سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایسنا از مردم، با مردم، برای مردم


ایسنا خود را همواره رسانه‌ای برخاسته از مردم می‌داند که همراه با مردم است و برای مردم می‌نویسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، ایسنا در طول شانزده سال حضورش در عرصه رسانه‌ای کشور با تکیه بر همین عنصر مردمی بودن سعی داشته همواره در مشی‌ای مشخص و روشن در جهت مخابره اخباری منطبق با واقعیات جامعه حرکت کند.

دانشجویان خبرنگار ایسنا به مناسبت 16 آذر، روز دانشجو و شانزدهمین سالروز تأسیس ایسنا با حضور در سطح شهر مشهد و در گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم از انتظارات آنها از یک رسانه پرسش کردند و از آنها پرسیدند رسانه مردمی را چگونه رسانه‌ای می‌دانند و چه مطالباتی برای پیگیری دارند.

آنچه در ادامه می‌خوانید بخشی از این گفت‌وگوهاست.

بخش اول: پارک ملت و پایانه آزادی

یک شهروند ورزشکار در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه عدم بزرگ‌نمایی مسائل از مهمترین درخواست‌های مردم است، عنوان کرد: بیان واقعیات اجتماعی و پرداختن به موضوعات اجتماعی به‌خصوص در حوزه خانواده، باید از اولویت‌های یک رسانه باشد.

وی با تاکید بر اهمیت نشر موضوعات اجتماعی در سایت‌های خبری اظهار کرد: مشکلات بی‌کاری، مسکن، ازدواج و... باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.

اطمینان مردم با نشر واقعیات جلب می‌شود

یکی دیگر از شما نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه یک رسانه مردمی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد، عنوان کرد: رسانه مردمی باید اطمینان مردم را با نشر واقعیات جلب کرده و همواره به‌روز باشد.

وی با بیان اینکه نشر مشکلات اجتماعی ضروری است، خاطرنشان کرد: ضمن بیان مشکلات باید راهکارهای آن نیز عنوان گردد تا کارشناسان مربوطه اطلاعات لازم را در اختیار مخاطبان قرار دهند.

این شهروند مشهدی با اشاره به اینکه خبرنگارها قشر فعالی هستند، گفت: ارتباط احترام‌آمیز با این قشر فرهیخته از طریق ارتباط تنگاتنگ مردمی، شدنی خواهد بود.

رسانه‌ها باید در خصوص جوانان صحبت کنند

یک فروشنده جوان و اهل افغانستان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به اینکه بیشتر قشر جامعه را جوانان تشکیل می‌دهند، رسانه‌ها نیز باید در خصوص جوانان صحبت کنند و مشکلات آنان را به گوش مسئولان برسانند. رسانه‌ها مشکلاتی را که مطرح می‌کنند تا انتها پیگیری کنند و آن را تا سطح مسئولان کشوری و استانی ادامه دهند.

وی ادامه داد: جوانان افغانی در حالی که با استعداد هستند، برای راهیابی به دانشگاه مشکلاتی دارند. بسیاری از آنان به دلیل نداشتن آینده در ایران در حال مهاجرت به کشورهای اروپایی هستند.

این فروشنده جوان تصریح کرد: تردد در سطح شهر از دیگر مشکلات ماست؛ زیرا مدرک معتبری نداریم و اگر خارج از سطح مشهد تردد کنیم، رد مرز می‌شویم. اگر مدرک معتبری داده شود که از بلاتکلیفی خارج شویم بسیار خوب است.

وی اضافه کرد: به دلیل مشغله زیاد وقت پیگیری اخبار را ندارم و در شبانه‌روز تنها یک الی دو ساعت تلویزیون می‌بینم.

رسانه‌ها شفاف‌سازی کنند

حمیده حیدری که در ایستگاهی در پایانه آزادی نشسته و منتظر اتوبوس است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: رسانه‌ها باید مشکلات مردم را مطرح کنند، شفاف‌سازی داشته باشند، اخبار را سانسور نکنند. همچنین اطلاعات آنها باید به‌روز و فوری باشد و حتی اخبار رسانه‌های خارجی را نیز بدون سانسور بازگو کنند.

وی با بیان اینکه بسیاری از اخبار را از منبع ایسنا در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دیده‌ام، تصریح کرد: رسانه‌ها باید مشکلات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر مطرح کنند.

مریم سپهری، دانشجوی سال سوم روانشناسی نیز در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اخبار ایسنا را در روزنامه‌های مختلف مطالعه کرده است، اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد به رسانه‌ها اجازه داده نمی‌شود که همه آنچه را که اتفاق می‌افتد، انعکاس بدهند.

وی ادامه داد: رسانه‌ها باید برای درونی کردن ارزش‌ها مسائل فرهنگی را پیگیری کنند. همچنین مسائلی را که اغلب مردم با آن درگیر هستند مانند مسائل اقتصادی مطرح کنند.

رسانه‌ها با اطلاع‌رسانی جادو می‌کنند

نوری، خانمی جوان که چند ایستگاه آن‌طرف‌تر نشسته در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رسانه‌ها نقش مهمی در اطلاع‌رسانی دارند و به نوعی در این زمینه جادو می‌کنند، گفت: آنچه که در حال حاضر مهم بوده پیگیری مسئولان است. آنان اگر نمی‌توانند تمام مشکلات را یک‌جا حل کنند حداقل بزرگترین مشکلی را که در بین مردم مشترک است، حل کنند.

