سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گره ریاست دانشگاه خوارزمی پس از دو سال باز شد/ هفته‌ای انتخاباتی برای دانشگاه‌ها


به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با توجه به اینکه امروز جمعه 7 اسفندماه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان در سراسر کشور برگزار می‌شود، دانشگاه‌های کشور هفته گذشته هفته‌ای انتخاباتی را پشت سر گذاشتند و جلسات و نشست‌های مختلفی با حضور کاندیداهای انتخابات در دانشگاه‌ها برگزار شد.
* کتاب «از توسعه تعامل‌گرا تا عزت پاسپورتی» از سوی کمیته دانشجویی معیار منتشر شد

وحید زارع سخنگوی کمیته دانشجویی معیار گفت: انتخابات ریاست جمهوری سال 92 منجر به روی کار آمدن جریانی شد که خود را اعتدال‌گرا نامیده و گفتمان خود را «نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان» معرفی می‌کرد، این جریان سیر تکوین خود را از حلقه‌های فکری پیرامون حجت الاسلام حسن روحانی آغاز کرد و در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم توانست بر مسند اجرایی کشور تکیه زند.

وی تاکید داشت: اکنون و پس از گذشت بیش از دو سال از قرار گرفتن اعتدال‌گرایان بر سکان اجرایی کشور، بازخوانی و نقد گفتمان و عملکرد دولت یازدهم موضوع چندین شماره از مجموعه کتب «رویش اندیشه» است که کمیته دانشجویی معیار،  متناسب با مقتضیات دانشجویی به اقدام به انتشار آن کرده است.

 زارع یادآور شد: از آنجا که بررسی مبانی فکری جریان اعتدال گرا، پژوهش مطول و دقیق دیگری می‌طلبد، دراین مجموعه صرفاً اشاره‌ای کوتاه بر مبانی نظری شبه گفتمان اعتدال داریم و سعی بر آن خواهد بود تا با ارائۀ آمار، مصادیق و ذکر نمونه‌ها، نقدی ملموس همراه با ادبیاتی ساده بر عملکرد دولت یازدهم داشته باشیم.

وی افزود: موضوع مورد بررسی در این نوشتار، نوع نگاه دولت یازدهم و حلقۀ فکری تغذیه کنندۀ آن نسبت به مقوله توسعه و پیشرفت و همچنین سیاست خارجی است لذا در قسمت اولِ کتاب مروری اجمالی داریم بر راهبرد توسعه گرایی در منظومه فکری حلقۀ نیاوران و سپس به عملکرد دولت تدبیر و امید در سیاست خارجی می‌پردازیم.

* برنامه درسی دوره‌ دکتری ادبیات انگلیسی تصویب شد
جلسه 115 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

سید حمید طالب زاده دبیر شورای تحول در ابتدای جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت صدیقه طاهره (س) اعلام کرد: برنامه دوره‌ دکتری ادبیات انگلیسی در اسفند سال 93 در شورای تحول مطرح شد، ولی پس از بحث و بررسی جهت اصلاح به کارگروه زبان عودت داده شد و چون حک و اصلاح شده است در این جلسه مجددا مطرح می‌شود.

اعضای حاضر کارگروه زبان نیز ضمن مطرح کردن برنامه درسی دوره‌ی دکتری ادبیات انگلیسی به نکات تازه‌ای که در این برنامه گنجانده شده بود، پرداختند.

سپس اعضای شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی ضمن تأکید بر گنجانیدن انعکاس ادبیات فارسی دوران اسلامی در ادبیات معاصر انگلیسی، توجه به سبک شناسی و مکاتب ادبی و تکیه بر مکاتب ادبی متناسب با ترجمه آثار اسلامی را نیز مورد تأکید قرار دادند.

اعضا همچنین بر مواردی مانند به روز رسانی منابع درسی این رشته، به کارگیری آثار ادبی حاوی مفاهیم و مضامین متناسب با تحولات جهانی مانند انقلاب اسلامی، مطالعه تطبیقی میان ترجمه‌های انجام شده از قرآن و سایر متون اسلامی به زبان انگلیسی، در نظر گرفتن ارتباط میان ادبیات، هنر و فلسفه در تمدن انگلوساکسون و مطرح کردن نویسندگان مسلمان انگلیسی زبان تاکید کردند.

