سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



سالمندان/ انار و يک دنيا خاصيت براي سالمندان


  X  

سالمندان/ انار و يک دنيا خاصيت براي سالمندان

مجله پزشکي دکتر سلام/ مصرف انار تا چه حد براي سالمندان مفيد است آن ها چه سودي از خردن اين ميوه مي برند ناگفته نماند ميوه ،برگ و ريشه انار بسيار مفيد و پر خاصيت هستند تقويت کليه،کم‌اشتهايي ، سکته مغزي و سرطان و..از ديگر خاصيت هاي انار به شمار مي روند
يک متخصص تغذيه با اشاره به اينکه انار بهترين داروي تقويت کليه براي سالمندان است، گفت: مصرف انار در جهت پيشگيري از ابتلاء به بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سکته مغزي و سرطان مؤثر است.
مرتضي صفوي در رابطه با خواص درماني انار و تأثير مصرف آن بر سلامتي انسان، اظهار داشت:‌ انار يکي از ميوه‌هايي است که قدمت زياد داشته و در کتاب‌هاي قديمي و سنتي از آن ياد شده است. همچنين در کتاب‌مقدس قرآن از انار به عنوان يک ميوه بهشتي ياد شده و مي‌توان گفت که انار خواص زياد درماني داشته و مصرف آن در حفظ سلامتي بدن مؤثر است.
وي افزود: در قديم علاوه بر ايران در هند، يونان، چين، افغانستان، تونس، فرانسه، قبرس و ايتاليا نيز اين ميوه کشت مي‌شده و در حال حاضر آمريکا، اسپانيا و قزاقستان سطح بالايي از توليد انار را به خود اختصاص داده‌اند؛ در ايران نيز 60 هزار هکتار زمين زير کشت انار بوده و سالانه 700 هزار تن انار در کشور توليد مي‌شود.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينکه تمام قسمت‌هاي انار از جمله گل‌ و ريشه آن خواص درماني دارد، بيان داشت:‌ ميوه انار سرشار از ويتامين B1 و B2 بوده بنابراين آرامش‌بخش است، همچنين اين ميوه بهشتي شامل ويتامين C و مواد معدني همچون آهن، منيزيم، پتاسيم، فسفر و سديم است.
صفوي تصريح کرد: بر اساس تحقيقات انجام شده مشخص شده است که مصرف انار در جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و عروقي، سکته مغزي و سرطان مؤثر است. نيمي از مرگ روزانه در کشور به دليل بيماري‌هاي مربوط به 4 بيماري قلبي و عروقي، سکته مغزي و سرطان است، بنابر اين با مصرف انار مي‌توان از اين بيماري‌ها جلوگيري کرد.
وي ادامه داد: انار به دليل اينکه داراي آنتي‌اکسيدان بوده و محتواي پلي‌فنول و فنوليک است خاصيت ضدتومور داشته و آنتي‌اکسيدان آن به دليل وجود تانن‌هاي قابل هيدروليز شدن است اين آنتي‌اکسيدان در پوست و قسمت‌هاي سفيد داخل انار نيز وجود دارد.
اين متخصص تغذيه در رابطه با خواص آب انار، گفت: در کتاب‌هاي سنتي آمده است کساني که بدنشان التهاب دارد و يا دچار آرتروز و ناراحتي‌هاي غضروفي هستند مصرف آب انار جهت درمان آنها مؤثر است بنابر اين آب انار ضدالتهاب بوده و نقش مهمي در جلوگيري از تحليل غضروف‌ها دارد، ضمن اينکه درد مفاصلي با مصرف اين ميوه تسکين مي‌يابد.
صفوي افزود: دانه‌هاي انار به دليل اينکه داراي فيبر بوده براي گوارش مناسب است و ترانزيت‌تايم مواد زائد در بدن را کاهش مي‌دهد. به اين معني که زمان توقف مواد زائد در بدن کاهش يافته و اين مسئله از ابتلا به سرطان‌هايي همچون سرطان کلون جلوگيري مي‌کند.
وي با بيان اينکه انار به دليل داشتن ويتامين B بسيار مفرح است، افزود: همچنين مصرف اين ميوه چربي بدن را کاسته و سموم را از بدن خارج مي‌کند. پوسته‌هاي سفيد داخل انار نيز شکم را دباغي کرده و معده را پاک مي‌کند، بنابر اين مصرف آن به شدت توصيه مي‌شود.
اين متخصص تغذيه ادامه داد: مصرف رب انار در کم‌اشتهايي و رفع ضعف بدن مؤثر است، همچنين خون را تصفيه مي‌کند و براي درمان ميگرن توصيه مي‌شود.
صفوي اظهار کرد: در 100 گرم دانه انار 38 کيلو کالري انرژي، 82 گرم آب، 0.4 پروتئين، 0.3 چربي، 10 گرم نشاسته، 4 گرم کلسيم و 3 ميلي‌گرم سديم، نيم ميلي‌گرم آهن، 0.03 ميلي‌گرم B2 و 0.02 ميلي‌گرم B1، همچنين 260 ميلي‌گرم پتاسيم وجود دارد.
وي گفت:‌ پوست و ريشه درخت انار براي درمان اسهال مؤثر است پس تمام قسمت‌هاي انار خواص مختلف درماني داشته و از پوست، ريشه،‌ گل و دانه‌هاي انار در صنعت داروسازي استفاده مي‌شود.
اين متخصص تغذيه با اشاره به اينکه انار شيرين ادرارآور و ملين است،‌ گفت‌: آب انار شيرين براي بيماراني که مشکل مجاري ادرار دارند، مؤثر است همچنين مخلوط آب انار با عسل و چکاندن چند قطره آن داخل بيني از رشد پليپ در اين عضو بدن جلوگيري مي‌کند.
صفوي تأکيد کرد: انار بهترين داروي تقويت کليه براي سالمندان است و جهت باز شدن صداي خوانندگان مصرف آب انار توصيه مي‌شود، جوشاندن پوست ريشه انار نيز انگل روده و معده را از بين مي‌برد، همچنين بانواني که قاعدگي نامنظم داشته، جوشاندن برگ انار و مصرف آن برايشان مؤثر است.
وي اظهار داشت: براي درمان سوختگي مخلوط پوست گل انار به همراه روغن کنجد همچون يک پماد موضعي مؤثر بوده و دم‌کرده گل انار نيز زخم دهان را از بين مي‌برد و زماني که ريشه انار را دم کنيم مي‌توانيم از آن براي دندان‌درد بهره‌مند شويم.
اين متخصص تغذيه در پايان خاطر نشان کرد: سازمان غذا و دارو و کشاورزي آمريکا اخيراً اعلام کرده است که مصرف انار از سرطان پروستات جلوگيري مي‌کند.


ویدیو مرتبط :
شبی با سالمندان، سرای سالمندان مهر سقز