وی اضافه کرد: از چند سال پیش تا کنون زندگی مردم در رکود مانده‌ است؛ در حال حاضر مهمترین مشکل مردم کسب درآمد است.

وظیفه رسانه‌ها آگاهی‌بخشی به مردم است

یک راننده اتوبوس که هر روز وظیفه جابه‌جایی شهروندان و زائران را انجام می‌دهد در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: انتظار ما از رسانه‌ها این است که به مسائل مختلف جامعه توجه داشته باشند؛ مسائلی که در سطح جامعه مطرح هستند می‌توانند آسیب‌های زیادی را به جامعه و جوانان وارد کنند؛ رسانه‌ها وظیفه دارند خانواده‌ها را از این نوع آسیب‌ها آگاه کنند.

وی ادامه داد: یک رسانه مردمی تمامی مسائل جامعه را مدنظر قرار داده و با توجه به این مسائل از کارشناسان راه‌حل‌ها را می‌گیرد.

این راننده اتوبوس تصریح کرد: گاهی به دلیل مسائلی که پیش می‌آید مردم اعتماد خود به رسانه‌ها را از دست می‌دهند و رسانه‌های داخلی باید تلاش کنند تا در حالی که مردم به راحتی می‌توانند به رسانه‌های خارجی دسترسی داشته باشند آنان را از این کار منع کنند.

وی با اشاره به مهمترین دغدغه خود افزود: مسائلی که مربوط به اشتغال است بسیاری از مشکلات را برای خانواده‌ها به وجود آورده و در حال حاضر برادرم که مدرک کارشناسی ارشد یکی از رشته‌های خوب را دارد به دلیل اینکه به استخدام دولتی درنیامده، بی‌کار است و با کار در شرکت‌های خصوصی درآمد اندکی را به دست می‌آورد.

رسانه‌ها انعکاس صدای جامعه باشند

یک دانشجوی دختر که 6 ترم است در دانشگاه تحصیل می‌کند در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه رسانه‌ها باید انعکاس صدای جامعه باشند، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید قبل از توجه به مسئولان به مردم توجه کنند. همچنین در حال حاضر رسانه‌ها توجه کمی را به دانشگاه‌ها و دانشجویان دارد که این مسأله می‌تواند مشکلاتی را به‌وجود آورد.

وی با اشاره به خصوصیات یک رسانه مردمی، عنوان کرد: یک رسانه مردمی برای مجموع جامعه تلاش می‌کند و تنها قشر خاصی را مدنظر ندارد، متاسفانه در حال حاضر رسانه‌ها به تمام اقشار جامعه توجه ندارند که این مسأله می‌تواند موجب ناراحتی بسیاری از افراد جامعه شود.

این دانشجو تصریح کرد: رسانه‌های داخلی مورد اعتماد من هستند، زیرا در بسیاری از اوقات حرف‌های آنان ثابت شده است.

وی در رابطه با مهمترین خواسته خود، اضافه کرد: توجه به فضای داخلی دانشگاه‌ها، تلاش دانشجویان می‌تواند آینده کشور را تضمین کند.

بخش دوم: مدرسه ناشنوایان سوم شعبان و بیمارستان فارابی

یک شنوایی‌سنج در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سئوال که از رسانه‌ها چه انتظاری دارید، گفت: انتظار دارم که خبرگزاری‌ها وعده‌های مسئولان محترم را در خصوص معلولین جداً پیگیری کنند.

وی ادامه داد: پیگیری یک مسأله و به نتیجه رساندن آن از اهم امور خبرنگاران است و از نظر من نتیجه رسیدن آن باعث دلشاد شدن مردم و حتی آن خبرنگاران می‌شود.

این شنوایی‌سنج با خطاب کردن خبرگزاری ایسنا توضیح داد: در این رسانه تمامی افراد دارای انرژی و شور جوانی هستند و خواهش بنده این است که مراکز معلولینی را که هم سن‌و سال‌های شما در حال تحصیل هستند، به عموم مردم معرفی کنید.

انتظار من از رسانه‌ها پیگیری مشکلات کودکان خاص است

یک مادر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: انتظار من از رسانه‌ها پیگیری مسائل کودکانی است که مشکلات خاص دارند.

وی تصریح کرد: در تأمین هزینه‌های درمان فرزندانمان بسیار مشکل داریم و به حرف‌های رسانه‌ها هم نمی‌شود اعتماد کرد.

درخواست ما از رسانه نشر واقعیات است

یک خانم خانه‌دار در خصوص انتظارش از رسانه‌ها در گفت‌وگو با ایسنا گفت: درخواست ما از رسانه‌ها نشر واقعیات‌ جامعه است.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها باید به مشکلات مردم توجه کرده و پیگیر حل این مشکلات باشند و مردم باید اولویت اول رسانه‌ها قرار گیرند.

وی ادامه داد: یک رسانه مردمی حتی اگر مسأله‌ای به رسانه ضرر می‌زند را به دلیل اینکه برای مردم مهم است، بیان می‌کند، پیگیر مشکلات آنان است و بدون ترس، مسئولان را مؤاخذه می‌کند.