پس از ارائه نظرات اعضاء، تدوین کنندگان این برنامه درسی به دفاع از برنامه پیشنهادی خود در رابطه با انعکاس عقاید ضد اسلامی در برخی از آثار زبان و ادبیات انگلیسی و لزوم دقت در طرح این مباحث، توجه به مکاتب مطرح در عرصه ترجمه، خودداری از ایجاد حساسیت در زمینه اسلامی شدن منابع، توجه به ادبیات پسا استعماری مانند آثار ادوارد سعید و اعطای اختیار به اساتید در انتخاب منابع درسی پرداختند.

پس از ارائه نظرات، دبیر شورای تحول به اهمیت این برنامه اشاره کرد و  ضمن تشریح موقعیت اعضای کارگروه زبان را در تهیه این برنامه، پیشنهاد کرد که این برنامه تصویب شود و کارگروه پیشنهاد‌های شورا را در برنامه بگنجاند که پس از سخنان دبیر شورا با رای مثبت اعضاء برنامه فوق از تصویب گذشت.

*مسلمی نائینی در نامه به توفیقی: کاش به جای آزار دانشجویان بورسیه اجازه می‌دادید مسئله از طریق مراجع قانونی پیگیری شود
حسن مسلمی نائینی مدیرکل سابق اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم در دولت دهم در نامه‌ای به جعفر توفیقی سرپرست سابق علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: اخیرا گزارش سخنرانی شما در همایش «چرا رای می‌دهیم» در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را در خبرگزاری ایلنا مطالعه کردم. بیان کرده‌اید که شما دیدید مجلس قبل رضا فرجی دانا را به دلیل دقت و ممارست در امر رسیدگی بورسیه‌های غیر قانونی استیضاح کرد و بعد رد صلاحیت کرد؛ این درحالی است که مسئله بورسیه‌های غیر قانونی در‌‌ همان دولت دهم توسط دیوان بازرسی مورد سوال قرار گرفته بود و دولت در‌‌ همان زمان به دلیل عدم شفافیت مورد بازخواست قرار گرفته بود، اما دیدید که مجلس هشتم مقابل این چنین اتفاقاتی سکوت کرد.

مسلمی نائینی در این نامه آورده است: اجازه دهید در ابتدا اشاره‌ای به سخنان رهبر معظم انقلاب در تیرماه امسال در زمینه بورسیه‌های مظلوم داشته باشیم؛ ایشان فرمودند: «یکی از غلط‌ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتفاق افتاد، این مسئله‌ بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البته بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ قضیه بورسیه‌ها آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارش‌های دقیق بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. خب راه قانونی وجود دارد. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد.

وی در این نامه عنوان کرد: جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم می‌زنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر می‌کنند! این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود.»

مدیرکل سابق اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم اعلام کرد: باوجود تذکرات مشفقانه رهبر معظم انقلاب در خصوص نحوه برخورد غلط با این موضوع، متاسفانه مجدداً شما در آستانه حماسه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به آن اشاره نموده و به طرزی نادرست دم از بورسیه‌های غیر قانونی در دولت دهم زده و به سکوت مجلس هشتم اشاره کرده‌اید. باتوجه به مدیریت بنده در آن زمان در اداره کل بورس و پذیرش مسئولیت تمام کارهای انجام شده در این دنیا و آخرت، لازم است نکات زیر را به استحضار برسانم: تاکنون ادعای غیرقانونی بودن بورسیه‌های مظلوم در کدام مرجع قانونی و نظارتی مورد رسیدگی و ارزیابی قرار گرفته و اثبات شده است که شما ادعا می‌کنید.

