قاچاق 5 تن پیاز زعفران/ هشدار نسبت به خرید شیرخشک


مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از قاچاق بیش از پنج تن پیاز زعفران در نیمه اول سال به ویژه به کشور افغانستان خبر داد و اعلام کرد: با توجه به قاچاق شیر خشک، به مردم هشدار می‌دهیم از خرید این محصول از بقالی‌ها و دستفروشی‌ها خودداری کنند و شماره بهداشتی محصول مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، عباس نخعی امروز - یکشنبه - در نشستی خبری با بیان این‌که کشفیات محصولات باغی به ویژه مرکبات در سه ماهه ابتدایی سال بالا بود، اظهار کرد: این کشفیات در سه ماهه دوم سال کاهش یافت و همزمان طرح‌هایی که ستاد مبارزه با قاچاق کالا در استان‌های هدف انجام داد منجر به کاهش قاچاق مرکبات به ویژه در مرزهای جنوبی شد.

وی با بیان این که در محصولات زراعی شاهد رشد قاچاق بودیم، افزود: محصولاتی مثل برنج، انواع حبوبات، بادام زمینی، سیر، کنجد و انواع گیاهان دارویی مجموعا حدود پنج میلیون و 210 هزار کیلوگرم در نیمه اول سال جاری کشف شد و بیشترین میزان را برنج با سه میلیون و 507 کیلوگرم به خود اختصاص داد.

کشف 738 هزار کیلوگرم گیاهان دارویی قاچاق در نیمه اول سال

وی ادامه داد: همچنین در این مدت زمان 738 هزار کیلوگرم کشفیات گیاهان دارویی داشتیم که این موضوع نشان‌دهنده آن است که برنامه مناسبی برای تولید و صادرات در این بخش نداشتیم که دلایل این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد.

نخعی با بیان این‌که در نیمه ابتدای سال 320 هزار کیلوگرم پرتقال، 147 هزار کیلوگرم لیموترش و 56 هزار و 400 کیلوگرم نارنگی کشف شد، از معدوم شدن 100 درصد این اقلام خبر داد و بیان کرد: با توجه به ماده 12 قانون حفظ نباتات و با اعلام نظر مراجع مربوطه این مرکبات معدوم شدند، چون مطابق قانون هرگونه مرکباتی که وارد کشور می‌شود باید مبدا تولیدی آن مورد تایید قرار گرفته و شرایط حمل آن نیز مهم است و سایر فاکتورها نیز از نظر آلوده نبودن باید مورد تایید قرار گیرد. ضمن این‌که با مرکبات معمولا مگس مدیترانه‌ای نیز وارد می‌شود؛ بنابراین از دو منظر که یکی برای مردم و دیگری امکان آلودگی‌ باغات است مجبوریم که این مرکبات را معدوم کنیم.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان این که در برنج باید نظر سازمان استاندارد و نظر وزارت بهداشت برای قابلیت مصرف این محصول زراعی برای انسان وجود داشته باشد، ادامه داد: میوه‌های گرمسیری نیز مشمول ممنوعیت واردات هستند که البته از طریق تعاونی‌های مرزنشین و با سقف معینی این کار صورت می‌گیرد.

وی همچنین با بیان این‌که تمرکز اصلی ما بر روی بخش‌های جنوبی کشور بود، تصریح کرد: از مرزهای جنوبی کالاهایی از مصر، آفریقای جنوبی، آمریکای لاتین به سمت کشورهای حوزه خلیج فارس بارگیری شدند و از آنجا و از مسیر دریا به داخل کشور قاچاق می‌شوند که در این بخش ها کنترل های خود را افزایش دادیم.

کشف 214 هزار رأس دام سنگین

نخعی در عین حال از کشف حدود 214 هزار رأس دام سنگین و 26 هزار و 600 دام سبک و تعدادی پرندگان شکاری و طیور در نیمه ابتدای سال خبر داد و افزود: البته پرندگان شکاری اغلب به صورت قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس برده می‌شوند که کلیه پرندگان پس از کشف به سازمان حفاظت محیط زیست داده می‌شوند.

شناسه‌دار کردن دام با اولویت شتر

وی همچنین از شناسه‌دار کردن دام با اولویت شتر خبر داد و تصریح کرد: با توجه به بیماری‌هایی مثل کرونا که از طریق شتر به انسان سرایت می‌ شود اقداماتی را انجام دادیم و در سسیتان و بلوچستان طرحی برای شناسه‌دار کردن دام با اولویت شتر ارائه دادیم که امیدواریم وزارت جهاد کشاورزی هرچه زودتر در این زمینه اقدام کند.

نخعی ادامه داد: همچنین بعضی از اقلام زراعی دیگر مانند کنجد علی‌رغم این‌که وارداتش انجام می‌شود و منعی ندارد شاهد قاچاق آن از سیستان و بلوچستان بودیم که البته این موضوع نیز کنترل شد.

وی با بیان این‌که عدم تنظیم بازار در بهمن‌ 1393 مشکلاتی را در میوه های شب عید که مرکبات است موجب شد، گفت: با توجه به تکلیف دولت از تیرماه امسال برنامه‌ریزی برای میوه شب عید آغاز شد و تصورمان این است که با اختیارات قانونی وزارت جهاد کشاورزی این را به نحوی مدیریت و نظارت کنیم که شاهد قاچاق نباشیم که البته یکی از عوامل عمده قاچاق محدودیت‌هایی است که در بعضی مواقع و با توجه به تقاضا و نیاز بازار می‌توان براساس تعرفه و میزان مشخصی اجازه انجام آن را داد.

مردم از خرید شیرخشک از بقالی‌ها و دستفروشی‌ها خودداری کنند

نخعی همچنین با اشاره به قاچاق شیر خشک، سموم، کنسروجات، آبمیوه‌ها و انواع کمپوت‌ها تاکید کرد: هرچقدر تولیدات داخل کیفی‌تر شده قاچاق کاهش می‌یابد و موضوع مهم دیگر آن است که مردم در خرید اقلامی به ویژه شیرخشک از بقالی‌ها یا دستفروشی‌ها خودداری کنند و حتما از داروخانه‌ها این خرید را انجام دهند و درج شماره بهداشتی نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در بخشی از سخنان خود گفت: تقاضای ما از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد این است که حداقل براساس نیازمندی‌های داخلی اقداماتی صورت گیرد که کالاها به میزان کافی و سالم به دست مصرف‌کنندگان برسد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زعفران قاین را از ما بخرید برای خرید زعفران تماس بگیرید