سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کنایه تلخ مرعشی به روحانی/ مجید انصاری:دولت،خونریزی شدید اقتصاد ایران را مهار کرد!


بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

*** 

دگردیسی سیاسی عجیب اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات

جواد اطاعت، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه شرق طی اظهاراتی گفته است: اگر کسانی فکر می‌کنند اصلاح‌طلبان به گونه دیگری می‌اندیشند، این نه‌تنها خلاف اخلاق، بلکه بر خلاف مصالح و منافع ملی است. البته بخشی از این موضع‌گیری‌ها هم به دلیل سوءتفاهم‌هایی است که وجود دارد و فعالان اصلاح‌طلب هم باید به‌گونه‌ای عمل کنند که سوءظن‌ها و بی‌اعتمادی‌ها را به حداقل ممکن کاهش دهند!

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که ‌آیا با ردّ صلاحیت گسترده مواجه نخواهیم بود؟ گفته است: حتما این‌طور نخواهد شد، ما با حسن‌نیت برای انجام وظیفه وارد عرصه شده‌ایم، مسئولیت اجتماعی‌مان را انجام می‌دهیم و امیدواریم مسئولان نظارتی هم این رویکرد اصلاح‌طلبان را مثبت ارزیابی کنند و با نگاه موسّعی، تحت‌تأثیر القائات جریان‌های رقیب قرار نگیرند.

 

*اظهارات این فعال اصلاح‌طلب درباره دگراندیش نبودن جریان خاص و مواضع مصلحانه او درباره مقوله صلاحیت‌ها و نقش‌هایی که بر عهده شورای نگهبان است، سخنانی ظاهرالصلاح به نظر می‌رسند.

اما مسئله‌ای که ایجاد تأمل می‌کند آن است که همین فرد، چندی قبل طی اظهاراتی به روزنامه آرمان امروز گفته بود: بهتر است اصلاح‌طلبان را «لیبرال‌های چپ» بنامیم!

اطاعت همچنین مدتی قبل‌تر نیز در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای دیگر، خواستار مجازات «اعدام»! برای مفسدان اقتصادی خرد و کلان و تبعیت از مدل چینی در برخورد با مفاسد شده بود.

این فرد که نام وی در لیست نمایندگان مستعفی مجلس ششم دیده می‌شود؛ در بحث صلاحیت‌ها نیز بر خلاف گزاره‌های اشاره شده در گفت‌وگو با شرق؛ زمانی ادبیات متفاوتی را در مصاحبه با یک رسانه به‌کار برد و اظهار کرد: «نفس کلمه صلاحیت و ردّ صلاحیت آبروی کشور و نظام ما را برده است»!

پر واضح است که همین گزاره‌ها و عملکردهای پارادوکسیکال در میانه اردوگاه جریان سیاسی خاص هستند که همواره سبب شده‌اند جامعه نسبت به جریان خاص تصور دگراندیشی! داشته باشد. و طی 14 سال گذشته در هیچ انتخاباتی به آنها رأی ندهد.

و همین رفتارها و مواضع است که جریان خاص را به سمت انواع معارضه با ارکان کلیدی نظام مثل شورای نگهبان سوق می‌دهد.

ضمن اینکه رفتارهایی نظیر فتنه سال 88 و یا حضور زینت‌الوزرای دولت اصلاحات در اجلاس الجنادریه در عربستان سعودی نیز در ترسیم تصور جامعه نسبت به جریان خاص نقشی مهم را ایفا کرده است که فقط با جبران خسارت‌ها، عذرخواهی و اصلاح کژی‌های گفتمانی قابل اصلاح است.

لازم به ذکر است که فرض بر یک تغییر موضع در مقوله‌ای سیاسی نیز؛ این تغییر موضع، ملزومات و روش‌هایی دارد و نمی‌توان به صرف انجام چند مصاحبه، ناگهان خود را از زاویه‌ای به زاویه‌ی دیگر پرتاب کرد و سپس انتظار داشت که افکار عمومی هم این واروی سیاسی را باور کنند.

به تازگی یکی دیگر از چهره‌های اصلاح‌طلب نیز که در فتنه 88 حضور خیابانی هم حتی داشته است، طی مصاحبه‌ای ابراز کرده است که هیچیک از روش‌هایی همچون کودتا، شورش، انقلاب و یا مداخلات خارجی بر «انتخابات دموکراتیک» رجحان ندارد و بهتر است که از طریق انتخابات اصلاح انجام دهیم...!

 

***

 

مجید انصاری: دولت،خونریزی شدید اقتصاد ایران را مهار کرد!