وی عنوان کرد: آیا این ممارست و دقت در رسیدگی است که وزارت علوم ابتدا خبر کذبی را در پخش کرده و سپس در مقام شاکی، شروع به بررسی و خود نیز در مقام قاضی اقدام به صدور حکم کرده است! متاسفانه فرصت دفاع نیز به دانشجویان مظلوم داده نشد. این بدعتی است که موجب ظلم به بسیاری شده؛ ظلم به دانشجویان مظلوم بورسیه و ظلم به خانواده‌های مضطرب آنان. در بسیاری از موارد احکام صادرشده را بدون نامه کتبی به دانشجویان مظلوم بورسیه، به دانشگاه محل تحصیل ابلاغ و علیه آنها اجرا کرده و سپس در اقدامی بی‌سابقه همان اعضای کمیته بدوی رسیدگی به پرونده دانشجویان مظلوم بورسیه را به عنوان کمیته تجدیدنظر انتخاب کرده که جای بسی تاسف و تعجب است.

مسلمی نائینی عنوان کرد: قابل ذکر است که با توجه به ادعاهای نادرست در بیانیه اول وزارت علوم مورخ دوم آبان‌ماه سال 93، به نظر می‌رسد وزارت علوم بدون داشتن حسن نیت و دقت لازم در بررسی پرونده بورسیه‌های مظلوم، آنرا تهیه کرده بود. برای اطلاع شما دلایل استیضاح وزیر قبلی علوم، تحقیقات و فن آوری رضا فرجی دانا، طبق نظراعضای استیضاح کننده عبارت بودند از؛ عدم پایبندی ایشان به رویه‌های قانونی مصالح کشور، عدم رعایت مشی اعتدال و اجرای وعده‌های داده شده در زمان رای اعتماد مجلس، ایجاد و فراهم سازی بستر و ترویج افراطی گری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه‌های تحصیلات تکمیلی، ارائه مجوز پذیرش افراد ردصلاحیت شده علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات‌های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی، اعزام گروه‌های سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاه‌ها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاه‌ها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاه‌ها برخلاف رویه‌های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح رئیس جمهوری، منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت‌های مهم ستادی ‌وزارتخانه و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی در مدیریت‌های دانشگاه‌ها، عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاه‌ها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل‌های افراطی و آشوب طلب.

مسلمی نائینی خطاب به توفیقی عنوان کرد: ادعا کرده‌اید که حسب مکاتبات و خواست سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات، وزارت با دانشجویان مظلوم بورسیه برخورد کرده است. حال آنکه؛ اولاً، سازمان بازرسی کل کشور هر گونه مکاتبه‌ای با وزارت علوم در این خصوص را در تاریخ 30 فروردین امسال تکذیب کرد. دوماً، صورتجلسه‌ مورخ 11 خرداد سال 94 رئیس و معاون کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، دادستان دیوان محاسبات، معاونان وقت وزارت علوم، نائب رئیس کمیسیون آموزش مجلس و معاون حقوقی و امورمجلس دیوان محاسبات کشور تشکیل شده بود؛ تاکید می‌کنند که مسئله بررسی صلاحیت و شایستگی دانشجویان برای دریافت بورس هیات علمی در صلاحیت این دیوان نیست و منحصراً در صلاحیت شورای مرکزی بورس قرار دارد به علاوه تاکید شده بود که تاکنون مراجع قضایی دیوان محاسبات هیچ گونه اعلام نظری نسبت به مسئله دانشجویان بورسیه نداشته‌اند تا مسئولان وزارت علوم به استناد آن اقدامی انجام داده باشند.

