سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاهش محبوبیت عباس و فتح


رصد/ متن پیش رو در سایت تحلیلی "رصد" منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی رصد مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین (PSR) در کرانه باختری و نوار غزه نتایج تازه ترین نظرسنجی های خود را این گونه منتشر کرده است: ۶۸ درصد بر این باورند سازمان خودگردان باید مسئولیت حفاظت فلسطینی‌ها در برابر تروریسم شهرک‌نشینان را بپذیرد، در حالی که ۱۸ درصد بر این باورند فلسطینی‌ها خود باید از خودشان محافظت کنند.

۴۳ درصد مردم فلسطین معتقدند استقرار نیروهای امنیتی فلسطین در روستاها و شهرهایی که تحت حملات شهرک‌نشینان قرار می‌گیرد، بهترین راه برقراری امنیت برای فلسطینی‌ها است.

طبق نظر ۶۹ درصد از مردم فلسطین، سازمان خودگردان با ایجاد گاردی ملی‌ و غیرمسلح متشکل از افراد داوطلب، می‌تواند امنیت را به مناطقی که تحت حمله شهرک‌نشینان قرار می‌گیرند، بازگرداند.۳۹ درصد هم معتقدند چنین اقدامی عملی نیست. ۴۸ درصد از مردم در کرانه باختری اظهار داشتند در صورت تشکیل چنین گاردی، به صورت داوطلبانه به آن ملحق خواهند شد، ۴۹ درصد هم گفتند چنین کاری نخواهند کرد.

محبوبیت عباس و فتح رو به کاهش گذاشته است

رضایت از عملکرد محمود عباس در مقایسه با سه ماه قبل، با ۶ درصد کاهش به ۳۸ درصد رسیده است.

در خصوص سفر اخیر رهبران حماس به عربستان سعودی، ۴۰ درصد معتقدند حماس با حفظ روابط با ایران، با این کشور نیز تعاملاتی خواهد داشت
65 درصد از مردم فلسطین خواستار کناره‌گیری محمود عباس هستند. با این حال دو سوم مردم بر این باورند استعفای اخیر عباس از پست دبیری کمیته اجرایی سازمان ساف واقعی نبوده است و ۲۳ درصد هم می‌گویند این استعفا واقعی بوده است.

در صورتی که محمود عباس در این دوره از انتخابات شرکت نکند، ۳۲ درصد ترجیح می‌دهند که مروان برغوثی جانشین او شود و ۱۹ درصد هم اسماعیل هنیه، ۸ درصد نیز رامی حمدالله، ۶ درصد خالد مشعل و ۳ درصد هم سلام فیاض را ترجیح می‌دهند.

اگر انتخابات ریاست جمهوری اکنون برگزار می‌شد، اسماعیل هنیه ۴۹ درصد آرا (سه ماه قبل ۴۶ درصد) و محمود عباس ۴۴ درصد آرا (سه ماه قبل ۴۷ درصد) را به خود اختصاص می‌دادند. در نوار غزه، عباس و هنیه هر دو ۴۸ درصد آرا و در کرانه باختری هنیه ۴۹ درصد و عباس ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

طبق نظرسنجی، اگر مروان برغوثی و هنیه تنها نامزدهای این انتخابات بودند، برغوثی ۵۵ درصد و هنیه ۳۹ درصد آرا را کسب می‌کرد.

۷۱ درصد از مردم در این نظرسنجی گفتند که اکنون اگر انتخابات با مشارکت تمام گروه‌ها برگزار شود، در آن شرکت خواهند کرد. از میان این افراد، ۳۵ درصد به حماس و ۳۵ درصد به فتح رأی خواهند داد. محبوبیت سازمان فتح در بین مردم هم در کرانه باختری و هم در نوار غزه کاهش پیدا کرده است. در جولای ۲۰۱۴ درصد آرای حماس ۳۲ درصد و فتح ۳۹ درصد بود. محبوبیت حماس هم در نوار غزه به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده، اما در کرانه باختری بیشتر شده است.

مسئله فلسطین دیگر اولویت اصلی جهان عرب نیست

۸۰ درصد فلسطینی‌ها بر این باورند که جهان عرب مشغول مشکلات خود از جمله درگیری‌های داخلی و مسائل مربوط به ایران است و مسائل فلسطین دیگر در اولویت آن‌ها نیست. ۱۸ درصد بر این باورند مسئله فلسطین هنوز اولویت اصلی جهان عرب است.

80 درصد فلسطینی‌ها بر این باورند که جهان عرب مشغول مشکلات خود از جمله درگیری‌های داخلی و مسائل مربوط به ایران است و مسائل فلسطین دیگر در اولویت آن‌ها نیست
58 درصد بر این باورند با وجود اینکه اسرائیل خاکی از سرزمین‌های عرب را اشغال کرده، عرب‌های سنی با اسرائیل علیه ایران متحد شده‌اند؛ در حالی که ۳۱ درصد بر این باورند تا زمانی که اسرائیل به اشغال خود خاتمه ندهد و دولت فلسطین تشکیل نشود، کشورهای عربی هیچ‌گاه با اسرائیل متحد نخواهد شد.

فلسطینی ها درباره برجام چه می گویند؟

۲۶ درصد از عموم مردم فلسطین توافق هسته‌ای ایران را به سود آمریکا می‌دانند، در حالی که ۲۳ درصد آن را دستاوردی برای ایران و ۳۴ درصد نیز آن را به سود دو طرف می‌دانند.

در خصوص سفر اخیر رهبران حماس به عربستان سعودی، ۴۰ درصد معتقدند حماس با حفظ روابط با ایران، با این کشور نیز تعاملاتی خواهد داشت، در حالی که ۲۷ درصد بر این باورند حماس روابط با ایران را حفظ خواهد کرد و روابط با عربستان را بهبود نخواهد بخشید و ۱۶ درصد هم معتقدند که حماس با عربستان علیه ایران متحد خواهد شد.

۹۱ درصد از مردم فلسطین معتقدند که داعش گروهی افراطی است که نماینده اسلام حقیقی نیست.

۸۳ درصد موافق و ۱۳ درصد مخالف جنگ کشورهای عربی و غربی با داعش هستند.

کاهش اعتماد به سازمان آزادی‌بخش فلسطین

عموم مردم فلسطین نگرش مثبتی به کمیته اجرایی و سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) ندارند و آن‌ها را برای گرفتن تصمیمات مهم فلسطین دارای صلاحیت نمی‌دانند. ۵۲ درصد بر این باورند با انتخاب رهبری جدید توسط سازمان ملی فلسطین (PNC)، سازمان آزادی‌بخش فلسطین همچنان ضعیف عمل خواهد کرد و ۳۶ درصد هم بر این باورند با روی کار آمدن رهبری جدید این سازمان تقویت خواهد شد.

۵۲ درصد از مردم ترجیح می‌دهد تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) به جای ساف (PLO) تصمیمات مهم را در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بگیرد. ۵۰ درصد هم ترجیح می‌دهند که سازمان خودگردان درباره قطع همکاری‌های مدنی یا امنیتی، تصمیم‌گیری کند. در مورد دیگر مسائل مشابه نیز آمار به همین ترتیب است.


ویدیو مرتبط :
کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه ترکیه