گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



ابنيه/ بلندترين بادگير «کرمان» در مدرسه علميه «ابراهيميه»


باشگاه خبرنگاران/ بلندترين بادگير «کرمان» در مدرسه علميه «ابراهيميه» واقع شده است.
مدرسه علميه ابراهيميه کرمان مدرسه اي دو طبقه است. پلان و حجره‌هاي آن مستطيل شکل، در اطراف و چهار ضلع آن واقع است. عناصر فضائي-کارکردي مدرسه عبارت است از حجره مدرسه، کتابخانه، مسجد، اتاق‌هاي خادم و چراغدار و آبکش است. درانتهاي قبله، محراب زيبايي از کاشي هفت رنگ وجود دارد.
درتمامي بخش‌هاي مدرسه عناصر تزييني مانند گچ‌بري، کشته‌بري، مقرنس‌کاري و کاربندي ديده مي‌شود. بر بام سردر جايگاه ساعت قرار دارد که در سال‌هاي بعد به مجموعه افزوده شده‌است. ايوان شرقي و برج ساعت اين مدرسه کاشيکاري وچشم‌اندازي زيبا دارد. در ضلع جنوبي مدرسه خانه مدرس قرار گرفته ‌است. اين فضا داراي درهاي ارسي با شيشه رنگي است و تمام نماهاي آن کاشيکاري شده‌است.
بلندترين بادگير کرمان به ارتفاع ۱۶ متر در اين مدرسه ساخته شده است. با استناد به کتيبه موجود در ضلع غربي مدرسه، استاد اسماعيل قصاع سازنده آن بوده‌است.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد

https://telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نخستین تصویربرداری هوایی در کرمان - مدرسه حیاتیه