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس دولت یازدهم، اخیراً طی اظهاراتی در  اجلاس سراسری استادان دانشگاه فرهنگیان گفته است: دولت یازدهم با حجم عظیم هزینه‌های جاری به میزان 160 هزار میلیارد تومان و مطالبات سنگینی...معادل 500 هزار میلیارد تومان است، مواجه می باشد. در این میان کاهش شدید قیمت نفت از 110 دلار در سالهای 90 و 91 به 37 دلار در شرایط کنونی و افت صادرات آن از دو میلیون بشکه به یک میلیون بشکه در روز، چالش‌هایی است که بر شدت این معضلات افزوده است. اما دولت تدبیر و امید در برابر مشکلات تسلیم نشده و نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزوده است: دولت تلاش کرده در این مدت خونریزی شدید اقتصاد ایران! را از مجرای تورم 40 درصدی مهار کرده و آن را به نقطه طبیعی 15 درصد برساند.

 

*مشخص نیست سخنانی مثل «خزانه خالیست»، «با قیمت نفت فعلی امکان خروج از رکود را نداریم»، «خونریزی شدید اقتصاد ایران»!، «در رکود هستیم چون تحریمیم»، «اقتصاد ایران در زندان است» و ... چه زمانی از منش و ممشای برخی مقامات دولت یازدهم حذف و آسیب‌های آنها برای دولتمردان محترم مکشوف خواهد شد؟!

این در حالی است که مردم و افکار عمومی در کنار تمام این سخنان غیر قابل اثبات، اخبار واقعی‌تری همچون عمیق‌تر شدن سایه رکود بر اقتصاد کلان ایران طی دو و نیم سال اخیر و واردات بیش از 12 تن سنگ‌پا از کشور چین در سالجاری را می‌شنوند و می‌خوانند.

همچنین است که وقتی برخی مقامات دولت فعلی قضایایی مثل «آب خوردن»، «بیمه بانوان خانه‌دار»، «قراردادهای جدید کارگری» و حتی «اقتصاد مقاومتی» را هم به چیزی به نام برجام و دوران پسابرجام گره می‌زنند؛ بدیهیست که باید منتظر ماند و خبرهایی مثل «خونریزی شدید اقتصاد ایران» را هم از افواه آنها شنید!

اقتصاد کلان ایران اگر هم با موانع و مشکلاتی مواجه است؛ اولاً این مشکلات به این دلیل که در ایران، وقایع اقتصاد بحرانی و دچار خونریزی! نظیر تعطیلی بانک‌ها،‌ بروز قحطی، سقوط بورس و... رخ نداده در حدّ بحران‌زدگی نیست.

و ثانیاً علت مشکلات موجود را نیز باید در بی‌توجهی آشکار دولت به ظرفیت‌های داخلی، به اقتصاد مقاومتی و در اعتقاد به مقولات پیش‌گفته در بالا جستجو کرد.

گفتنیست، اگرچه کسی منکر توقف تلاطم‌ها در اقتصاد ایران با تلاش‌های دولت نیست اما چهره‌های جریان سیاسی خاص طی دو و نیم سال گذشته صحبت‌های مختلفی را در تلاش برای القای بحران‌زدگی اقتصاد ایران بر زبان آورده‌اند.

صحبت‌هایی که شائبه تلاش برای ایجاد فتنه اقتصادی و اوکراینیزه کردن ایران را تقویت می‌کند.

اقتصاد کشور در باتلاق است، طناب دار بر گردن اقتصاد ایران است، اقتصاد کشور فلج شده است، اقتصاد ایران فروپاشیده است، شرایط اقتصادی کشور از دوران جنگ بدتر است و... تنها بخشی از این صحبت‌ها بوده که مورد اظهار قرار گرفته است.

لازم به یادآوری است که اظهارات انصاری مبنی بر جلوگیری از خونریزی شدید اقتصاد کشور! در حالی است که فرض خونریزی برای اقتصاد ایران و مساوی قرار دادن هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان به گواه صندوق بین‌المللی پول (یعنی اقتصاد ایران) با اقتصاد کشورهایی مثل سودان، اوکراین، افغانستان و ... یک محاسبه و اقدام غلط است.

چیزی به نام «مشکل اقتصادی» در تمام اقتصادهای بزرگ دنیا وجود دارد و باید همواره برای آنها مشغول چاره‌اندیشی بود اما دولتمردان هیچ کشوری حاضر نیستند نظام سیاسی کشور خود را با اشاره به وخیم و بحرانی بودن اوضاع اقتصادی در خطر اغتشاش و ناآرامی قرار دهند.

 

***

 

انسان نباید بعد از موفقیت دچار غرور سیاسی شود!

