فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آیین ساعت زمین در مجموعه باستانی اویی نوش آباد کاشان اجرا شد


به گزارش ایرنا، مدیرمجموعه باستانی شهرزیرزمینی (اویی) نوش آباد به ایرنا گفت: با توجه به بازتاب بین المللی برگزاری این آیین، شهر زیر زمینی نوش آباد نیز به عنوان یکی از مکان های برگزاری انتخاب شده و چراغ های این محوطه به صورت نمادین مصادف با شروع ساعت زمین خاموش شد.
عباس شافعی افزود: مراسم ساعت زمین یک ابتکار بین المللی است که به منظور فرهنگ سازی کاهش مصرف برق یا کمتر مصرف شدن مازوت برای تولید برق برگزار می شود تا به کاهش آلودگی کمک نماید.
وی همچنین به اصلاح سبک نورپردازی اصلی در ورودی یک این محوطه باستانی اشاره کرد و گفت : با استفاده از چراغ های کم مصرف بیش از 60 درصد در استفاده از انرژی های فسیلی در این اثر تاریخی جلوگیری شد.
شافعی تصریح کرد: سال گذشته نیز سبک نورپردازی ورودی 2 این محوطه اصلاح شده بود.
وی درادامه با توجه به منبع نور خورشید دراین خطه کویری افزود: در صدد هستیم تا با همکاری دانشکده برق دانشگاه کاشان یک طرح پژوهشی را به منظور استفاده از نور خورشید برای تامین روشنایی این محوطه باستانی، جایگزینی انرژی های فسیلی نماییم.
مراسم خاموشی ساعت زمین در شهر زیر زمینی نوش آباد با قرائت بیانیه ای مبنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی و حمایت از این اقدام نمادین راس ساعت 21 و 30 دقیقه پس از یکساعت همزمان با سراسر دنیا پایان یافت.
طرح ساعت زمین از سال 2007 میلادی در استرالیا توسط صندوق جهانی حیات وحش اجرا و از سال 1391 نیز در نوش آباد با هدف فرهنگ سازی عمومی و افزایش آگاهی مردم در خصوص هشدار نسبت به افزایش گرمایش زمین انجام می شود.
شهر زیرزمینی اویی نوش آباد، شهری سه طبقه و کاملا دست ساز و بزرگترین شهر زیرزمینی دستکن جهان و از بزرگترین سازه های بشر قدیم است که در سال 1383 کشف شد.
شهر نوش آباد با 12هزار نفر جمعیت از توابع آران و بیدگل در پنج کیلومتری شمال کاشان قرار دارد.
شبک 6021 / 1064

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
صدای سفر / نوش آباد (اویی)