علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شخصیت بانو گوهرشادبایدمورد تامل قرار گیرد/مسجد گوهرشاد اثری جاوید


به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد سعیدی در مراسم بزرگداشت بانو گوهر شاد آغا که همزمان با ششمین روز از هفته وقف در محل سالن اجتماعات بنیاد پژو هش های آستان قدس رضوی برگزار شد بیان داشت: در این جلسه دو محور وقف باید مورد توجه قرار گیرد یکی خود موضوع وقف است و دیگری شخصیت خاص بانو گوهرشاد آغا که باید ابعاد زندگی وی به صورت تفکیکی مورد تامل قرار گیرد.

 امام جمعه قم  با بیان اینکه عظمت مسجد گوهرشاد به قرار گرفتن این مکان در زیر چتر ولایت امام هشتم(ع) است ادامه داد: علت اصلی جاودانگی این موقوفه پس از ۶۰۰ سال و استواری آن به دلیل قرار گرفتن این بنا در آستان مطهر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این مراسم  از بانو گوهرشاد آغا باید به عنوان یک واقف الگو که تمام ابعاد زندگی وی باید مورد توجه قرار گیرد ادامه داد: بانو گوهرشاد وقف های زیادی داشته اما چندان مشهور نیست ولی مسجد گوهرشاد اثری جاودانه است که علت آن قرار گرفتن در زیر چتر ولایت است

وی ادامه داد: وقف تنها برشی از زندگی این بانوی واقف است که در بیان الگو باید از سایر ابعاد زندگی وی جدا شود چراکه به طور کلی زندگی وی به علت حضور در عرصه سیاسی و نفوذ آن در دربار وقت و با توجه به زندگینامه وی که نیز در بخشی مطرح شده گرایش به صوفیه داشته با فرهنگ اسلامی مغایرت دارد.

 وی بیان کرد: بسیاری از نویسندگان و پژوهشگران تاریخ انقلاب را می‌نویسند اما برخی از آنها به علت آنکه در بعضی موارد اقدام به دستکاری تاریخ به نفع خود می‌کنند که مقام معظم رهبری نیز در این باره منویات ویژه‌ای داشتند که باید نویسندگان و پژوهشگران بدون دستکاری در تاریخ انقلاب آن را بنویسند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه بانو گوهرشاد بانوی فهیم و بزرگوار بودند به اهمیت نقش معمار مسجد در ساخت این بنای تاریخی و مذهبی اشاره و افزود: آن شخصی که مسجد را ساخته است نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: معمار این مسجد پس از ساخت بنای اولیه این مسجد به مدت هفت سال ناپدید شد تا عاملان جنایت مغول وی را دستگیر و زندانی نکنند و همچنین در این مدت یک استحکام سنجی از فنداسیون این بنا در مقابل سرما، گرما و حوادث طبیعی صورت گرفته چرا که به عقیده وی این بنا باید مدت های مدیدی مورد استفاده مردم قرار گیرد.

ایت الله سعیدی همچنین تاکید کرد: هدایت واقفان به نیازهای جامعه در حوزه های وقف نیز امری ضروری است که باید به آن توجه جدی داشت.

 

 


ویدیو مرتبط :
مسجد گوهرشاد آغا