کنایه تلخ مرعشی به روحانی

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان اخیراً طی سخنانی در یک میتینگ سیاسی در شهر بابل اظهار کرده است: در انتخابات سال 92 روستاهایی در کشور وجود داشت که 100 درصد به آقای روحانی رأی دادند و این بسیار مهم است.

به گزارش ایرنا، وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: انسان نباید بعد از موفقیت دچار غرور و اشتباهات سیاسی شود و باید قدم‌های بعدی را در همان مسیر مثبت و سازنده برداریم.

مرعشی گفت: پیروزی 92 می‌تواند در 94 هم تکرار شود و افراد شایسته و کاردان وارد مجلس شوند.

 

*به نظر می‌رسد صحبت‌های مرعشی در واکنش به تکروی سیاسی اعتدالیون برای انتخابات هفتم اسفند مطرح شده باشند.

رخدادی که با اعلام رسمی سخنگوی حزب اعتدال و توسعه مبنی بر ارائه لیست جداگانه انتخاباتی از سوی حامیان رئیس‌جمهور و عدم ائتلاف آنها با اصلاح‌طلبان آغاز شد.

اصلاح‌طلبان همواره اعلام می‌کنند که حامیان اصلی حسن روحانی در انتخابات دولت یازدهم بوده‌اند اما این قضیه دلایل قابل اثباتی ندارد.

زیرا در این زمینه نه هیچ بیانیه رسمی از سوی لیدر اصلاحات وجود دارد و نه محمدرضا عارف حاضر شد در هنگام کناره‌گیری خود؛ حمایت از روحانی را اعلام کند و از وی نام ببرد.

اصلاح‌طلبان طی 2 سال گذشته نیز علی‌الدوام بر این نکته تأکید کردند که اگر روحانی دست از آنها بردارد؛ فی‌الواقع «پایگاه اجتماعی» خود را از دست می‌دهد!

عبدالله ناصری، از فعالان اصلاح‌طلب در این رابطه پای انتخابات دولت دوازدهم در سال 96 را نیز پیش کشیده و گفته بود:

«ممکن است در آن زمان هم با توجه به رقبایی که حاضر می‌شوند اصلاح‌طلبان باز هم به این نتیجه برسند که از روحانی حمایت کنند اما شاقول اصلاح‌طلبان این است که آقای روحانی و وزارت کشورش پای انتخابات (مجلس دهم) می‌ایستد یا نه و حاضر است هزینه بکند؟ هیأت‌های اجرایی را که نخستین ابزار نظارتی هستند چگونه شکل خواهد داد؟»

با تمام این حرف‌ها اما گویا اعتدالیون و رئیس‌جمهور روحانی ترجیح داده‌اند که در انتخابات هفتم اسفند، بر طریقی دیگر راه بسپارند و در شطرنج با اصلاح‌طلبان از فرمول «ائتلاف نانوشته» استفاده کنند.

گفتنیست، از میان اصلاح‌طلبان، یک نفر هست که از چندماه قبل، تکروی اعتدالیون و عدم تحقق وحدت میان اصلاح‌طلب و دولت روحانی را به درستی پیش‌بینی کرده بود.

«فیّاض زاهد» چند ماه قبل در مصاحبه با روزنامه آرمان امروز گفته بود:

«براساس برخی شنیده‌ها آقای روحانی برای اینکه فشارهای کمتری متوجه خود و دولتش شود بخشی از نیروهای خود را به سمت تشکیل یک فراکسیون مستقل شامل ترکیبی از حامیان دولت و حامیان آقای علی لاریجانی شکل داده است. آقای روحانی با این اقدام از این نکته غافل شده که به این شیوه علاوه بر اینکه تندروی‌های جناح محافظه‌کار از بازی کنار می‌مانند، اصلاح‌طلبان حامی وی هم کنار خواهند ماند.

این فراکسیون تلاش می‌کند افراد متوسط و معتدل و مخالف تفکر تحول‌خواهانه وارد مجلس آینده شوند. در نتیجه مجلس هماهنگ با آقای روحانی اما متفاوت از شعارهای ایشان در 24 خرداد 1392 شکل خواهد گرفت. بنده به عنوان یک اصلاح‌طلب به صراحت اعلام می‌کنم که تا این مقطع کنونی آقای روحانی فراتر از انتظار اصلاح‌طلبان عمل کرده است»!

زاهد زمانی هم در یک مصاحبه دیگر بیان کرده بود: اگر با فکت‌های واقعی روبه‌رو باشیم و تحلیل جامعی از نهادهای قدرت داشته باشیم تشکیل مجلس اصلاح‌طلب دور از دسترس است.

http://fna.ir/3QJZ3B


ویدیو مرتبط :
راهکار دولت روحانی،برای خروج اقتصاد ایران از رکود