غیبت شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا در همایش خودروی ایران


غیبت شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا در همایش خودروی ایراندنیای اقتصاد/ این روزنامه حامی دولت درباره همایش خودروی ایران نوشته است: سالن اجلاس سران دیروز در حالی میزبان نمایندگانی از خودروسازان و قطعه سازان مختلف جهان بود که طی آن، مسوولان صنعت خودرو کشور باز هم رسما از آنها برای آمدن به ایران و سرمایه‌گذاری در «جاده مخصوص» دعوت کردند. در گردهمایی دیروز که از آن با نام سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو کشور یاد می‌شود و امروز نیز ادامه دارد، علاوه‌بر وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان صنایع خودرو و قطعه کشور، نمایندگانی از شرکت‌هایی مانند پژو، رنو، بنز و همچنین شرکت‌های قطعه‌سازی و طراحی دنیا نیز حضور داشتند.
هرچند همایش دیروز سومین گردهمایی از این دست طی سه سال گذشته به‌شمار می‌رود، با این حال فرق بزرگ آن با دو همایش قبلی این است که ایران دیگر ابرهای تحریم را بر فراز خود نمی‌بیند و از همین رو میهمانان خارجی با فراغ بال و اطمینان بیشتری روانه کشور شده‌اند. به‌عبارت بهتر، همایش دیروز را می‌توان به نوعی بزرگ‌ترین گردهمایی صنعتی کشور در دوران پساتحریم به حساب آورد و وزارت صنعت و خودروسازان بسیار امیدوارند تا در این همایش، قدرت چانه‌زنی و درصد توفیق آنها در مذاکره با شرکت‌های خارجی بالا برود.

هرچند در همایش دیروز مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی معتبر دنیا حضور نداشتند، اما به هر حال آمدن نمایندگانی از شرکت‌های معتبر اروپایی از جمله پژو، رنو و بنز نشان داد این شرکت‌ها برای ایران پساتحریم برنامه داشته و می‌خواهند سهمی از بازار کشور را برای خود بردارند...
با این حال اما شاید مدعوین ایرانی به‌دنبال تضمینی بابت ماندن این شرکت‌های خارجی در ایران بودند؛ چراکه پس اجرای برجام و لغو تحریم‌ها، اگر چه شرکت‌های بزرگ خودروسازی و قطعه‌سازی کشور مشتاق حضور در ایران هستند، اما همچنان این نگرانی وجود دارد که بار دیگر به دلیل اتفاقاتی مشابه تحریم، آنها به تعهدات شان پشت کرده و چمدان‌هایشان را ببندند و بروند. در این شرایط، تاکید طرف‌های ایرانی و خارجی بر «امید به آینده» است، چه آنکه معتقدند باید از فرصت به وجود آمده استفاده کرد و به اصطلاح منفی فکر نکنند.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تاثیر محرمانه بودن قرارداد خودروسازی بین ایران و شرکت رنو