این شهروند با اشاره به اینکه رسانه‌ها برای جذب اعتماد مردم باید تلاش کنند، اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر‌ از 70 درصد به رسانه‌ها اعتماد داریم و امیدوارم با اصلاحی که در رسانه‌ها صورت می‌گیرد اعتماد مردم به رسانه‌ها صد درصدی شود.

وی مهمترین دغدغه خود را مربوط به وام‌هایی که در رابطه با خودروها داده شده دانست و عنوان کرد: در صورتی به‌راحتی برای خرید خودرو وام داده می‌شود که وام ازدواج برای جوانان تنها 3 میلیون تومان است.

مشکلات بیمارستان‌ها پیگیری شود

خانم 37 ساله‌ای که در بازدید از بیمارستان فارابی با او آشنا شدیم در گفت‌وگو با ایسنا راجب مشکل درمانی‌اش، گفت: بسیاری از بیماری‌ها و داروها تحت پوشش بیمه نیستند، انتظار ما از رسانه‌ها این است که از مسئولانی که در این رابطه فعالیت دارند، پاسخ بخواهند؛ زیرا وظیفه رسانه انعکاس مشکلات مردم است.

وی در خصوص یک رسانه مردمی نیز، اظهار می‌کند: رسانه مردمی رسانه‌ای است که در آن صدای مردم شنیده می‌شود، دانش و اطلاعات افراد را افزایش داده و به تمام مسائل مربوط به جامعه توجه می‌کند.

این شهروند با بیان اینکه متاسفانه بعضی از رسانه‌ها مسائلی را مطرح می‌کنند که صحیح نیست،‌ عنوان کرد: این مسأله می‌تواند موجب عدم اعتماد مردم به رسانه‌ها شود. در حال حاضر بیشتر از 90 درصد به رسانه اعتماد دارم.

این شهروند مشهدی گفت: مسائل مربوط به خانواده‌هایی که فرزندان بیمار دارند باید هرچه سریع‌تر توسط رسانه‌ها پیگیری شود؛ علاوه‌بر مشکلات مالی و مربوط به بیماری‌ها مسائلی از جمله سیستم نوبت‌دهی نیز باید مدنظر قرار بگیرد.

بخش سوم: میراث فرهنگی و دادگستری

دانشجویی 25 ساله، در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بعضی از مواقع رسانه‌ها واقعیت را به‌طور کامل منتقل نمی‌کنند، این مساله می‌تواند به ضرر مردم باشد. یکی از روزنامه‌ها چند ماه پیش تیتری زده بود که موجب کساد کسب و کاری شد که من در آن فعالیت داشتم.

وی با اشاره به اینکه رسانه مردمی واقعیت را درست به مردم منتقل می‌کند و به شعور آنان اعتماد دارد، تصریح کرد: رسانه‌های مردمی به فکر تمام مسائل مربوط به مردم هستند؛ البته با توجه به تمام این مشکلات باز هم رسانه‌های داخلی بیشتر از رسانه‌های خارجی مورد اعتماد هستند.

این دانشجو با بیان اینکه در رابطه با شرکت‌های هرمی توضیح درستی داده نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر مردم نمی‌دانند کدام یک از این شرکت‌ها قانونی و کدام یک غیرقانونی هستند و اجازه فعالیت ندارند.

بازتاب مشکلات مردم، همان‌طور که هست

یک نماینده از قشر معلمان نیز در گفت‌وگو با ایسنا تشریح کرد: مهمترین انتظار ما از رسانه‌ها پیگیری مشکلات مردم است؛ علاوه‌بر این یک رسانه باید به تمام جهت‌های زندگی یک فرد در جامعه توجه کند و برای تمام اقشاری که در جامعه حضور دارند برنامه داشته باشد.

وی به خصوصیات یک رسانه مردمی اشاره و عنوان کرد: یک رسانه مردمی برای تربیت جامعه فعالیت می‌کند، این رسانه سعی می‌کند مشکلات مردم را همان‌طور که هست انتقال داده و به خانواده‌ها در جلوگیری از آسیب‌ها و هشدار دادن به آنان کمک می‌کند.

این شهروند تصریح کرد: خوشبختانه رسانه‌های داخلی تا حدود بالایی توانسته‌اند اعتماد مخاطب را جلب کنند و اگر برنامه‌ریزی صحیحی به این منظور صورت گیرد مردم دیگر به رسانه‌های خارجی اعتماد نمی‌کنند.

این معلم مهمترین دغدغه خود را پیگیری مطالبات فرهنگیان دانست و افزود: در حال حاضر مردم معتقد هستند فرهنگیان تمام امکانات لازم را در اختیار دارند، اما مسائل آنگونه که از بیرون دیده می‌شوند، نیستند و فرهنگیان مشکلات بسیاری را دارند.

رسانه باید تریبونی برای مردم باشد

یک مرد میانسال که کارمند دادگستری است در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه مهمترین خواسته مردم از رسانه‌ها حفظ قانون است، گفت: تنها مردم نیستند که قانون را رعایت نمی‌کنند؛ برخی از رسانه‌ها نیز توجهی به قانون نداشته و در مواقعی که به نفع آنان باشد، قانون را نقض می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالی است که یک رسانه مردمی قبل از اینکه به هر چیزی فکر کند، مردم را مدنظر خود قرار می‌دهد؛ همان‌طور که از نام رسانه‌ پیدا است باید تریبونی برای مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه رسانه‌های ما موفق عمل کرده‌اند، تصریح کرد: در حال حاضر رسانه‌ها تا حدودی توانستند اعتماد مردم را جلب کنند.