وی در این نامه اضافه کرده است: قابل ذکر است که آمارهای اعلامی وزارت علوم در خصوص تعداد بورسیه‌ها تاکنون دقیق و شفاف نبوده است و چندین بار تغییر پیدا کرده است. غوغاسالاری و سیاسی بازی که وزارت علوم ایجاد کرد و به تبع آن تولید تیترها و گزارش‌های مغرضانه رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجیره‌ای و ورود خبرگزاری‌های بیگانه بی‌بی‌سی فارسی و دویچبله فارسی که شما ادعا می‌کنید که بررسی دقیق بوده باعث شد تا افکار عمومی را به شدت بر ضد بورسیه‌ها تحریک کرد و موجب آغاز یک بحران ساختگی شد، موجب ایجاد حاشیه‌های مهلک در فضای دانشگاهی، مشمول کردن دانشجویان به پرداخت خسارت‌های سنگین مالی، عدم جذب این دانش آموختگان و دانشجویان مظلوم بورسیه برغم شایستگی علمی فراوان و داشتن فرصت فراوان در خارج از کشوربه عنوان هیئت علمی، عدم صدور حکم ماموریت و پرداخت حقوق به مربیان پیمانی دانشگاه‌های مناطق محروم کشور، توان علمی هزاران نخبه آینده دار کشور را تحلیل برد به خاطر درگیرشدن با حاشیه‌های ایجاد شده توسط وزارت علوم و عدم دریافت مقرری حداقل برای گذران زندگی شده است. بسیاری از دانش آموختگان و دانشجویان مظلوم بورسیه چند سال از بهترین سال‌های زندگی را از دست دادند و به دنبال استخدام نرفتند چراکه بورسیه شده بودند اما هم‌ اکنون، زندگی آن‌ها دچار مشکل است. در این نامه آمده است: دانشجویانی که هم اکنون درانتهای تحصیل در خارج از کشور هستند و به خاطر برخورد غلط وزارت علوم امیدی به کار در کشورعزیزمان نداشته و نگرانی آنها تشدیدشده است. توجه شما را به ایمیلی که همین امروزبدستم رسید جلب می‌کنم:

« با عرض و سلام و ادب خدمت آقای دکتر مسلمی نائینی

اینجانب.....دانشجوی بورسیه خارج سال ....می باشم و در حال اتمام دوره تحصیل در رشته....در دانشگاه....می باشم. جایابی بنده دانشگاه ... بوده است.

 غرض از مزاحمت ، با توجه به اینکه دوستان بورسی که اخیرا بازگشته اند هنوز به خدمت گرفته نشده اند، لذا نگرانی مضاعفی برای بنده که دارای دو فرزند هم می باشم ایجاد نموده است . می خواستم با توجه به تجربیاتی که دارید از حضورتون بپرسم که می شود راهی پیدا کرد برای مدت زمانی که فرد بدون شغل در ایران است (تا شروع به خدمت گیری در دانشگاه!) جای دیگری مشغول به کار شد؟ به طور مشخص تر می شود یک دوره پست داک رفت تا هم عمر هدر نرود و هم اینکه منبع در آمدی داشته باشیم؟

پیشاپیش از پاسخ شما سپاس گزارم»

مسلمی در ادامه این نامه خطاب به توفیقی آورده است: در دوره وزارت جنابعالی، شما براساس اختیار و صلاحدیدتان دستوراتی برای بورس داده اید. حتی افرادی را بدون داشتن نمره زبان، وضعیت تحصیلی متوسط و پائین و سن بالا بورس خارج کرده‌اید که نمونه آن دستور شما به مدیرکل وقت اداره کل بورس وزارت علوم در سال 84 بود که در خبرگزاری‌ها نیز آمده بود. تنها ویژگی نامبرده مسئولیتش به عنوان رئیس ستاد یکی از نامزدهایا انتخابات ریاست جمهوری در سال 1384 بود.

وی اضافه کرد: علاوه براینها بعضا افرادی اعزام شده‌اند که در خارج از کشور مشغول فعالیت بر علیه نظام هستند. از طرف دیگر در دوره اصلاحات افرادی به طرق عجیب به خارج از کشور اعزام شده و مدرک خود را اخذ و به کشور بازگشته در فتنه 1388 نقش فعال داشته و بازداشت شده و به زندان افتاده اند. قابل ذکراست که موارد بسیاری از این نمونه در گزارش چند صد صفحه ای دستگاه نظارتی که در سال 1384 برای وزارت علوم ارسال شد و وزیر وقت آقای دکتر زاهدی فقط توصیه های لازم راجع به آن کردند که در دوره وزارتشان تکرار نشود و به هیچکس اجازه ندادند آنها را افشاء کنند.

