اخباری از حوزه هنرهای تجسمی


نمایشگاه آثار فریده لاشایی و منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر با عنوان «در جست‌وجوی گمشده» با حضور هنرمندان افتتاح می‌شود.

به گزارش ایسنا، در این نمایشگاه که 30 آبان‌ماه ساعت 18 افتتاح می‌شود، 30 اثر از فریده لاشایی در زمینه نقاشی، شیشه، طراحی و ... و همچنین 40 اثر از آثار گنجینه موزه به‌نمایش درمی‌آید.

در ارتباط با این نمایشگاه همایش یک روزه‌ای با حضور هنرمندان، منتقدان و صاحب‌نظران ایرانی و خارجی، اول آذرماه از ساعت 14 تا 20 در سالن اجتماعات موزه برگزار می‌شود. در این همایش کاترین دزگر - رئیس موزه گنت بلژیک - و ونیشیا پورتر - رییس بخش هنر معاصر کشورهای اسلامی موزه بریتیش میوزیوم - سخنرانی خواهند کرد.

همچنین مدیا فرزین - منتقد هنری -، مرجان تاجدینی - مورخ هنر -، فریال جواهریان - دبیر نمایشگاه - و جرمانو چلانت - مدیر هنری بنیاد پرادا - به‌صورت میزگرد درباره آثار به‌نمایش درآمده بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا هفتم اسفندماه روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 7 عصر و جمعه‌ها از ساعت 3 تا 7 عصر (به‌جز شنبه‌ها و تعطیلات رسمی) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس بگیرند.

~.~.~.~.~.~.~.~

ساز «نای» و «زبانه قمیش ساز کلارینت و ساکسیفون»، از تازه‌ترین ابداعات هنرمند همدانی، در مرکز ثبت اختراعات کشور به ثبت ملی رسید.

به گزارش ایسنا منطقه همدان، بهروز بیگی - نوازنده و پژوهشگر موسیقی - که پیش از این ساز یسنای را به ثبت ملی رسانده بود، توانست دو ابداع دیگر خود را ثبت و به جامعه موسیقی ایران و جهان معرفی کند.

بیگی در این‌باره گفت: ساز بادی نای، ساز جدیدی است که از انواع چوب در کوک‌های مختلف ساخته شده و مورد تأیید اساتید برجسته موسیقی ایران از جمله استاد محمد موسوی، استاد اکبر محمدی و استاد تقی ضرابی همچنین اعضای هیئت مدیره خانه موسیقی قرار گرفته است.

او ادامه داد: ویژگی این ساز ظاهر زیبا، پارازیت کم، رنگ‌های متفاوت و شفافیت صدا است و نسبت به ساز نی یک نیم‌پرده اضافه دارد که وسعت صوتی ساز را ارتقا داده است و امکانات بیشتری در اختیار نوازنده قرار می‌دهد.

وی با بیان این‌که هر چوب یک رنگ صدایی خاصی دارد، افزود: ساز نای به‌لحاظ ظاهر و صدا از رنگ‌بندی‌های متفاوتی برخوردار است که کارایی ساز را افزایش داده است.

مخترع ساز یسنای گفت: اساتید موسیقی ایران، بخصوص استاد موسوی حمایت قاطع و قوی از این ساز داشتند و از طریق خانه موسیقی ایران، ساز نای به ثبت اختراعات کشور معرفی شد و به‌عنوان یک محصول فرهنگی جدید به ثبت رسید.

این پژوهشگر درباره دیگر اختراعش گفت: زبانه قمیش سازهای کلارینت و ساکسیفون به تأیید استادان اکبر محمدی، تقی ضرابی، استاد درویشی و هیئت رئیسه خانه موسیقی ایران رسید و از طریق این مرکز برای ثبت در مرکز ثبت اختراعات ارسال شد و به ثبت ملی رسید.

بیگی افزود: زبانه سازهای ساکسیفون و کارینت از جنس چوب است که مشکلاتی برای نوازندگان داشت، اما زبانه قمیش ثبت شده، از دو نوع پلیمر ترکیبی ساخته شده و مشکلات چوب از جمله نیاز به مرطوب کردن را ندارد.

وی درباره ویژگی این زبانه بیان کرد: این زبانه در سایزهای متفاوت برای دو ساز ساخته شده و در هر شرایطی از صدادهی بسیار عالی برخوردار بوده و کاملا قابل شست‌وشو است که این ویژگی در رعایت بهداشت فردی نوازندگی موثر خواهد بود. همچنین حین نوازندگی نگرانی از بابت گرفتگی، قطع و جیغ شدن صدای ساز وجود ندارد.

وی به یکی از ویژگی‌های مهم اختراع جدیدش اشاره کرد و گفت: زبانه سازهای ساکسیفون و کلارینت به علت جهانی بودن این سازها قابلیت صادرات دارد. امیدوارم مسئولان به این مهم توجه خاص داشته باشند، چراکه با تولید انبوه و صادرات این محصول می‌توان ضمن ارزآوری و توسعه صادرات فرهنگی، اشتغال‌زایی مستقیم و غیر‌مستقیم نیز داشت.

وی با تأکید بر این‌که بازار کافی برای ابداع جدیدش در دنیا وجود دارد، از سرمایه‌گذاران خواست تا به این حوزه توجه کنند.

~.~.~.~.~.~.~.~

دومین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور کتاب به‌مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل کتابخانه های عمومی در نگارخانه کورش گرمساری فرهنگسرای طوبی بندرعباس افتتاح شد.

به گزارش ایسنا منطقه خلیج فارس، در افتتاح این نمایشگاه سعید موحدی - معاون فرهنگی اداره کل ارشاد هرمزگان - گفت: زبان هنر برنده‌ترین، گویاترین و اثرگذارترین شیوه برای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه است.

او ادامه داد: هنر کاریکاتور به‌دلیل برخورداری از جاذبه‌های خاص و فهم مشترک از مشمولیت و گستردگی خاصی برخوردار است و به همین دلیل می‌تواند ظرفیت خوبی برای گسترش مطالعه باشد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار کرد: کاریکاتور، زبان مشترک جهانی و برای همه افراد و تمام سنین قابل درک و فهم است و هنرمندان تجسمی استان باید بیشتر از این شیوه در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی استفاده کنند.

در این نمایشگاه کاریکاتور بیش از 50 اثر برگزیده از دومین دوسالانه بین‌المللی کاریکاتور با موضوع کتابخوانی و مطالعه که توسط برترین کاریکاتوریست‌های جهان خلق شده، به‌نمایش درآمده است.

نمایشگاه دوسالانه کاریکاتور کتاب به مدت یک هفته برای بازدید عموم در ساعات 17 تا 20 برپاست.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
هنرهای تجسمی