این فرد با اشاره به مسائل اقتصادی موجود در ایران، اظهار کرد: متاسفانه مشکلات اقتصادی برای مردم مشکلات و مسائل بسیاری را به‌ وجود آورده است که رسانه‌ها باید در رابطه با این مشکلات از مسئولان سئوال کنند.

حجم بالای پرونده‌ها مهمترین مشکل دادگستری است

یک روحانی میانسال در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رسانه مردمی رسانه‌ای است که اخبار را صریح، شفاف و روشن به مردم منتقل کند و در کل سالم فعالیت کند.

وی ادامه داد: برخی خبرگزاری‌ها با سانسور یا اضافه کردن واقعیات را به مردم نمی‌گویند. باید خبرگزاری‌ها تحقیق کنند و بدون افراط یا تفریط خبرها را منتقل کنند.

این روحانی حجم بالای پروند‌ه‌ها و دعاوی را از مهمترین مشکلات شعب دادگستری برشمرد و افزود: یک نوع جنگ روانی بین شاکی و مشتکی عنه به‌وجود آمده است و همه باید نسبت به پایین آمدن مشکلات تلاش کنند تا شاهد این حجم شکایات نباشیم.

سربازی یعنی قدر پدر و مادرت را بدانی

یک سرباز دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد خرید سربازی گفت: خرید سربازی اتفاق خیلی خوبی است که می‌تواند کسانی را که مشکلات جدی دارند، نجات دهد.

وی با بیان اینکه من 21 ماه خدمت کرده‌ام، بیان کرد: سربازی خوبی‌های زیادی دارد، از جمله این که قدر پدر و مادرت را بیشتر می‌دانی، آدم‌شناس می‌شوی و با سختی‌های روزگار آشنا می‌شوی. البته 21 ماه خیلی زیاد است و اگر به 6 یا 12 ماه تقلیل پیدا می‌کرد خیلی خوب بود.

این سرباز قوچانی ادامه می‌دهد: من خودم پسر بزرگ خانواده هستم و با توجه به شرایطمان من باید بروم سر کار و خرج خانواده را بدهم، ولی الان مجبورم از آنها دور باشم و کاری هم از دستم برنمی‌آید.

همسر شهید هستم و برای گرفتن طلاق دخترم آمده‌ام

گفت‌وگوی ایسنا با خانم مسنی که به همراه دختر و نوه‌اش به دادسرا آمده بود.

وی گفت: رسانه‌ها باید به مردم این موضوع را بگویند که افرادی که دچار ناراحتی اعصاب و یا اعتیاد هستند دست به ازدواج نزنند.

این خانم مسن ادامه داد: من همسر شهید هستم و امروز برای گرفتن طلاق دخترم به دادگاه شکایت کردیم.

بخش چهارم: آسایشگاه جانبازان

گفت‌وگوی ایسنا با یک جانباز قطع نخاعی کسی که به گفته‌ خودش 32 سال است که جانباز است و به این موضوع افتخار می‌کند.

علیزاده با بیان اینکه جانبازان هرکدام مشکلات خاص خود را دارند، اظهار کرد: آن‌جوری که باید به جانبازان جنگ رسیدگی می‌شد، نشده و به نظر می‌رسد هنوز جایگاه جانباران در جامعه جا نیفتاده است.

وی عنوان کرد: هنوز پس از این همه سال مناسب‌‍سازی در شهر برای معلولان و جانبازان نشده است که این عدم مناسب‌سازی آسیب‌هایی را برای این افراد به دنبال دارد به طور مثال خودم چند مرتبه به دلیل همین موانع شهری از ویلچر افتاده‌ام و دچار شکستگی لگن شدم؛ بازهم با همه این سختی‌ها خدا را شاکرم.

علیزاده ادامه داد: صدا و سیما باید بیشتر در خصوص موضوع مجروحان جنگی کار می‌کرد. کشورهای غربی به مجروحان جنگی خود بسیار رسیدگی می‌کنند.

وی اظهار کرد: به عنوان یک درد دل می‌گویم دستگاه‌های مختلفی از این آسایشگاه بازدید می‌کنند و وعده‌های مختلفی نیز می‌دهند، اما وقتی به آنان مراجعه می‌کنیم هیچ خبری از رسیدگی و پیگیری نیست.

علیزاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشور در موقعیتی است که آسایش و آرامش آینده آن به جوانان کشور برمی‌گردد.

(این بخش به‌صورت تفضیلی در گزارشی جداگانه خواهد آمد)

بخش پنجم: مترو

یک مهندس برق نفت‌کش در گفت‌وگو با ایسنا گفت: یک رسانه خوب رسانه‌ای است که واقعیت را همانگونه که هست عنوان کند و از جناح‌بندی دوری کند.

وی افزود: بنده به اخبار سیاسی به شدت علاقه‌مند هستم و زمانی که از سفرهای دریایی به ایران بازمی‌گردم، اخبار مختلفی که مد نظر بنده است را از شبکه‌های مجازی دنبال می‌کنم.