مسلمی نائینی عنوان کرد: راجع به برخورد مجلس هشتم با موضوع بورسیه‌های مظلوم، به اطلاع می‌رساند از خرداد ماه 1393 که معاون وزارت علوم با بداخلاقی و سیاسی بازی آن کار غلط را انجام داد تا زمانیکه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی پس از بررسی‌های مفصل و تحقیقات زیاد در فروردین ماه 94  اعلام کرد که کار غیر قانونی نبوده و همه چیز تحت نظر وزیر وقت علوم انجام شده است بیش از  10 ماه گذشت.

وی اضافه کرد: در این مدت بیش از 50 جلسه متعدد و هزاران ساعت برای بررسی این موضوع در کمیسیون‌های مختلف مجلس بویژه کمیسیون‌های آموزش و اصل 90 تشکیل شده و حتی جلسات انفرادی یا دوسه نفر با نمایندگان مجلس هشتم با دیدگاه‌های مختلف برگزار شده و بیش از 300 صفحه مستندات مستدل و گزارش‌های مختلف ارایه شد تا مجلس هشتم به این نتیجه رسید که مسئله بورسیه‌ها بر خلاف نظر وزارت علوم غیر قانونی نبوده و روالی است که از ابتدای تشکیل شورای مرکزی بورس و تصویب قانون بورس و اعزام در حال انجام است.

براساس نامه مسلمی نائینی، تعدادی از دانش آموختگان مظلوم بورسیه که در دانشگاه‌ها بکار گرفته شده‌اند با توجه به سابقه تحصیلی و کاری خوب و شایسته آنها به عنوان معاونان یا مدیران دانشگاه‌ها و حتی وزارتخانه‌ها مشغول بکار شده و به نحو احسن انجام وظیفه می‌کنند.

وی عنوان کرد: از آنجا که دانش آموختگان و دانشجویان مظلوم بورسیه مطابق با فراخوان عمومی وزارت علوم وقت در سامانه درخواست بورس ثبت نام کرده‌اند و صادقانه سوابق و مدارک صلاحیت خود را در اختیار مسئولان قرار داده‌اند و این مسئولان وقت بوده‌اند که با نظر وزیر در شورای مرکزی بورس، پس از مصاحبه علمی و عمومی و بررسی مدارک، درخواست‌ها را بررسی کرده و داوطلبان واجد صلاحیت را تعیین کرده و مشمول استفاده از بورس تحصیلی قرار می‌دادند.

مسلمی نائینی در این نامه آورده است: کاش به جای اذیت و آزار این عزیزان که مجموعه‌ای از جوانان متعهد و نخبه، مربیان دانشگاه‌های مناطق محروم کشور، ایثارگران و فرزندان شهدا و ایثارگر، قهرمانان ملی و بین المللی ورزشی کشور و هنرمندان کشورعزیزمان بوده و هم اکنون با کیفیت بسیار خوب مشغول به تحصیل بوده یا فارغ التحصیل شده اند، بنده را به عنوان مدیر و مسئول این کار به محکمه می‌کشاندند تا شاهد  نامردمی و بداخلاقی در حق این عزیزان که حتی بعضا از نزدیکان دولت حاضر بوده و به رئیس جمهور حاضر رای دادند، نباشم.

وی اضافه کرد: کاش بجای این ظلم ناجوانمردانه به همه دانش آموختگان و دانشجویان مظلوم بورسیه، بررسی می‌شد اگر کسی قصور و کم کاری در تحصیل می‌کند، جلوی ادامه تحصیلش گرفته می‌شد. کاش همانطور که در سال 1384، وزیر وقت محمدمهدی زاهدی اجازه ندادند تا تخلفات دوره اصلاحات عیان و آشکار شود، شما و سرپرستان بعدی وزارت نیز اخلاق‌مدارانه اقدام مشابه انجام داده و اجازه می‌دادید در یک فضای آرام و عقلانی موضوع توسط دستگاه‌های نظارتی پیگیری می‌شد. در نهایت باید بگویم از آنجاکه بیش از 20 سال است که بنده افتخار همکاری با شما را داشته و شما را می‌شناسم و همچنان جز شاگردان و ارادتمندان شما بوده و این متن را نیز از روی علاقه به شما نوشته‌ام.

