علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



خرابی دندان ها عارضه دیگر مبتلایان به دیابت است


به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه دوک واقع در دورهام ایالت کارولینای شمالی در مطالعات اخیر خود دریافتند که علاوه بر بروز مشکلات بینایی و قطع عضو در افراد مبتلا به دیابت، خرابی دندان ها هم از عوارض دیگر این بیماری است. تحقیق جدید نشان می دهد که افراد دیابتی به طور میانگین دوبرابر افراد فاقد این بیماری دندان هایشان در معرض پوسیدگی قرار دارد.

«بی وو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اسناد و شواهد بسیاری نشان می دهد که بهداشت نامناسب دهان در افراد دیابتی بیشتر دیده می شود. بیماری لثه یکی از مشکلات متداول در بین افراد دیابتی است. پیامد نهایی بیماری لثه، خرابی و فساد دندان هاست.»

به گفته وو، دلیل ارتباط خرابی دندان ها با بیماری دیابت مشخص نیست. اما آنچه که مشخص است این است که این رابطه دوسویه است. از یک سو، دیابت موجب افزایش احتمال بروز بهداشت نامناسب دندان ها می شود، درحالیکه خرابی دندان ها و بیماری های لثه با بهداشت بد دهان و دندان در افراد مبتلا به دیابت مرتبط است.

به گفته وو، «مراقبت از پا و مراقبت از چشم در راس درمان بیماران دیابتی قرار دارد، اما در این روند درمان توجهی به دندان ها نمی شود. افراد دیابتی باید به طور منظم تحت نظر دندانپزشک باشند.»


ویدیو مرتبط :
بنیاد دیابت برگزار کرد: کارگاه چراخطر دیابت جدی است ؟