این مهندس برق نفت‌کش در خصوص خبرگزاری ایسنا بیان کرد: بنده بسیار زیاد به این سایت سر می‌زنم و حتی از طریق کانال‌های تلگرام اخبار آن را دنبال می‌کنم.

رسانه‌ها نقش نظارتی داشته باشند

یک شهروند مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رسانه‌ها باید صادق باشند و تقریباً 60 درصد به رسانه‌ها اعتماد دارم. رسانه‌ها باید پیگیر مشکلات جامعه باشند و بیشتر نقش نظارتی داشته باشند.

وی افزود: در وهله اول رسانه‌ها باید به صورت شفاف، روشن، به‌دور از دروغ‌پردازی و طرف‌داری‌های جناحی به نشر اخبار بپردازد. در صورتی به رسانه‌ها اعتماد دارم که جناحی عمل نکنند. یک رسانه باید به تمام مشکلات جامعه بپردازد و صرفاً یک مشکل خاص را پیگیری نکند. رسانه باید نقشی کمک‌کننده برای جوانان ایفا کند و به سرگرمی‌های مخرب که جوانان را به سمت مصرف مواد مخدر کشانده است، بپردازند.

امروزه رسانه نقش جدی‌تری در زندگی مردم ایفا می‌کند

یک جوان مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اینکه تا چه حد با ایسنا آشنایی دارید، گفت: کاملاً می‌شناسم و اخبارش را چه در اینترنت و چه تلگرام دنبال می‌کنم.

این شهروند مشهدی ادامه داد: نوسان قیمت‌ها در بازار مشکل من به عنوان یک کارشناس فروش این است به‌علاوه که میزان خرید مردم هم در حال پایین آمدن است.

وی تصریح کرد: به رسانه‌های معتبر داخلی اعتماد داریم و امروزه رسانه نقش جدی‌تری در بین زندگی مردم ایفا می‌کند.

همه صداها باید شنیده شوند

یک جوان مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه همه صداها باید در رسانه شنیده شوند، بیان کرد: به برخی رسانه‌های داخلی نمی‌شود اعتماد کرد؛ چرا که واقعیات را سانسور می‌کنند.

وی مشکلات معیشتی مردم را اولویت پیگیری خبرگزاری‌ها دانست و تصریح کرد: مشکلات اقتصادی در جامعه ما زیاد است و رسانه‌ها باید پیگیر آن باشند.

شناخت مسئولان از جامعه به‌واسطه رسانه‌هاست

یک شهروند میانسال نیر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رسانه‌ها باید حقایق را بگویند تا مسئولان بتوانند بر اساس رسانه‌ها به شناخت درستی از جامعه دست پیدا کنند.

وی مادر تمام مشکلات را، مشکلات اقتصادی دانست افزود: اکثر جوان‌ها بیکارند؛ حتی با تحصیلات بالا، الان همه بچه‌های من بی‌کارند. بعد این قشر تحصیل‌کرده بی‌کار جذب خارج از کشور می‌شوند. فرار مغزها یعنی همین. مسئولان به فکر کار برای جوانان نیستند.

ایسنا مستقل است

یک جوان دانشجو در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: رسانه‌ها باید خبرها را به موقع و فارغ از جناح‌گیری‌ها به دست مردم برسانند.

وی ادامه داد: حقیقت‌طلبی باید اولویت هر رسانه‌ای باشد. من خبرگزاری ایسنا را می‌شناسم و اخبارش را در تلگرام و... پیگیری می‌کنم. خبرگزاری ایسنا کمتر جناح‌گیری دارد و می توان گفت مستقل است، ولی برخی رسانه‌ها سیاست‌زده‌اند و واقعیات را آن‌طور که هست به گوش مردم نمی‌رسانند. در همه دنیا خبرگزاری بی‌طرف کم پیدا می‌شود.

این شهروند مشهدی با بیان اینکه مردم می‌خواهند در رسانه شاهد اخباری باشند که در جامعه رخ می‌دهد، تصریح کرد: مشکلات شهری و آلودگی‌های صوتی مشکل جدی است که از مدارس و... ایجاد می‌شود.

در جامعه کمتر به دغدغه‌های بانوان پرداخته می‌شود

یک شهروند مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در جامعه کمتر به دغدغه‌های بانوان پرداخته می‌شود، گفت: به عنوان یک زن موضوعات مربوط به زنان می‌تواند بسیار پررنگ‌تر توسط رسانه‌ها پیگیری شود.

قلی‌زاده ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: به عنوان مثال موضوعاتی از این قبیل که چگونه بانوان بتوانند در جامعه راحت‌تر زندگی کنند.

وی ادامه داد: گاهی بانوان ترجیح می‌دهند برای انجام برخی فعالیت‌ها آقایان را انتخاب نمایند در صورتی که با فرهنگ‌سازی صحیح می‌توان در این خصوص تجدیدنظر کرد.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه رسانه‌ای رسانه‌ مردمی است که تنها به بیان حقیقت بپردازد، خاطرنشان کرد: موضوعی که حائز اهمیت بوده این است که علاوه‌بر وجود عدم سانسور قلم، سانسور صدا نیز وجود نداشته باشد؛ چراکه شهروندان تنها به صداهای واقعی علاقه‌مند هستند.