* تایید آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی/ سبحان‌اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی شد
 جلسه 775 شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در این جلسه مباحث مختلف مورد بررسی قرار گرفت، اظهار داشت: بحث اول جلسه پیرامون آئین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دانشگاه ها بود که کاری در این زمینه در حدود یک سال گذشته در وزارتین علوم و بهداشت انجام شده بود و اصلاحاتی در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و خدمات مدیریتی واجرایی در آن انجام شده بود.

عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: این اصلاحات نیاز به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی داشت که در شورای تخصصی اسلامی شدن دانشگاه‌ها با ریاست وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مباحث آن مطرح شده است که جلسه دو هفته برای ارائه پیشنهاد و نکات اصلاحی به اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی فرصت داد تا نظرات خود را در این خصوص اعلام کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: امیدواریم با ابلاغ آئین نامه جدید، این آئین نامه مبنای ارتقای اعضای هیئت علمی در سال آینده باشد.

* بررسی آمایش آموزش عالی وزارت علوم

مخبر دزفولی در ادامه با اشاره به مسئله آمایش آموزش عالی و تصویب، ابلاغ و اجرای آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت در جلسات گذشته، گفت: در حوزه وزارت علوم نیز پس از کار مطالعاتی مفصلی که در این زمینه انجام شد گزارش آمایش آموزش عالی در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت علوم (اعم از دانشگاه‌های بزرگ، پیام نور، علمی کاربردی، غیر انتفاعی و سایر مراکز آموزشی) توسط وزیر علوم و معاونین وی در این جلسه ارائه شد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: ادامه این بحث به جلسه آینده موکل شد چرا که پیشنهادهایی برای سیاستی‌های آینده این حوزه از آموزش عالی به ویژه در بخش ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها در حوزه ملی، منطقه و محلی مطرح شد.

* دستور رئیس جمهور برای بررسی سیاست‌های سینما

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به ارائه گزارشی از حوزه سینما و جشنواره فیلم فجر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مقرر شد در حوزه فیلم، سینما و تحولات آن بررسی های لازم برای سیاستگذاری و تدوین برنامه‌های کلان که با مشارکت فعالان حوزه هنر و سینما و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دستوری که رئیس جمهور در این زمینه صادر کرده است موضوع سیاست‌های سینما در جلسات آینده شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

* تایید انتخاب رئیس دانشگاه خوارزمی

مخبردزفولی همچنین در خاتمه از تایید انتخاب سبحان الهی برای ریاست دانشگاه خوارزمی خبر داد.

* صادق‌ مفرد سرپرست سازندگی سازمان بسیج دانشجویی شد
صادق‌ مفرد فعالیت جهادی خود را از سال 82 در بنیاد خیریه خواجه نصیر آغاز کرد، در دوران دانشجویی موفق به تاسیس گروه جهادی روح‌الله در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رویکرد پژوهش و اشتغال شد، پس از آن به مدت سه سال مسئولیت هسته توانمندسازی حرکت‌های جهادی را به عهده داشت، مرکزی که تاکنون موفق به تدوین بیش از 4 کتاب، 60 محصول و ارائه  6 خدمت مجازی و دوره های آموزشی مختلف در سراسر کشور شده است.  وی در سال جاری مسئولیت سازندگی تهران بزرگ را به عهده داشت و از امروز به عنوان مسئول سازندگی سازمان بسیج دانشجویی منصوب شد.

* نشریه دفتر تحکیم وحدت رونمایی شد

دفتر تحکیم وحدت نخستین شماره از نشریه خود را با محوریت نگاهی تحلیلی به مواضع و رفتارهای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از قبل انقلاب تاکنون رونمایی کرد.

در نشست خبری رونمایی از این نشریه محمد حسین قائد شرف دبیر دفتر تحکیم وحدت با اشاره به ورود دفتر تحکیم وحدت به عرصه نشریات دانشجویی گفت: دفتر تحکیم وحدت دستخوش تغییرات و چالش‌های بسیاری بوده است و بخش زیادی از توان اعضای این دفتر صرف بهبود ساختارها پس از بحران شد ولی در ابتدای امسال توانستیم به نقطه قابل قبولی از ساختار و تشکیلات برسیم.

