بررسی تاثیر پدیده ال نینو بر اقلیم و بارشهای کشور


سمینار ال نینو، پیامدها و راهکارهای برخورد با آن، به همت انجمن برقابی ایران و سازمان هواشناسی کشور در محل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در سمینار ال نینو، پیامدها و راهکارهای برخورد با آن که امروز و با استقبال گسترده کارشناسان، دانشجویان، دانشگاهیان و علاقه مندان برگزار شد، شرکت کنندگان، ضمن تعریف علمی و مستند پدیده های «ال نینو» و «لانینا»، طی مقالات مبسوطی، دیدگاه های مختلف و بعضا متضاد موجود در خصوص تاثیرات مشاهده شده این پدیده ها بر وضعیت بارشها و رواناب های کشور را ارائه نمودند که هر مقاله ارائه شده، با سوالات انبوه مخاطبان روبه رو شد.

بر این اساس در ابتدای این سمینار که پنل علمی آن تحت سرپرستی سیدعیسی بزرگزاده، نائب رئیس هیات مدیره انجمن برقابی ایران برگزار شده بود، پس از تعریف علمی پدیده های «ال نینو» و «لانینا» پرویز رضازاده، مشاور هواشناسی در امور پیش بینی سازمان هواشناسی کشور، ضمن معرفی شاخص های دورپیوندی (ارتباط پدیده های آب و هوایی در نواحی دور دست بر یکدیگر)، کاربردهای آنها در هواشناسی را تشریح کرد.

در ادامه سمینار ایمان بابائیان عضو هیات علمی گروه پژوهشی تغییر اقلیم در پژوهشکده اقلیم شناسی مشهد، با ارائه گزارش مبسوطی در خصوص سازوکارهای انجام پیش بینی های بلندمدت و اقلیمی در سازمان هواشناسی کشور به ارائه مقاله ای در مورد روش های راستی آزمایی در پیش بینی بلندهای مدت و نقش استراتژیک آن در ارائه هشدارهای مناسب در مورد وقایعی مانند خشکسالی و سیل در کشور پرداخت.

پس از ال نینو باید منتظر لانینو باشیم

در ادامه این سمینار شهاب عراقی نژاد استاد دانشگاه تهران، در مورد پدیده ال نینو و اثر آن بر بارش و رواناب سالانه ایران سخنرانی کرد و ضمن معرفی خواستگاه این پدیده، به تشریح سابقه وقوع پدیده های ال نینو و لانینا براساس استاندارهای مربوطه پرداخت.

عراقی نژاد با ارائه نمودارهای مفصلی با تاکید بر بررسی اطلاعات 65 ساله، اثر ال نینو بر بارش سالانه ایران، تاثیر ال نینو بر میزان بارش های سالانه کشور در فصول مختلف سال را جهت حضار تشریح کرد که با سوالات انبوه آنها مواجه شد.

وی افزود: با بررسی وقوع و آثار ال نینو و لانینو در جهان می‌بینیم که در 65 سال اخیر، 22 سال خنثی داشتیم؛ یعنی 22 سالی که نه وقوع ال نینو و نه وقوع لانینو ثبت نشده است؛ 21 سال وقوع لانینو را داشتیم که در این 21 سال، 12 سال وقوع لانینوی ضعیف، 6 سال متوسط و 3 سال وقوع لانینوی قوی ثبت شده است.

عراقی‌نژاد تصریح کرد: اطلاعات گذشته نشان می دهد، پس از وقوع یک ال نینوی قوی باید منتظر وقوع ال نینوهای ضعیف و یا لانینو باشیم؛ از این رو در سال‌های آینده باید منتظر این پدیده‌ها باشیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ، علی حیدری قائم مقام معاونت فنی و پژوهش های این شرکت ،سخنران بعدی این همایش بود که طی سخنان خود به تشریح روند طراحی و پیاده سازی راهکارهای محاسبه برآورد سیلاب و چگونگی کارکرد سامانه هشدار سیل در افق کوتاه مدت پرداخت.

وی در ادامه در خصوص پیاده سازی راهکارهای کاهش خسارت سیل و پیش بینی وقوع آن در طرح های آبی تحت کنترل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، مقاله جامعی را با بهره گیری از مدل های هیدرولوژیکی ساعتی و روزانه، ارائه نمود و در پایان سامانه هشدار سیل اجرا شده در این شرکت را معرفی نمود.

آخرین سخنران این نشست، امیررضا زراتی استاد دانشگاه امیرکبیر، با ارائه مقاله ای، ضمن بررسی تجارب بین المللی در مدیریت بحران، بویژه سیل، در خصوص روش های کنترل سیلاب مطالب تطبیقی مدل سازی شده ای را ارائه کرد.


ویدیو مرتبط :
پدیده ال نینو