وی در خصوص دنبال کردن اخبار از طریق خبرگزاری ایسنا خاطرنشان کرد: کم و بیش اخبار را از طریق این خبرگزاری می‌خوانم، اما مستمر نیست و اگر لینکی از طریق خبرگزاری و یا رسانه‌های دیگری نیز معرفی شود، مراجعه کرده و اخبار را دنبال می‌کنم.

بخش ششم: اطراف حرم مطهر، بازار رضا و عباسقلی خان

یک عکاس اطراف حرم در گفت‌گو با ایسنا با بیان اینکه بیست سال است که به این کار مشغول است، گفت: در زمان قدیم عکس گرفتن از حرم و داشتن آن یک اعتقاد بود و همه وقتی می‌آمدند مشهد باید عکس حرم حتماً می‌داشتند.

وی با بیان اینکه همه‌گیر شدن عکاسی به وسیله موبایل و... تاثیر چندانی بر کار ما نداشته است، بیان کرد: در قدیم زائر کمتر بود ولی الان زائر خیلی بیشتر است؛ همین امر باعث شده نسبت به قبل تقاضا چندان کم نشود.

دروغ نگویید

یک مغازه‌دار در بازار رضای مشهد در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: بنده از یک رسانه توقع دارم که دروغ نگوید و اخبار واقعی را مخابره کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه دوستانم که از کربلا برگشته بودند از وضعیت نامناسب اسکان زائران توضیح دادند اما رسانه‌ها بیان دیگری نسبت به این مسئله داشتند و خدمات آنجا را بسیار خوب جلوه می‌دادند در صورتی که شنیده‌های من از دوستانم به صورت دیگری بود.

این مغازه‌دار افزود: بنده تنها اخبار خبرگزاری‌های داخلی را دنبال می‌کنم و به هیچ‌وجه به رسانه‌های خارجی اعتماد ندارم.

وی با بیان اینکه رسانه یک سر تبلیغات در جهان است، گفت: باید رسانه‌ها برای جلب توریست در کشور تلاش خود را مضاعف کنند.

استفاده از تولیدات داخلی شعار است

یک فروشنده نقره در بازار امام رضا (ع) در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: من در زمان کاری‌ام خبرهای بسیاری را از طریق تلویزیون و روزنامه دنبال می‌کنم که در بین تمامی آنها، اخبار پخش شده از شبکه خبر و همچنین خبرهای درج شده در روزنامه خراسان که یک روزنامه مخصوص استانی است را مطمئن‌تر می‌دانم.

وی درباره صحت اخباری که پخش می‌شود گفت: اگر اعتمادی به اخبار نمی‌داشتم، وقتم را برای آگاه شدن از آنها صرف نمی‌کردم.

این فروشنده در رابطه با مشکلات صنفی‌اش عنوان کرد: یکی از آسیب‌های موجود در جامعه در بخش محصولات و تولید داخلی، حمایت نکردن درست از آن است. در جامعه کنونی شعار اکثر مسئولان استفاده از تولیدات داخلی است، اما من به عنوان یک فروشنده که ارتباط بسیاری با روند رشد تولیدات داخلی دارم بیشتر کالاهایم وارداتی به‌ویژه از چین است.

به رسانه‌ها اصلاً اعتماد ندارم؛ شخصاً اخبار را بررسی می‌کنم

یک فروشنده محصولات سوغات مشهد در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با وضعیت کاری‌اش تصریح کرد: افزایش مشکلات مالی سبب شده است تا قدرت خرید کمتر شود که این خود آسیب بزرگی برای قشری است که مسئول فروش محصولات سوغاتی هستند .

وی افزود: در حال حاضر ۹۰ درصد هزینه‌ها صرف اسکان و خوراک می‌شود و تمایل برای خرید سوغاتی به شدت کاهش پیدا کرده است.

این فروشند بیان کرد: هیچ‌کدام از انتظارات ما برآورده نمی‌شود و به رسانه‌ها اصلا اعتماد ندارم و اخبار را شخصاً بررسی می‌کنم؛ زیرا رسانه‌ها آنچه به نفع خودشان است را منتشر می‌کنند و از نشر واقعیات پرهیز می‌کنند و از نشر وقایعی را که انتظار می‌رود ذکر کنند، پرهیز میکنند. ما به هیچ عنوان در داخل و در خارج از کشور رسانه آزاد نداریم و همه جناحی عمل می‌کنند. مشکلات به اندازه‌ای بزرگ است که دیگر نمی‌توان آن را حل کرد.

با مشکلات برخورد شعاری نکنید

یک فروشنده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رسانه اگر بتواند تخصصی‌تر به مشکلات بپردازد خیلی بهتر است. به رسانه‌ها اعتماد زیادی دارم. مشکلات اقتصادی مردم باید به‌صورت واقعی پیگیری شود نه اینکه مصنوعی و شعاری به پیگیری مشکلات بپردازند. برای مثال در بازار رضا کرایه‌مغازه‌ها بسیار بالاست اما به دلیل اینکه بازار متعلق به آستان قدس است، هیچ رسانه‌ای جرأت نمی‌کند آن را پیگیری کند.

رسانه‌ها باید گزارشگر تخلفات باشند

زن و شوهر زائری از تهران به مشهد سفر کرده‌اند و برای خرید سوغات به بازار رضای مشهد آمده‌اند. این دو زائر در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کردند که رسانه‌ها در مشهد باید سعی کنند پای تعزیرات را به مغازه‌های اطراف حرم باز کنند. انگار نظارتی صورت نمی‌گیرد و رسانه‌ها باید گزارشگر تخلفات شوند.