وی افزود: با توجه به اینکه هدف ما بروز نقش بیشتر در فضای فرهنگی و سیاسی کشور است به این نتیجه رسیدیم که برای تحقق این هدف نیاز به یک نشریه سراسری داریم تا بتوانیم وظیفه خود را بهتر در فضای جنبش دانشجویی ایفا کنیم.

قائدشرف با اشاره به انتشار نخستین شماره از نشریه دفتر تحکیم وحدت از امروز در دانشگاه‌های سراسر کشور و دفاتر مقامات سیاسی و فرهنگی کشور گفت: مجوز نشریه سال گذشته دریافت شد ولی با توجه به مشکلات مالی نتوانستیم سال گذشته نشریه را منتشر کنیم و به همین دلیل امسال منتشر شد.

دبیر دفتر تحکیم وحدت عنوان کرد: هدف این است که این نشریه از فضای کف دانشگاه بالاتر باشد و بتواند معضلی از معضلات کشور را رفع کند، می‌خواهیم از طریق این نشریه در فضای فرهنگی و سیاسی کشور تاثیرگذاری بیشتری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه نشریه دفتر تحکیم وحدت به صورت ماهانه منتشر می‌شود، گفت: سعی داریم در هر شماره از نشریه یکی از موضوعات روز فرهنگی و سیاسی جامعه را بررسی کنیم،‌همچنین به تحلیل چهره‌های مطرح فرهنگی و سیاسی کشور نیز می‌پردازیم که برای نخستین شماره اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد.

* بازخوانی عملکرد دولت هاشمی و تناقضات رفتاری وی در نشریه تحکیم وحدت

در ادامه این نشست خبری علی اکبری دبیر کمیسیون تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: دانشگاه های عضو دفتر موظف شدند که در بحث شخصیت شناسی برای نشریه فعالیت کنند که انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیر کبیر این موضوع را پذیرفت و در این نشریه به بررسی عملکرد هاشمی رفسنجانی پرداخت.

وی با بیان اینکه مواضع هاشمی در سال‌های اخیر بسیار عجیب است گفت: هاشمی انتقادات و ادعاهایی را در زمینه آزادی بیان و موضوعات دیگر در دولت فعلی و قبلی مطرح کرده است و ما این موضوع را در دوره خودش بررسی کردیم و هدف اصلی  انتشار این شماره بازخوانی عملکرد دولت هاشمی است.

اکبری ادامه داد: البته در این نشریه مصاحبه‌ها و مطالبی در رابطه با مطالب قبل از انقلاب تا امروز مطرح شده است ولی در دوره هاشمی تاکید داشتیم و تناقضات وی در دوره‌های مختلف را بررسی کردیم زیرا وی اعلام کرده بود که هاشمی تغییر نکرده است بلکه منتقدانش عوض شده‌اند. ولی ما بررسی کردیم و دیدیم رفتار و موضع گیری‌های هاشمی در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده است.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی امیر کبیر عنوان کرد: این نشریه شامل مصاحبه‌هایی در رابطه با اندیشه‌های هاشمی، مواضع وی نسبت به اندیشه‌های امام، نقش هاشمی در فتنه 88 است.

* دانشجویان خواستار پرسش و پاسخ با هاشمی

اکبری گفت: در صفحه پایانی این نشریه از هاشمی خواستیم تا جریان دانشجویی بتواند در دیداری با هاشمی پرسشهای خود را مطرح کند.

وی اظهار داشت:دانشجویان پرسش‌های بسیاری از رئیس مجمع تشخیص نظام دارند که در صورت ملاقات با وی به جواب پرسش‌های خود می‌رسند.

وی افزود: امیدواریم ماهانه یک نشریه در فضای کشور منتشر کنیم و به موضوعات مختلف بپردازیم. از امروز توزیع این نشریه در دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها آغاز می‌شود و برای چهره های مطرح سیاسی و فرهنگی نیز ارسال می‌شود.

انتهای پیام/

http://fna.ir/L1R6EI


ویدیو مرتبط :
انتقاد از ادغام دانشگاه علوم اقتصادی در خوارزمی