ماشین شناس/ M12GT؛ از نایاب‌ترین مک لارن‌های دنیا


ماشین شناس/ M12GT؛ از نایاب‌ترین مک لارن‌های دنیا

پدال/ وقتی صحبت از مک لارن می‎شود بیشتر مردم یاد هایپرکار P1 می‎افتند و شاید هم یاد F1 243 اسب بخاری که اولین خودروی جاده رسمی مک لارن است و اولین بار در سال 1992 به نمایش درآمد. ولی کمتر کسی به یاد M12GT می‌افتد.
F1 اولین خودروی رسمی مک لارن برای جاده بود. در دهه 1960 بروس مک لارن موسس این خودروسازی مطرح تصمیم گرفت خودرویی بسازد که در دنیا بی‌همتا باشد. این خودرو قرار بود عنوان سریع‌ترین خودروی جهان را نصیب خود کند. حاصل زحمات آن سال‌ها قرار بود مک لارن M6GT باشد.
از آن خودرو 3 مدل اولیه تولید شد که هر کدام از آنها می‌توانستند در 8 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت برسند. شاید اگر بروس در دهه 70 زنده بود این خودروها به تولید انبوه هم می‌رسیدند ولی این اتفاق نیفتاد. اما این پایان راه M6GT نبود. با کار کردن روی این خودرو شرکت مک لارن توانست M12GT را تولید کند. این خودرو یکی از اولین خودروهای جاده‌ای مک لارن بود (البته به صورت غیر رسمی). از این خودرو تنها چند دستگاه تولید شد و از آن چند دستگاه تنها یک عدد باقی مانده است.
این خودرو با الهام گرفتن از خودروی مسابقه‌ای M12 مک لارن طراحی و ساخته شد. زیر کاپوت M12GT یک موتور 8 سیلندر شورلت قرار دارد که توسط تروجان همکار مک لارن ساخته شده بود.
از میان M12های مسابقه‌ای تعداد کمی به صورت غیر رسمی تبدیل به کوپه شدند. خودروی مورد نظر ما توسط جان کولینز یکی از مهندسان شلبی تبدیل به کوپه شد و بعد مجوزهای قانونی حضور در جاده های شهری را گرفت.
گفته می‌شود این خودرو تنها M12GT کوپه روی زمین با موتور 8 سیلندر شورلت است. قیمت دقیق این خودروی چند میلیون دلاری هنوز اعلام نشده است.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
ماشین جدید مک لارن