بازی تاج و تخت خاندان سعودی، تهدیدی برای بازار نفت


جنگ قدرت میان شاهزاده‌های رژیم آل‌سعود ثبات بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند.

به گزارش  به نقل از بیزنس اینسایدر، آشفتگی در نظام پادشاهی عربستان سعودی یادآور قرون وسطی در اروپا است.  کشمکش بر سر قدرت میان «محمد بن نایف،» ولیعهد 79 ساله و وزیر کشور عربستان سعودی و «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور، رو به افزایش است. 

«حلیمه کرافت،» از رویال بانک کانادا، روز جمعه با انتشار یادداشتی، نگرانی خود را درخصوص شدت یافتن اختلافات میان خاندان آل سعود ابراز کرد. متن یادداشت بدین شرح است:

از زمان به‌قدرت رسیدن سلمان در ماه ژانویه، نفوذ بیش‌ از حد پسر مورد علاقه‌اش «محمد بن سلمان،» جانشین ولیعهد بر وی، دلیل اصلی کشمکش‌های درون‌خانواده‌ای آل سعود بوده است. این شاهزاده که سنش بین 29 تا 32 سال تخمین زده می‌شود، برخی امور سیاسی مهم و حیاتی این کشور را کنترل می‌کند. این در حالی است که وی در زمینه سیاست، سابقه بسیار کمتری نسبت به دیگر اعضای خانواده سلطنتی دارد. «محمد بن سلمان» نه تنها جانشین ولیعهد، بلکه جوان‌ترین وزیر دفاع جهان، رئیس «شورای امور اقتصادی و توسعه» و همچنین رئیس شورای عالی «سعودی آرامکو،» شرکت ملی نفت عربستان سعودی، است.

شدت تنش‌های میان شاهزادگان سعودی به حدی است که رویال بانک کانادا را هم تحت تأثیر قرار داده است. از سوی دیگر، یکی از نوادگان «بن سعود،» مؤسس خاندان سلطنتی، به تازگی با انتشار چندین نامه، خواستار عزل «ملک سلمان،» پادشاه عربستان، «محمد بن نایف» و  «محمد بن سلمان» شده است.

کرافت همچنین با اشاره به اینکه با توجه به رویدادها و حوادث گذشته، ترور در خاندان سعودی با هدف رسیدن به قدرت، پدیده‌ای متعارف محسوب می‌شود، احتمال وقوع آن را در اوضاع کنونی محتمل دانسته است. وی در ادامه درخصوص تأثیرات به‌قدرت رسیدن همراه با خشونت و خونریزی و هرگونه بی‌ثباتی در این نظام پادشاهی، بر بازار جهانی نفت هشدار می‌دهد.  

کارشناسان و دیپلمات های غربی آگاه به مسائل خاندان آل سعود بر این باورند که اختلافات اعضای خاندان سعودی در خصوص دست یافتن به قدرت موجب شده است این خاندان با چالش های داخلی و خارجی مواجه شود. این کارشناسان اتخاذ تصمیمات نگران کننده - از جمله مداخله نظامی در یمن- را نیز نتیجه این اختلافات بیان می‌کنند. 

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرين اخبار و پيوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اينجا کليک کنيد. 


ویدیو مرتبط :
پس زمینه زنده "بازی تاج و تخت"