مالک واقعی «الماس کوه نور» کیست؟


 مالک واقعی «الماس کوه نور» کیست؟ باشگاه خبرنگاران/ انگلیس الماس «کوه نور» را ندزدیده است بلکه «رنجیت سینگ» پادشاه «سیک» وقت هند این الماس را به ملکه این کشور هدیه کرده بود.
درحالی که یکی از وکلای پاکستان چندی پیش با ثبت شکایتی در دادگاه عالی این کشور خواستار بازگرداندن الماس «کوه نور» از انگلیس شده بود، وکیل دولتی هند مدعی است که این الماس دزدی نشده بلکه توسط حاکم وقت به ملکه انگلیس هدیه شده است.

«رنجیت کمار» وکیل دولتی هند در دادگاه عالی این کشور گفت: انگلیس الماس «کوه نور» را ندزدیده است بلکه «رنجیت سینگ» پادشاه «سیک» وقت هند این الماس را به ملکه این کشور هدیه کرده بود.
مقامات انگلیس الماس 108 قیراطی کوه نور را در دوران استعمار این کشور بدست آوردند و مالکیت این الماس نیز در طول تاریخ منطقه مورد اختلاف بوده است.

ایران، افغانستان، هند و پاکستان پیش از این چندین بار در مورد مالکیت الماس کوه نور مدعی شده‌اند.

وکیل دولتی هند به دادگاه عالی این کشور گفته که پادشاه وقت هند در قرن نوزهم میلادی این الماس را به ملکه انگلیس هدیه کرده بود.

این در حالی است که تعدادی از نهادهای فرهنگی هند می‌کوشند دولت این کشور را وادار کنند که از انگلیس بخواهد تا الماس کوه نور را به این کشور بازگرداند.

الماس کوه نور که در تاج پادشاهی ملکه انگلیس در سال 1953 میلادی جای گرفته است، تا سال 2002 میلادی استفاده می‌شد اما ملکه «الیزابیت» آن را برای نمایش عمومی در «برج لندن» گذاشته شده است.

وکیل دولتی هند در این خصوص تصریح کرد: رنجیت سینگ الماس کوه نور را در عوض کمک انگلیسی‌ها در دوران جنگ سیک‌ها در سال 1850 میلادی به ملکه انگلیس هدیه داده بود.
رنجیت سینگ این الماس را از یک پادشاه افغان بدست آورده بود که خواستار پناهنده شدن به هند بود.

الماس کوه نور ملکیت پادشاهان افغان بوده است و پیش از آن نیز در دست خانواده‌های پادشاهی فارس بود اما مکان واقعی این الماس جزء اسرار است.

«دیود کامرون» نخست‌وزیر انگلیس با بازگرداندن این الماس مخالفت کرده است.

«جاوید اقبال جعفری» یکی از وکلای ارشد پاکستانی چندی پیش با ثبت شکایتی در دادگاه عالی لاهور خواستار بازگرداندن الماس تزئین شده در تاج ملکه «الیزابت دوم» معروف به «کوه نور» به پاکستان شده بود.

جعفری در شکایت خود نوشت که انگلیسی‌ها، الماس کوه نور را از «دلیپ سینگ» نوه «رنجیت سینگ» یکی از رهبران وقت هندوها در «پنجاب» به زور گرفتند و به انگلیس انتقال دادند.

«پنجاب» شبه قاره قدیم پس از استقلال هند و پاکستان به دو بخش تقسیم شد و در حال حاضر دو کشور، ایالت‌های پنجاب جداگانه‌ای را با مرز مشترک دارند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
الماس کوه نور برای ملکه بریتانیا دردسرساز شد