علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ایران به تولید پروفیل‌های نازک در صنعت اکستروژن مجهز می‌شود


ایران به تولید پروفیل‌های نازک در صنعت اکستروژن مجهز می‌شودمهر/ کارن ابری‌نیا، دارنده گرنت پژوهشی مکانیک (ساخت و تولید) از سوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره این گرنت پژوهشی اظهار کرد: در مهندسی پلاستیستیه، تئوری به نام حد بالا، در فرآیند شکل‌دهی فلزات کاربرد زیادی دارد؛ اساس این تئوری را میدان‌های سرعت تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در واقع در فرآیندهای شکل دهی همچون اکستروژن حرکت مواد فلزی بر اثر فشار بالا و دما ایجاد می‌شود که بر اساس جریان مواد میدان سرعت را تخمین می‌زنند و منظور از حد بالا در اینجا همان حد بالای توان است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در داخل کشور مقالات زیادی در راستای بهبود این تئوری منتشر شده است، عنوان کرد: حل مسائل به صورت سه بعدی و بعد از آن مسائل پیچیده‌تر نیز تعمیم داده شد.

به گفته وی، این گرنت پژوهشی نیز در زمینه توسعه بیشتر این تئوری است تا بتوان با استفاده از آن شکل دهی فلزات و پروفیل‌های مختلف و پیچیده را انجام داد.

ابری‌نیا با اشاره به اینکه بیشترین کاربرد این تئوری در شکل‌دهی فلزات است، گفت: شکل دهی فلزات مدل و تئوری استفاده شده ابتدا ساده است اما با توسعه آن می توان انواع شکل دهی را انجام داد.

وی ادامه داد: طراحی قالب مبحثی مهم در صنعت اکستروژن است که در حال حاضر با آزمون و خطا بیشتر انجام می‌شود و این تئوری کمک کننده برای کاهش این خطاها است.

ابری نیا با اشاره به اینکه زیرساخت‌های تولید نرم افزار تجاری شبیه‌سازی فرآیند اکستروژن و طراحی قالب برای نخستین بار در دنیا با اعطای این گرنت پژوهشی در حال انجام است، بیان کرد: سعی داریم مطالعات دقیقی که تا امروز انجام داده‌ایم را تبدیل به نرم‌افزار تحلیلی کنیم و این اتفاقی است که برای نخستین بار در دنیا رخ می‌دهد؛ بنابراین نرم افزار تحلیلی برای شکل دهی فلزات خصوصا در بحث اکستروزن خواهیم داشت البته با نرم‌افزارهایی همچون المان محدود می‌توان این کار را انجام داد اما زمان بر و پرهزینه است.

به گفته وی، با تولید نرم افزار شبیه سازی فرآیند اکستروژن و طراحی قالب بحث‌های تحلیلی در زمانی کوتاه چند دقیقه‌ای به جای چند هفته انجام می‌شود ضمن اینکه هزینه‌ها نیز به شکل قابل ملاحظه‌ای کمتر است.

وی با بیان اینکه این نرم‌افزار در وهله نخست برای صنعت اکستروژن کاربرد وسیع خواهد داشت، گفت: صنعت اکستروژن در دنیا و کشور ما بسیار وسیع است و کارخانه‌های بزرگ آلومینیوم و اکستروژن فعال هستند که یکی از پیشرفت‌هایی که در این زمینه می‌توان با استفاد ه از این نرم‌افزار بدست آورد تولید پروفیل‌های نازک است.

ابری نیا بیان کرد: در کشور ما متاسفانه هنوز پروفیل‌هایی سنگین تولید می‌شود و این به معنای هدر رفت مواد است؛ تولید پروفیل‌هایی نازک و کم وزن صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مواد را به همراه دارد.


منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
سایت عمران پویا - صنعت - مراحل تولید پروفیل های فولادی