فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



احمد عزیزی در اوج قله ترکیب وجوه شش‌گانه شاعری است


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سیدعباس صالحی پیش از ظهر امروز در کنگره بزرگداشت مقام علمی احمد عزیزی شاعر انقلابی اظهار کرد: احمد عزیزی در چند دهه متوالی خدمت بزرگی را به فرهنگ ایران‌زمین ارائه کرده و نفسی به شعر و ادبیات ایران داده که تا روزگاری که شعر ایرانی بماند و بپاید، این نفس می‌ماند، هرچند صدای او را نشنویم.

وی شعر را سرمایه اجتماعی ایران عنوان کرد و بیان داشت: در بیش از هزار سال عمر شعر فارسی شاعران فراوانی داشتیم و شعرای ما گاهی عرفانی و گاهی اجتماعی بوده‌اند، اما وجوه مختلف شاعری در شعر عزیزی متجلی بود.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شعر عزیزی ترکیب و منشور کمیابی دارد و نخستین ویژگی آن عرفانی بودن اشعارش است که دغدغه‌های عرفانی کلاسیک و نظری مردم را دارد.

صالحی دینداری عزیزی را نوعی دینداری عرفانی برشمرد و گفت: در این خصوص شعر عزیزی به شعر شاعران عارف ایرانی شباهت دارد.

وی خاطرنشان کرد: وجه دیگر شعر عزیزی دغدغه‌های فلسفی اشعار وی است که هرچند به فلسفه می‌تازد، اما دغدغه زندگی، هستی و مرگ را دارد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عزیزی را شاعری طبیعت‌گرا خواند و اظهار کرد: شعر وی ترکیبی از مقوله‌های مختلف با نگاه فلسفی است.

صالحی همزادپنداری با طبیعت، الهام گرفتن از طبیعت و پیوند دادن زبان شاعری با طبیعت را از ویژگی‌های جالب شعر عزیزی دانست و اظهار کرد: درگیر کردن شعر با نوستالژی زیبای زندگی عشایری و ایلیاتی شعر وی را جذاب کرده است.

وی با بیان اینکه نگاه طبیعت‌گرای وی به نگاهی چندضلعی و عمیق گره خورده است، افزود: جامعه‌گرا بودن دیگر ویژگی شعر احمد عزیزی است که وی شعر خود را با شاعران قدیمی در زمینه مضامین فقر، تبعیض و بی‌عدالتی پیوند می‌دهد و در بیان آسیب‌های جامعه مدرن با شعرای جدید همخوانی می‌کند.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: نقد آسیب‌های عصر مدرن در شعر عزیزی فراوان، متبلور و انباشته است.

صالحی انقلابی بودن را دیگر ویژگی شعر عزیزی عنوان کرد و ادامه داد: او با انقلاب زیست و شعر گفت و عشق و دلدادگی‌اش به امام راحل، انقلاب و دفاع مقدس را در اشعارش متبلور کرد.

وی با بیان اینکه عزیزی شاعری شیعی است، تصریح کرد: اشعار عزیزی سرمایه‌ای برای شعر حماسی شیعی است و این اشعار در سه قالب رسا و مرثیه، مدح و منقبت و حماسه و سیاست سروده شده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طول تاریخ شعر ایرانی، افرادی در یک یا دو وجه شعر گفته‌اند، اما اگر نگوییم ترکیب وجوه ششگانه شاعری در انحصار عزیزی است، باید بگوییم عزیزی در قله ممتاز این ترکیب قرار دارد.

انتهای پیام/2700/ب30


ویدیو مرتبط :
از اعماق غار تا اوج قله