سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تولد بوش ديگر


دنياي اقتصاد/ متن پيش رو در دنياي اقتصاد منتشر شده و انتشار آن به معني تاييد تمام يا بخشي از آن نيست

جب بوش در حد انتظار جمهوري‌خواهان ظاهر نشده است. سه مناظره و سه سقوط در نظرسنجي، حاصل کار وي تاکنون بوده است تا جايي که حاميان مالي وي درخصوص ادامه کار وي دچار شک و شبهه شده‌اند.

در حالي که برخي جمهوري‌خواهان به دليل روند ملايم و غير جذابي که بوش در مناظره‌ها داشته به وي لقب «آقاي لاک‌پشت» داده‌اند، او قصد دارد تا در مناظرات و کمپين‌هاي آتي رياست‌جمهوري تغيير موضع بدهد و قوي‌تر ظاهر شود. او گفته است که قصد دارد از اين پس راهبردي تازه را در پيش بگيرد و چهره قدرتمندتري از خود نشان دهد. سي‌ان‌ان در اين‌باره مي‌نويسد: جب بوش پس از اينکه با انتقادات فراواني روبه‌رو شده، دست به دفاع از خودش زده است و در جمع 400 نفري طرفداران خود مي‌گويد: «ما به‌عنوان يک ملت بزرگ نبايد تاس را بيندازيم تا شانسي يک نفر رئيس‌جمهور شود و يک دوره رياست‌جمهوري آزمايشي مجدد را پشت سر بگذاريم.» او ادامه مي‌دهد: «نبايد به نامزدهايي که تجربه سياسي کمتري دارند اعتماد کرد. پاسخ به اين معضل اين‌گونه است: نبايد کسي در پايتخت بنشيند و پيام خود را از آنجا به ديگران ارسال کند.»

بخش آخر سخنان وي در واقع به مارکو روبي و تد کروز دو تن از سناتورهاي آمريکايي باز مي‌گردد که هر دو در کپيتال هيل و در واشنگتن دي‌سي ساکن هستند و تنها به سخن گفتن بسنده مي‌کنند. او همقطاران خود را اين‌گونه خطاب قرار مي‌دهد: «راه‌حل اين نيست که به کساني اعتماد کنيم که توان اجراي عقايد محافظه‌کارانه را ندارند و متاسفانه آنها در کنگره هستند و نمي‌توانيم به آنها بگوييم شما چيزي از عقايد محافظه‌کارانه نمي‌دانيد، پس اخراج هستيد و برويد پي تبليغات تلويزيوني‌ خودتان.» برخي از شاهدان عيني مي‌گويند جب بوش براي نخستين بار توانسته است قدرتمندانه همقطاران خود را زير سوال ببرد؛ به‌گونه‌اي که طرفداران وي مدام وي را تشويق مي‌کرده و نام وي را صدا مي‌زده‌اند. او در اين هياهو نيز به طرفداران خود مي‌گويد: بگذاريد گرد و غبار بخوابد و شمارش نامزدها آغاز شود، آن‌گاه خواهيد ديد که پيروز اين کمپين‌ها ما هستيم.» اين سخنان در شرايطي ابراز مي‌شود که وي يک هفته پيش از آن در مناظره تلويزيوني شبکه «سي‌ان‌بي‌سي» به شدت ضعيف ظاهر شده بود و برخي مي‌گفتند او به مارکو روبيو که زماني شاگرد وي بود، قافيه را باخته است. مارکو روبيوي کوبايي‌الاصل در واقع براي مدتي شاگرد جب بوش بوده و براي وي نيز کار مي‌کرده است. گفته مي‌شود رقابت بين جب بوش و مارکو روبيو، رقابت شاگرد‌استادي است.

يکي از منتقدان جب بوش مي‌گويد: او در روز مناظره (سوم)، بسيار مودب، کم‌انرژي و در کل افتضاح بوده است. اين در حالي است که جب بوش مدعي است سبک وي در مناظرات مانند «آبراهام لينکلن» است و اين ادعا را که وي کم‌انرژي و ضعيف ظاهر شده است، قبول ندارد. اشلي کيلوق، کارشناس سي‌ان‌ان مي‌نويسد: جب بوش در حالي خود را شبيه به يکي از معروف‌ترين روساي جمهوري آمريکا کرده است که وي تا آخر دوران زمامداري‌اش سبک خود را حفظ کرد.» با اين حال بوش اعتقاد دارد اگر لينکلن در عصر حاضر زندگي مي‌کرد به شدت مورد آزار و اذيت قرار مي‌گرفت. او مي‌گويد: « اگر لينکلن امروز زنده بود، تصور کنيد از احمق‌هاي اطراف خودش چقدر زجر مي‌کشيد. مشاوران به او مي‌گفتند محاسن خودش را بتراشد. مشاوران تلويزيوني او را مورد عتاب قرار مي‌دادند تا کلاهش را از سرش بردارد و احتمالا اپوزيسيون به وي «مردي که 5 بار تا پيش از 50 سالگي‌اش باخته است» لقب مي‌دادند.

