تلاش خارجی‌ها برای عرضه کالاهای مصرفی به بازار ایران


ساعت 24-رهبر معظم انقلاب در حالی در نامه‌ای به رئیس جمهور بر لزوم جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی به ویژه از آمریکا در شرایط پسابرجام تأکید کردند که شاهد تلاش چشمگیر شرکت‌های خارجی برای عرضه کالاهای مصرفی خود در ایران هستیم.

تلاش خارجی‌ها برای عرضه کالاهای مصرفی به بازار ایرانرهبر معظم انقلاب در حالی در نامه‌ای به رئیس جمهور بر لزوم جلوگیری از ورود کالاهای مصرفی به ویژه از آمریکا در شرایط پسابرجام تأکید کردند که شاهد تلاش چشمگیر شرکت‌های خارجی برای عرضه کالاهای مصرفی خود در ایران هستیم.

تغییر وضعیت اقتصادی کشور در شرایط پسا برجام و باز شدن درهای کشور به روی محصولات و خدمات خارجی از جمله مسائلی است که نیازمند مدیریت قوی و کارآمد است تا این اتفاق به درستی و در شرایطی صورت گیرد که بیشتر شاهد انتقال دانش فنی به کشور باشیم، نه اینکه بازارها را به راحتی در اختیار محصولات مصرفی خارجی قرار دهیم.

در این میان هر روز بیشتر از روز قبل شاهد رفت و آمد شرکت‌های خارجی به ایران و رایزنی برای ورود به بازارهای اقتصادی کشورمان هستیم. این موضوع را در مورد ورود رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی و مک‌دونالد و همچنین رایزنی خودروسازان خارجی برای صادرات خودروهای ساخته شده خود به بازار ایران مشاهده می‌کنیم. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب اخیراً بر لزوم مدیریت ورود شرکت‌های خارجی به ایران و ممنوعیت ورود کالاهای مصرفی آمریکایی به ایران تأکید کرده‌اند.

تلاش خودروسازان خارجی برای صادرات خودرو ساخته‌شده به بازار ایران

در مذاکراتی که این روزها بین خودروسازان خارجی و طرف‌های ایرانی در جریان است شاهد پافشاری خارجی‌ها بر ورود به بازار ایران با خودروهای ساخته شده آنها هستیم و آنها بدون اینکه حرفی از انعقاد قرارداد تولید در ایران بزنند، از طرف‌های ایرانی می‌خواهند که قراردادی بابت خرید خودروهای ساخته شده آنها امضا کند تا پس از ارزیابی بازار در مورد تولید در ایران تصمیم‌گیری کنند. به این ترتیب هیچ تضمینی در مورد سرمایه‌گذاری آنها برای تولید خودرو در ایران وجود ندارد.

نحوه مذاکره با طرف‌های خارجی از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است که این مسئله باید در اظهار نظر مسئولان و مدیران ایرانی شدیداً مورد توجه قرار گیرد.

وعده نعمت‌زاده بابت مونتاژکاری خودروهای آلمانی

نعمت زاده، وزیر صنعت اخیراً در نشستی با هیأت اقتصادی آلمانی به آنها وعده داد که در صورت تولید خودرو در ایران از موتورهای آلمانی بر روی این خودروهای تولیدی استفاده خواهیم کرد.

این صحبت در شرایطی مطرح شده که داخلی‌سازی خودروها همواره یک الزام برای رشد صنعت خودروسازی کشور مورد تأکید قرار گرفته و حال آنکه اصل داخلی‌سازی خودرو با تولید موتور محقق می‌شود و اگر قرار باشد موتورهای خارجی بر روی خودروها نصب شود، نمی‌توان ادعای داخلی سازی داشت و بیشتر به معنی مونتاژکاری خواهد بود.

در این شرایط، مصوبه وزارت صنعت مبنی بر لزوم شروع تولید خودروهای خارجی با میزان داخلی‌سازی ۴۰ درصدی نیز در برخی خودروهای جدید تولید شده به صورت مشترک با خودروسازان خارجی عملی نشده است. در حالی که همین رقم نیز چندان قابل قبول به نظر نمی رسد و بهتر بود که درصد بالاتری برای شروع به کار مشخص می‌شد زیرا تجربه نشان داده که خودروسازان خارجی سنگ اندازی‌های زیادی را بر سر تحقق این موضوع انجام خواهند داد.

در عین حال، اگر این داخلی سازی در بخش‌های تریم داخلی، بدنه خودرو و رنگ اتفاق بیفتد اثر زیادی در پیشرفت صنعت خودرو نخواهد داشت، اما اگر داخلی‌سازی در موتور که قلب خودرو است، صورت گیرد می‌تواند پله پرشی برای صنعت خودرو محسوب شود.

در این شرایط نظارت دقیق بر مذاکرات در حال انجام بین طرف‌های ایرانی و شرکت‌های خارجی متقاضی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا شاهد تبدیل بازارهای اقتصادی کشورمان به بازار مصرفی کالاهای خارجی و به ویژه آمریکایی نباشیم.


ویدیو مرتبط :
سرمایه گذاری کلان ترکیه برای عرضه کالاهای خود و تصاحب بازار ایران