جایگاه واقعی تسهیلات گردشگری استان و افزایش رضایت گردشگران شروع به کار کرده است. فاطمی افزود: در حال حاضر درصدد هستیم بافت تاریخی را به «منطقه نمونه تجاری-گردشگری» تبدیل کنیم و با این اقدام، توجه سرمایه‌گذاران و مردم محلی در چارچوب اصول مشخص به این جاذبه گردشگری جلب شده و به حفظ و ارتقای آن کمک بسیاری خواهد شد. وی خاطر‌نشان‌ کرد: از سویی دیگر اولویت کاربری بافت تاریخی «کاربری گردشگری» خواهد بود. به این منظور محله‌های قدیمی را به‌عنوان محور گردشگری معرفی کرده و نقشه جامع این محورهای به هم پیوسته در اختیار گردشگران قرار خواهد گرفت.

به گفته معاون گردشگری یزد در چند سال اخیر ارزش افزوده بافت تاریخی نسبت به سایر نقاط شهری یزد رشد بسیار بیشتری داشته است.

 میبد شهر خلاق می‌شود

نام‌گذاری شهر میبد به‌عنوان شهر خلاق در سال 2015 از اقدامات دیگری است که فاطمی در زمینه توسعه گردشگری استان و معرفی آن برشمرد و اضافه کرد: اقدامات لازم جهت ثبت جهانی بافت تاریخی یزد در سال 2016 نیز انجام شده است و در سال 2017 یزد به‌عنوان شهر نمونه و قطب گردشگری جهان اسلام در سازمان همکاری اسلامی معرفی خواهد شد. وی تاکید کرد: ما به دنبال جهانی شدن یزد هستیم.

معاون گردشگری اداره میراث فرهنگی استان یزد با بیان اینکه در زمینه دفاتر خدمات مسافرتی ضعف‌هایی وجود دارد؛ تصریح کرد: تعداد زیادی از این دفاتر به فروش بلیت عادت کرده‌اند و از سایر بخش‌های فرآیند جذب گردشگر، کارکردها و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن فاصله گرفته‌اند. از این میان دفاتر نوپا با مدیران جوان عملکرد مطلوب‌تری دارند. وی در مورد اقامتگاه‌های استان نیز اظهار کرد: مراکز اقامتی یزد نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مساعدی برخوردار است. ما از طرفی مطالبات و خواسته‌های هتلداران را پیگیری می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال هتل‌های سنتی با مشکل فقدان پارکینگ روبه‌رو‌ هستند و به دلیل قرارگیری در بافت تاریخی امکان دخالت در بافت و تاسیس پارکینگ را ندارند و بنابراین به شهرداری باید جریمه پرداخت کنند که ما در پی حل این مساله هستیم. فاطمی افزود: از سوی دیگر به منظور افزایش کیفیت خدمات اقامتی و در پی آن افزایش رضایتمندی گردشگران، به دنبال پرکردن شکاف بین وضعیت فعلی اقامتگاه‌ها و وضعیت مطلوب از نظر رعایت استانداردهای ملی و پس از آن بین‌المللی هستیم.

 معاون گردشگری یزد درخصوص تاسیس و ارتقای هتل‌ها و مراکز اقامتی تصریح کرد: برخی از اقامتگاه‌های کنونی یا باید کیفیت تجهیزات و خدمات خود را ارتقا دهند یا تقلیل درجه خواهند یافت، چرا‌که باید بین قیمت، درجه و خدمات هتل تناسب برقرار باشد. همچنین توسعه هتل‌های 4 ستاره و تاسیس دو هتل 5ستاره در استان یزد و 2 هتل 5 ستاره در شهرستان‌های میبد و اردکان در دستور کار قرار دارد. فاطمی در همین راستا اعلام کرد: نظر به اهمیت بخش خصوصی، جهت پیشبرد این برنامه‌ها در این حوزه از ورود تمام سرمایه‌گذاران استقبال می‌کنیم و در جلساتی که با سرمایه‌گذاران داخل و خارج از استان داشته‌ایم در پی این موضوع بوده‌ایم. مسوولان استانی نیز حمایت خود را از طرح‌های سرمایه‌گذاران گردشگری اعلام کرده‌اند.

 وی بوروکراسی بانک‌ها و کمبود آب را از چالش‌های سرمایه‌گذاران این حوزه دانست و خاطرنشان کرد: به این منظور ما درخواست تخصیص سهم جداگانه آب به حوزه گردشگری را ارائه کرده و از طرف دیگر به دلیل عدم سازگاری اقلیمی، بهره‌برداری از طرح‌های پرآب‌خواه مانند تاسیس زمین گلف در دشت را از اولویت خارج کرده‌ایم.  به گزارش «دنیای اقتصاد» شهر تاریخی یزد از پتانسیل‌های ویژه‌ای در گردشگری برخوردار است که در نوع خود بی‌نظیرند. از سوی دیگر توسعه گردشگری در چشم‌انداز توسعه استان مورد دقت نظر قرار گرفته است. زیبایی یزد صرفا به دلیل و وجود آثار گنجواره تاریخی و جاذبه‌های طبیعی آن نیست بلکه پویایی و زنده بودن بافت تاریخی دوره ایلخانی و بهره‌گیری از عقلانیت و خلاقیت در معماری و میهمان‌نوازی جامعه محلی، این زیبایی را صد چندان می‌کند. به همین دلیل است که یزد را بعد از ونیز دومین شهر تاریخی زنده جهان می‌دانند.


ویدیو مرتبط :
آیا اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان را دیده اید؟