سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نقش دولت در سینما چه باشد؟


وبلاگ > هاشمی، سید محسن - ساختار متصلب دولت های تصدی گر علاقمند است تا هرچه را که می تواند به بهانه نظارت و هدایت در چنبره اختیارات خویش در آورد. این علاقه مندی مفرط به مداخله به ویژه در سپهر فرهنگ و هنر وقتی که دولت توانایی پرداخت تسهیلات اعتباری و مالی را نیز داشته باشد دو چندان می شود.

خانه سینمای ایران نقش دولت در سینما را در پیش نویس لایحه ای كه با عنوان قانون نظام سینمایی و حمایت از حقوق مادی و معنوی از آثار سینمایی تنظیم و در بهمن ماه سال ١٣٨٧ تقدیم دولت نهم و مجلس شورای اسلامی كرده بود به صورت حداقلی و صرفا حاكمیتی دیده و پیش بینی كرده بود. در آن پیش نویس وظیفه نخستین دولت تامین زیر ساخت ها چه در عرصه نمایش، چون ساخت و حمایت و مشاركت در توسعه پردیس های سینمایی و چه در عرصه زیر ساخت های تولید نظیر حمایت و ساخت شهرك سینمایی، پلاتو های پنج هزار متر مربعی و نیز تامین تجهیزات سنگین حركتی و نرم افزار و سخت افزار های پس از تولید بر شمرده است. در آن پیش نویس تعیین و تایید صلاحیت فیلمسازی بر مبنای نظام صنفی سینمایی پیش بینی شده بود و نه صدور مجوز های مكرر پروژه های فیلمسازی!

البته از آنجایی كه كشور ما هم چون دولت فرانسه از هژمونی سینمای امریكا در جهان نگران است و وظیفه دولت را حمایت از تولید فیلم نیز می داند. خانه سینما با الگو برداری از آن سامانه، پیشنهاد كرده بود كه تسهیلات دولت به عنوان الویت دوم در امر تولید استفاده شود و البته این تسهیلات در فرآیند تصمیم گیری یك هیات هفت تنی كه سه تن از آنان نمایندگان خانه سینما، سه تن نمایندگان سازمان سینمایی و یك تن سینماگر منتخب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، هستند تخصیص می یابد. از سوی دیگر سازمان سینمایی مكلف است شاخص های حمایت از تولید را سالانه یا در بازه های زمانی معین اعلان كند تا هیات تخصیص تسهیلات دولت با تركیب پیش گفته (و نه چون اكنون همه منصوب دولت) بر اساس آن شاخص ها پرونده فیلمسازان متقاضی حمایت را بررسی و تعیین تخصیص كنند. هم چنین پیش بینی شده تا بلافاصله پس از تعیین تخصیص تسهیلات، میزان حمایت و مشاركت را بصورت عمومی و بر روی وب سایت رسمی اعلان كنند تا بدین گونه مانع بروز تبعیض و رانت خواری شود. در این صورت است كه همه فیلمسازان می توانند از فرصت حمایت دولت بطور برابر بهره مند شوند.


ویدیو مرتبط :
نقش سینما در برآورده کردن اهداف بزرگ