بوش ادامه مي‌دهد: «من بارها خود را در باب اين‌گونه موارد نصيحت کرده‌ام. ديگر کافي است.» او به طرفداران خود گفت: «به من گفته شده بود در مناظرات عينک خود را بردار، کت و شلوار نپوش و خودت را از شر کراوات بنفش خلاص کن.» او در حالي که مي‌خنديد ادامه مي‌دهد: «مردک! من اين کراوات را دوست دارم. تنها 20 دلار خريدمش.» جب بوش مي‌گويد در توصيه‌هاي راهبردي که به وي درخصوص مناظرات شده است، به وي تاکيد کرده‌اند که «عصباني‌تر باشد. به همه حمله و سختکوشي ذاتي خود را پنهان کند.» روزنامه نيويورک تايمز در گزارشي مي‌نويسد: صحبت‌هاي اخير جب بوش توانسته است تا حدودي چهره وي را در شبکه‌هاي اجتماعي احيا کند. جب بوش در حالي کمپين خود را در آيووا برگزار کرد که تا پيش از آن فشارها روي وي براي کناره‌گيري از نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري افزايش يافته بود. او پس از هر مناظره‌اي که داشت با کاهش آرا در نظرسنجي‌ها روبه‌رو شد. به همين دليل برخي اعتقاد داشتند کناره‌گيري جب بوش مي‌تواند وضعيت‌ جمهوري‌خواهان را مشخص‌تر کند.

اين در حالي است که با راه افتادن هشتگ «Jeb can fix it»، يعني «جب مي‌تواند جبران کند»، وي دوباره وارد مسير مسابقه شده است. همزمان جب بوش با پخش کتابي الکترونيکي سعي کرد کمي از زواياي پنهان زندگي خود را روشن کند و مشاور وي نيز اعلام کرد که با شعار جب بوش مي‌تواند در تورهاي تبليغاتي جبران کند به مسير مسابقات بازگشته است. اخيرا در تحقيقاتي که توسط موسسه «تامپسون رويترز» صورت گرفته، مشخص شده جب بوش در مقدار توييت‌هاي مثبت و منفي که از وي شده، حرکت سينويسي داشته است. در ماه مه سال جاري توييت‌هاي منفي عليه وي به‌طور متوسط 1/ 7 درصد بوده، اين رقم در ماه ژوئن به 2/ 6 مي‌رسد، سپس در ماه ژوئيه به 1/ 4 و دوباره در ماه اوت به 9/ 10 مي‌رسد. وي اما در ماه سپتامبر کمي اوضاع خود را بهبود مي‌بخشد و به رقم 7/ 8 مي‌رسد و در اکتبر دوباره با يک سقوط قابل توجه به رقم 8/ 10دست پيدا مي‌کند. اين در حالي است که از روز سه‌شنبه در شبکه‌هاي اجتماعي توييت‌هاي مثبت وي در حال پيشي گرفتن از توييت‌هاي منفي است و احتمال مي‌رود در پايان ماه نوامبر اوضاع خود را در شبکه‌هاي اجتماعي بهبود بخشد.

بوش در چند هفته اخير، به‌ويژه پس از مناظره سوم در شبکه «سي‌ان‌بي‌سي» به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و برخي گفتند راهبردهاي وي در مناظره ناکارآمد و غيرسازنده است. به اعتقاد ناظران تحليلي، سخنراني وي در آيووا، حکم نجات موقت وي از سقوط به دره بوده است. در حالي که در شبکه‌هاي اجتماعي توييت «Jeb can fix it» با استقبال روبه‌رو شده است برخي از اشخاص سرشناس نيز به حمايت از وي برخاسته‌اند. استيو کرودر، کمدين آمريکايي نيز در حمايت از جب بوش در توييت خود نوشته است: «هيچ‌کس به غير از جب بوش.» مارک سي. جانسون يکي از مديران ارشد در حوزه تبليغات نيز در توييتي نوشت: «همه در مورد مرگ سياسي او نوشته‌اند، اما جب! من زياد در اين مورد مطمئن نيستم.» اين در حالي است که دونالد ترامپ، يکي از رقباي وي در توييتي در مورد شعاري که در توييتر نوشته شده، موضع منفي مي‌گيرد و در توييتر به جب بوش چنين پاسخ مي‌دهد: «شعار جديد جب، يعني جب جبران مي‌کند. من هرگز به جب به‌عنوان يک کلاهبردار نگاه نمي‌کنم؛ اما پيام احمقانه‌اي است. براي يک سياستمدار استفاده از کلمه «جبران» کار درستي نيست.»

عذرخواهي جب از فرانسوي‌ها
جب بوش در حالي که توانسته به‌طور نسبي چهره سياسي خود را بازنمايي کند، به دليل اهانت به فرانسوي‌ها از آنها عذرخواهي کرد. وي در يکي از بحث و جدل‌هايي که با مارکو روبيو در مناظره سوم خود داشت از روبيو انتقاد کرد که او مانند فرانسوي‌ها هميشه در تعطيلات و مرخصي به سر مي‌برد و هفته کاري او شبيه هفته کاري فرانسوي‌هاست؛ زيرا وي بيشتر راي‌گيري‌ها را در کنگره‌اي از دست داده است که تنها سه روز در هفته کار مي‌کند. سخنان وي در اين برنامه در مورد فرانسوي‌ها، موجب شد انتقاداتي از او شود و وي به همين دليل گفت: «صحبتي که در مورد فرانسه کردم خردمندانه نبود.» او حالا در گفت‌وگو با تايم، در حالي که از نحوه سخن گفتن خود عذرخواهي مي‌کرد، افزود: «من مي‌دانم که ساعت کاري فرانسوي‌ها از آلماني‌ها هم بيشتر است.» درخصوص سخنان جب بوش، سفير فرانسه و چند روزنامه‌نگار معترض خواستار عذرخواهي وي شده بودند.


ویدیو مرتبط :
مینی سنگ بوش ایران بوش www.iranbosch.com