به رسانه‌ها 50درصد اعتماد دارم

یکی از مغازه‌داران در بازار رضای مشهد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: صداقت و حقیقت‌گویی در وهله اول انتظار ما از رسانه است و نمی‌توان گفت به رسانه‌ها صددرصد اعتماد وجود دارد؛ به نظرم 50 درصد اعتماد وجود دارد.

رسانه‌ها دست دلالان را کوتاه کنند

یک فروشنده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: مشکلات زیادی در بازار داریم، بعضی از اجناس به دلیل قیمت بالای دلار برای ما گران تمام می‌شود .

وی افزود: اخبار را بیشتر از تلویزیون گوش می‌کنم. متاسفانه در صنفی که هستیم به دلیل خرابی بازار نمی‌توانیم کاسبی خوبی را انجام دهیم فقط در ایام چهل و هشتم و شهادت امام رضا (ع) زائر در اینجا حضور دارد و در بقیه زمان‌ها وضعیت بازار خراب است و مشتری حضور ندارد.

این فروشنده ادامه داد: یکی از ارکان مهمی که در جامعه ما وجود دارد امنیت بالایی است که باعث شده است با سایر کشورها تفاوت داشته باشیم.

وی بیان کرد: متاسفانه در میدان بار دست زیاد شده است و باعث شده است که هر روز قیمت میوه‌ها نوسان داشته باشد. اگر روزی نارنگی را به قیمت 2500 خریداری کنیم باید به قیمت نهایی 3000 هزار تومان به فروش برسانیم که برایمان فرقی نمی‌کند، بلکه نوسان قیمتی که در بازار به وجود می‌آید کار را برایمان سخت می‌کند.

این فروشنده ادامه داد: نمی‌توان گفت که از این وضعیت راضی هستم؛ زیرا اعتقاد دارم که هرچه روزی‌ات باشد قسمتت می‌شود، ولی امیدوار هستم که در بازار دست دلال‌ها را کوتاه کنند. چون بدون هیچ تلاشی بیشترین سود را به دست می‌آورند و کار کشاورز را سخت می‌کنند. اگر دلالان در بازار وجود نداشته باشند، قطعاً کشاورزان پیشرفت خواهند کرد.

اجاره مغازه‌ها سنگین است

یک مستاجر در بازار عباسقلی خان در گفت‌وگو با ایسنا گفت: متاسفانه وضعیت اجاره‌ها دردسر ساز شده است. کسی که مغازه‌ای را روزی 200 هزار تومان اجاره کند ولی هیچ فروشی را نداشته باشد، چه فایده‌ای خواهد داشت .

وی بیان کرد: به غیر از دو ماه آخر تابستان و سه روز وفات امام رضا (ع) و سه روز شهادت، نمی‌توان کاسبی انجام داد که قطعاً مشکل‌ساز است.

این مغازه‌دار گفت: وقتی قانونی در این موضع نباشد تمام کسانی که مغازه را اجاره می‌کنند، ورشکسته می‌شوند و نمی‌توانند اجاره سنگین خود را پرداخت کنند. همین موضوع باعث می‌شود که برای مشهدی‌ها حرف‌های زیادی بزنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر اطراف حرم افرادی هستند که مغازه را روزی 2 میلیون تومان اجاره می‌کنند. چه‌طور می‌شود در این مغازه جنسی به فروش برسانند تا بتوانند این اجاره را بدست آورند. قطعاً باید به این موضوعات توجه بیشتری شود.

رسانه‌ها فرهنگ مشتری‌مداری را ترویج دهند

یک فروشنده مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه در برخورد با زائرین می‌توان مشتری‌مدارتر رفتار کرد، گفت: فرهنگ‌سازی صحیح در این خصوص، تنها توسط رسانه‌ها میسرخواهد بود.

دهستانی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: عدم رفتار صحیح با زائرین می‌تواند این ذهنیت را برای مهمانانی که در مشهد حضور پیدا می‌کنند ایجاد کند که تمامی مشهدی‌ها میزبانی خوب نیستند، در صورتی که مغازه‌های موجود در یک بازار همگی استیجاری بوده و افراد از شهرهای دیگر برای کار به مشهد می‌آیند.

وی ادامه داد: همچنین می‌توان به این موضوع اشاره نمود که در ایام عید نوروز همه شهرهای ایران در خصوص جاذبه‌های گردشگری خود تبلیغات گسترده‌ای انجام می‌دهند، اما این اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌ها برای شهر مشهد و خراسان‌رضوی صورت نمی‌گیرد. با توجه به اینکه خراسان ‌رضوی دارای جاذبه‌های فرهنگی بسیاری است، اما متاسفانه دیده نمی‌شوند.

دهستانی تصریح کرد: با توجه به اینکه این موضوع رسالت خبرگزاری‌ها و حتی صدا وسیمای خراسان‌رضوی است و به دلیل عدم اطلاع‌رسانی، زائرین به مغازه‌ها مراجعه کرده و از فروشندگان جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری مشهد را جویا می‌شوند.

