سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



صادق هدایت به یاری فروغ فرخزاد رفت


پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :  شرق نوشت: دفتر صادق هدایت که تحت‌نظر من اداره می‌شود، با کامیار شاپور، تنها پسر بازمانده فروغ فرخزاد، همکاری نزدیکی را آغاز کرده و برای احقاق حق و وصول حقوق پایمال‌شده چاپ و انتشار غیرقانونی آثار فروغ که سال‌هاست توسط عده‌ای از ناشران ادامه دارد، دست به اقدامات جدی زده‌ایم.

دفتر صادق هدایت که تحت‌نظر من اداره می‌شود، با کامیار شاپور، تنها پسر بازمانده فروغ فرخزاد، همکاری نزدیکی را آغاز کرده و برای احقاق حق و وصول حقوق پایمال‌شده چاپ و انتشار غیرقانونی آثار فروغ که سال‌هاست توسط عده‌ای از ناشران ادامه دارد، دست به اقدامات جدی زده‌ایم.

ناشرانی بدون کسب اجازه یا انعقاد هرگونه قراردادی با کامیار شاپور، آثار فروغ و حتی آثار پدرش، پرویز شاپور، را چاپ و منتشر کرده و دیناری حق‌التألیف به تنها بازمانده یکی از مطرح‌ترین بانوان شاعر در ایران نداده‌اند. البته طی نامه رسمی به این ناشران تذکر داده شد که با بازمانده فروغ تماس گرفته و تکلیف این عمل غیرقانونی را معین کنند ولی فقط نشر سایه نیما تماس گرفته و رضایت کامیار شاپور را جلب کرده است. سه ناشر دیگر یکی با نامه‌نگاری بی‌مورد و دو دیگر با سکوت می‌خواهند حقوق پایمال‌شده کامیار شاپور را جبران نکنند.

متأسفانه بعضی ناشران وقتی دست به چنین کارهای غیرقانونی‌ای می‌زنند، رغبتی ندارند با شخص ذی‌حق تماس گرفته و مشکل را حل کنند و درواقع خریدار اقدام حقوقی و حتی نوعی بی‌اعتباری برای خود هستند تا جایی که مجبور شوند جریمه مالی و حیثیتی را بپردازند! درحالی‌که حل این مشکل با راضی‌کردن ذی‌حق تمام می‌شود؛ نه پای پیگرد قانونی می‌آید وسط و نه به حیثیت و اعتبار ناشر لطمه می‌خورد.

باید توجه داشت فروغ فرخزاد یکی از محبوب‌ترین بانوان شاعر معاصر و فوق‌العاده مورد توجه مخصوصا جوانان است و طبعا به بازمانده او که در این میان مظلوم واقع شده و حقش را پایمال کرده‌اند نیز توجه بسیار می‌شود. البته از جانب کامیار شاپور تخلف ناشران به اداره کتاب‌خوانی وزارت ارشاد نیز کتبا اطلاع داده شده و خواستار رسیدگی به تخلف ناشران شده است.

 برای آنکه ابعاد این بی‌قانونی‌ها مشخص شود، فقط به این اشاره می‌کنیم که ٢٢٢ کتاب از ٧٢ ناشر از فروغ و شاپور چاپ شده که ٩٠درصد آنها بدون اجازه تنها وارث آنها بوده است. حال خانم منیژه محمدی، وکیل دادگستری، به یاری پسر فروغ آمده و وکالت برای اقدامات قانونی در این مورد را پذیرفته‌اند که به‌زودی کارهای قانونی برای مقابله با حق‌کشی ناشران آغاز می‌شود.

گفتنی است خانم منیژه محمدی این وکالت را بدون توقع مالی و در اثر عشق به ادبیات و فرهنگ این مملکت پذیرفته‌اند. ضمنا باید اضافه کنم که خلاف‌کاری‌ها فقط مربوط به کتاب‌ها نبوده و شامل موارد صوتی و تصویری مانند فیلم و نوار و سی‌دی هم می‌شود.

حتی اگر نزدیکان فروغ و پرویز به حقوق کامیار شاپور تعدی کرده باشند لازم است جوابگویی مشکلات را بپذیرند. بالاخره صادق به یاری فروغ آمد که حق یگانه‌پسرش را بستاند.


ویدیو مرتبط :
زنده یاد فروغ فرخزاد (با صدای فروغ فرخزاد)