سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تاکتیک وارونه‌نمایی اردوغان


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رئیس جمهوری ترکیه طی روزهای اخیر سخنان قابل تاملی را در خصوص سقوط جنگنده سوخوی روسی عنوان کرده است. رجب طیب اردوغان سعی دارد با طرح مسائلی از جمله ورود جنگنده روسی به حریم هوایی ترکیه و عدم لزوم عملیات روسیه در سوریه، صورتبندی معادله موجود را تغییر دهد. حتی اردوغان یک گام قدم فراتر نهاده و از روسیه خواسته است تا بابت این مسئله از آنکارا عذرخواهی کند! این اظهارات اردوغان در حالی صورت می گیرد که احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه و وزیر امور خارجه سابق این کشور قصد دارد به هر نحو ممکن ضمن تماس با مقامات روسی از آنها دلجویی کرده و مانع از وخیم‌تر شدن روابط آنکارا-مسکو شود.

به نظر می رسد اردوغان در مواجهه با مسئله فوری نیز دچار خطای «درک مسئله» شده است. خطایی که اگر اردوغان سریعا آن را جبران نکند، می تواند عواقب سختی در انتظار ترکیه داشته باشد. به عبارت بهتر، اردوغان سعی دارد ضمن پاک کردن صورت مسئله و وارونه جلوه دادن آن، روایت متناقض و متفاوتی از ماجرا ارائه کند. این در حالیست که روایت اردوغان حتی از سوی افکار عمومی ترکیه که اکثرا با ماجراجویی‌های رئیس جمهور خود در سوریه آشنا هستند به سختی مورد پذیرش قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور ترکیه تصور می‌کند در برهه فعلی بهترین تاکتیک ممکن را در مواجهه با یک بحران به کار گرفته است. وارونه نمایی ماجرا در سایه پارادوکسهای رفتاری و گفتاری مقامات ترکیه‌ای موضوعی نیست که بتوان آن را در قالب یک تاکتیک موفق و موثر، آن هم در مواجهه با بحرانی مانند سقوط جنگنده سوخوی روسی مورد ارزیابی قرار داد! این موضوعی است که حتی برخی نزدیکان اردوغان نیز نسبت به آن واقف هستند. رئیس جمهوری ترکیه سعی دارد با تکیه بر تاکتیک «مُحقِ جلوه دادن ترکیه» در سرنگونی جنگنده سوخوی روسی با موضوع مواجه شود. اظهارات سلبی اردوغان طی روزهای اخیر نه تنها کمکی به حل مسئله نکرده است، بلکه آن را پیچیده تر و غامض تر ساخته است. موضوعی که اکثر رسانه‌های منطقه و جهان نسبت به آن تاکید دارند.

واقعیت امر این است که اردوغان طی سالهای اخیر در قبال بحران سوریه و تبعات آن هیچ گاه رویکردی منطقی در پیش نگرفته است. اگر بحران سقوط جنگنده روسی را نیز در ذیل بحران سوریه و دخالتهای ترکیه در تشدید این بحران مورد ارزیابی قرار دهیم، متوجه خواهیم شد آنکارا همچنان بر مشی نادرست خود در این خصوص پافشاری می‌کند. به عبارت بهتر، شکستهای متعددی اردوغان در قمار سوریه، نتوانسته است از وی شخصیتی منطقی و واقع بین بسازد. هم اکنون اردوغان با موضع‌گیری‌های خود، آتش تقابل با مسکو را شعله ور تر ساخته است. تقابلی که اگر صورت گیرد، هزینه آن برای آنکارا سنگین خواهد بود. باید به این نکته توجه داشت که علی رغم عضویت ترکیه در ناتو، بسیاری از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی حاضر به ریسک نظامی در مواجهه در شرایط فعلی نیستند. اظهارات صریح مقامات آلمانی مبنی بر مقصر بودن اردوغان در این ماجرا نشان می‌دهد حتی برخی اعضای ناتو قصد پرداخت هزینه‌های حداقلی  پیش‌بینی‌شده در پیمان جمعی آتلانتیک شمالی را بابت حمایت از ترکیه را ندارند.

در برهه زمانی موجود، بهترین راه برای اردوغان عذرخواهی رسمی نسبت به اقدام صورت گرفته و جلوگیری از تشدید اوضاع است. ارسال پیامهای و سیگنالهای چندگانه نمی تواند کمکی به رئیس جمهور ترکیه در حل این مسئله نماید حتی اگر دیگر مقامات ترکیه‌ای از جمله داوود اوغلو از طریق دیپلماسی پنهان و آشکار بخواهند در صدد حل موضوع بر آیند. هم اکنون روسیه خواستار عذرخواهی رسمی ترکیه بابت اقدام اخیر است. به نظر می رسد استمرار تاکتیک «وارونه نمایی ماجرا» و «تغییر صورت مسئله» نمی‌تواند نقشی در حل و فصل منازعه ایجاد شده میان ترکیه و روسیه داشته باشد. باید اذعان کرد که این ماجرا نمی‌تواند از مجاری مرتبط با دیپلماسی پنهان میان آنکارا و مسکو حل شود. موضوعی که اردوغان هنوز آن را درک نکرده است. اردوغان برای مواجهه با منازعه‌ای که دامنه آن می‌تواند به حوزه استراتژیک ترکیه کشیده شود، تاکتیک نادرستی را انتخاب کرده است. این موضوع حتی می‌تواند معادلات سیاست داخلی آنکارا را نیز تحت الشعاع خود قرار دهد، زیرا مخالفان اردوغان از ابتدا رویکرد وی در قبال بحران روسیه را نپذیرفته و مورد انتقاد شدید قرار داده اند.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دنیای وارونه قدرت نمایی گربه خانگی برای سگ