این فروشنده به برخی مشکلات و معضلاتی که می‌توان از طریق رسانه‌ها دنبال شود، اشاره کرد و گفت: نرخ‌های بالا و بعضاً متفاوت تاکسی‌ها، هزینه‌های هتل‌ها و مسافرخانه‌ها از جمله مشکلاتی است که همواره زائرین در حین ورود به شهر مشهد با آن روبرو می‌شوند و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی صحیح هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که در حدود 15 سال پیش در فاصله زمانی اربعین حسینی تا شهادت امام‌ رضا(ع) این شهر مملو از زائر بود، اما در حال حاضر شاهد هستیم که به دلیل هزینه‌های بالای هتل‌ها و نیز نرخ تاکسی‌ها زائرین در حدود 3 تا 4 روز در مشهد اقامت می‌کنند.

این فروشنده مشهدی خاطرنشان کرد: وجود این نوع مشکلات در شهر مشهد در درازمدت می‌تواند ضربه مهلکی به خراسان‌رضوی و نیز شهروندان شهر مشهد وارد کند.

فروشنده دیگری در بازار رضا با اشاره به نرخ بالای اجاره مغازه‌ها گفت: صاحبان ملک هر سال به دلخواه خود نرخ اجاره مغازه‌ها را افزایش می‌دهند و متاسفانه هیچ نظارتی وجود ندارد که یک نرخ قانونی داشته باشد و در نتیجه ما هم مجبور به فروش اجناس با قیمت بالا به مشتریان می‌شویم و انتظار ما از رسانه این است که این مشکل پیگیری شود.

بخش آخر: کوهسنگی، جبل النور، شهدا

یک افغانی مهاجر درباره ارتباطش با رسانه‌های خبری در ایران عنوان کرد: زیاد تمایلی به گوش دادن اخبار ندارم و گاهی فقط روزنامه می‌خوانم.

وی با بیان این مطلب که تا کنون مشکلاتش را از طریق رسانه‌های خبری بیان نکرده است، گفت: مهمترین مشکل ما بی‌کاری است. ما هزینه‌های بالایی را برای اقامت، تحصیل فرزندان و حتی بیمه باید صرف کنیم که با وجود بیکاری حل این مشکلات دشوار می‌شود.

اعتیاد و ازدواج در جوانان باید رسیدگی شود

یک خانم کهنسال در گفت‌وگو با ایسنا گفت: من پنج پسر بیکار دارم که دو تا از فرزندانم با سن‌های ۳۸ و ۲۵ به دلیل بیکاری ازدواج نکرده‌اند.

وی ادامه داد: ازدواج جوانان دغدغه بسیار مهمی در جامعه است که باید به آن رسیدگی شود و بعد آن موضوع اعتیاد در بین جوانان است که همه روزه متوجه افزایش آن هستیم که اگر رسیدگی نشود می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را به‌وجود آورد.

صداقت، مهمترین اصل در یک خبر است

یک شهروند در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در بیان اخبار صداقت داشته باشید و رسانه‌ها باید سعی کنند تا اخبار را صادقانه و با تمام جزئیات به اطلاع مخاطبان برسانند.

وی ادامه داد: اکثر اوقات پیش آمده است که خبری در رسانه‌های خارجی سریع‌تر و با جزئیات بیشتری نسبت به خبرگزاری‌های داخلی اطلاع‌رسانی شده است و همین موضوع سبب می‌شود تا اعتماد ما نسبت به اخبار داخلی کم شود.

این شهروند افزود: یکی از بزرگترین مشکلات در ایران همین مخفی کردن آسیب‌های اجتماعی است؛ در حالی که ما به عنوان شهروندان این جامعه اگر به یک رسانه خبری اعتماد می‌کنیم، خواستار آن هستیم تا تمامی اتفاقات جامعه را در اختیار ما قرار دهند نه با سلیقه خود حذف کنند. برای مثال در گذشته بیشتر آسیب‌هایی که ناشی از دعوا اتفاق می‌افتاد در اثر اصابت چاقو بود، اما الان مشاهده می‌کنیم که بیشتر آسیب‌دیدگی‌ها در این درگیری‌ها بر اثر هفت تیر است که یکی از مهمترین دلیل‌های این اتفاق پوشاندن خطای چاقوکش‌ها بود که سبب شده است تا اوباش جامعه به خود اجازه انجام هر کاری را بدهند.

پارتی‌بازی‌ها باید پیگیری شوند

یک فوق لیسانس زمین‌شناسی از دانشگاه فردوسی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با مشکلات جامعه گفت: بیکاری یکی از مهمترین مشکلات جامعه است که ممکن است آسیب‌های زیادی را نیز به وجود آورد و قشرهای مختلفی هم درگیر آن می‌شوند.

وی افزود: این بیکاری بیشتر ناشی از پارتی‌بازی‌های فامیلی است. برای مثال در یک شرکت که نیاز به 10 نیرو دارند حداقل نیمی از آن از بین آشنایان صاحبان شرکت انتخاب می‌شود. من خودم تا کنون آزمون‌های استخدامی بسیاری را شرکت کرده‌ام، اما تنها هدف آنها دریافت مبلغی به عنوان هزینه ثبت نام است و تا کنون موفق به استخدام در هیچ سازمانی نشده‌ام و با تمام تلاشی که برای دریافت مدرکم انجام داده‌ام، در حال حاضر مشغول به شاگردی در یک مغازه کاپشن‌فروشی هستم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بازدید دکتر ستاری از خبرگزاری ایسنا