ورزشی


2 دقیقه پیش

رونمایی از جوان‌ترین فاتح تاریخ در روز تصادف روزبرگ و همیلتون

تسنیم/ قهرمانی پسری که هنوز به سن اخذ گواهینامه رانندگی در کشورش نرسیده، اتفاق مهم مرحله پنجم فصل ۲۰۱۶ فرمول یک بود.مرحله پنجم فصل 2016 فرمول یک در پیست کاتالونیای اسپانیا ...
2 دقیقه پیش

مرزبان گزینه جدی سپاهانی‌ها بعد از ویسی

تابناک/ علیرضا مرزبان به عنوان جدی ترین گزینه تیم فوتبال سپاهان برای فصل اینده است.بعد از پایان فصل پانزدهم و ناکامی سپاهان در لیگ مسئولان این باشگاه در پی جانشین استیماچ ...



المپیک برزیل و احتمال همه گیری زیکا


به گزارش ایرنا، 'امیر عطاران' استاد دانشگاه اوتاوا، در آخرین شماره از مجله 'بهداشت عمومی هاروارد' (1) نوشت: المپیک و پاراالمپیک 2016 یا باید به تعویق افتد و یا در جای دیگری برگزار شود.
'عطاران' با اشاره به اینکه موارد ابتلا به بیماری 'تب استخوان شکن' (بیماری عفونی نواحی حاره که توسط پشه پراکنده می‌شود) در سه ماهه نخست امسال، نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 6 برابر شده است، افزود: این افزایش بیماری، در زمانی رخ داده است که ارتش برزیل، بزرگترین بسیج تاریخ خود را برای مبارزه با پشه در این کشور تشکیل داده است. به زبان ساده تر، تلاش های برزیل برای مبارزه با بیماری هایی که توسط پشه منتقل می شوند، موفق نبوده است.
عطاران در مقاله اش همچنین یادآور شده است که اگرچه بیماری زیکا هفت سال پیش کشف شد، اما گونه ای از آن که سال 2013 از 'میکرونزیای فرانسوی' به برزیل وارد شد، گونه ای جدید به شمار می رود و احتمال ابتلا به بیکاری میکروسفالی را در نوزادان، 23 تا 53 برابر افزایش می دهد.
به نوشته عطاران، ابتلا به این گونه از ویروس زیکا، برای بزرگسالان نیز احتمال ابتلا به بیماری گولن بار (Guillain-Barré) را 60 برابر می کند.
همزمان، سازمان بهداشت جهانی هم خطاب به 'ورزشکاران و گردشگرانی که قصد سفر به ریو دو ژانیرو را دارند'، مجموعه ای از سفارش های بهداشتی را منتشره کرده است (2). استفاده از مواد دورکننده حشرات، پوشش کامل بدن با لباس های رنگ روشن و پرهیز از سفر به مناطق فقیرنشین با امکانات بهداشتی اندک، از جمله این سفارش ها است.
با این همه، 'کمیته جهانی المپیک' تاکید کرده است که 'دلیلی برای لغو، تاخیر یا جا به جایی مسابقه های المپیک ریو' وجود ندارد (3).
'ریچارد باجت' مدیر پزشکی کمیته جهانی المپیک در واکنش به درخواست پروفسور عطاران تاکید کرده است که سازمان وی، اوضاع بهداشتی ریو را با دقت زیر نظر خواهد داشت.
المپیک ریو از 5 تا 21 اوت (15 تا 31 مرداد) امسال برگزار خواهد شد.
اروپام**9163**1485**1572
------------------------------------------------
ارجاع ها:
(1) متن کامل مقاله امیر عطاران در مجله بهداشت عمومی هاروارد
http://harvardpublichealthreview.org/off-the-podium-why-rios-2016-olympic-games-must-not-proceed/?utm_source=fark&utm_medium=website&utm_content=link
(2) سفارش سازمان جهانی بهداشت به مسافران ریو دو ژانیرو
http://www.who.int/mediacentre/news/statements/2016/zika-olympics/en/
(3) واکنش کمیته جهانی المپیک
http://www.bbc.com/news/world-latin-america-36272502

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فینال المپیک 1992 | هلند - برزیل