سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چالش/ دود از کنده بلند می شود یا از کارت گرافیک ؟ (مقایسه کیفیت گرافیکی نسخه ی کلاسیک و جدید بازی Turok)


چالش/ دود از کنده بلند می شود یا از کارت گرافیک ؟ (مقایسه کیفیت گرافیکی نسخه ی کلاسیک و جدید بازی Turok)

مجله سخت افزار/ همان گونه که علاقمندان بازی های کامپیوتری از آن مطلع هستند ، لیست عناوین بزرگ سال 2015 میلادی در دنیای بازی های کامپیوتری اکنون بهطور کامل به پایان رسیده است و این روز ها دیگر شاهد عرضه شدن بازی بزرگی با ساختار AAA به بازار نیستیم. بنا بر این اکنون فرصت بسیار خوبی برای گیمر ها فراهم شده است تا بتوانند پس از تجربه ی این آثار بزرگ ، به سراغ سایر عناوین موجود در بازار بروند. بازی هایی نسبتاً کوچک تر و کم سر و صدا تر ( نسبت به بازی های بزرگ ) که اگر چه شاید ظاهرشان در نگاه اول اندکی ساده تر و کم جاذبه تر از بازی های پر خرج حاضر در بازار به نظر برسد ، اما بسیاری از آن ها از لحاظ گیم پلی چیزی از عناوین بزرگ کم ندارند و حتی شاید بتوانند از برخی جهات نسبت به آن ها بهتر باشند. بی شک یکی از عناوین مذکور نسخه ی دوباره سازی شده ای از نخستین عنوان از سری بازی های توراک یا همان بازی Turok : Dinosaur Hunter است که چندی پیش شاهد عرضه شدن آن به بازار بودیم. در این میان شاید برای کسانی که نسخه ی کلاسیک این بازی را در زمانی نزدیک به دو دهه قبل تجربه کرده اند، این سوال پیش بیاید که نسخه ی دوباره سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter ، از لحاظ کیفیت گرافیکی و ساختار دیداری خود چه تفاوت های ویژه ای با نسخه ی کلاسیک این اثر دارد ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش علاقمندان قدیمی بازی Turok : Dinosaur Hunter ، اعضای گروه آلمانی کندی لند ( که عمده فعالیت هایشان بر روی تحلیل فنی و عمدتاً مقایسه ایِ بازی های کامپیوتری مختلف در پلتفرم های گوناگون بنا شده است ) به سراغ بررسی دو نسخه ی کلاسیک و همچنین نسخه ی باز سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter رفته اند تا علاقمندان دنیای بازی های کامپیوتری بتوانند با تفاوت های فنی و گرافیکی این دو بازی به گونه ای عینی آشنا شوند. البته طبق معمول و بر اساس عادت همیشگی اعضای این گروه ، نتیجه ی تحلیل های آن ها و قضاوت در مورد آن بر عهده ی بینندگان قرار داده شده است. پس بد نیست ما هم نگاهی به نتیجه گیری مختص خودمان (از این بررسی مقایسه ای) بیاندازیم و با تفاوت های این دو نسخه ی قدیمی و جدید از بازی Turok : Dinosaur Hunter آشنا شویم. ضمن این که باید در همین ابتدا به این نکته هم اشاره کرد که بررسی مذکور توسط یک سیستم کامپیوتری با مشخصات زیر انجام گرفته است.

سیستم کامپیوتری استفاده شده در جریان بررسی بازی Turok Dinosaur Hunter :

پردازنده : Intel Core i7 6700 K 4.00 GHz
کارت گرافیک : Nvidia GeForce GTX 980 4GB - دو عدد
میزان حافظه ی رم : 8 گیگا بایت

همان گونه که از یک نسخه ی دوباره سازی شده و بهبود یافته انتظار می رود ، در نسخه ی دوباره سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter نیز ما با بهبود قابل توجهی در ساختار گرافیکی این اثر مواجه هستیم. در این میان سازندگان این نسخه ی دوباره سازی شده یعنی اعضای استودیو Night Dive ، که تا چندی دیگر نسخه ای کاملاً باز سازی شده ( و نه دوباره سازی شده ) از نخستین عنوان از سری System Shock را هم به بازار ارائه می دهند ، از تکنیک های جدیدی در بخش گرافیکی بازی Turok : Dinosaur Hunter استفاده کرده اند تا ساختار دیداری این بازی را به شکل قابل توجهی بهبود بخشیده و آن را تازه تر و به روز تر نمایند. در این میان بخش مهمی از تکنیک های فوق بر پایه ی بهبود سیستم نور پردازی این بازی تمرکز یافته است و به این ترتیب ما ساختار دیداری بسیار بهتری را در نسخه ی باز سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter به نسبت نسخه ی کلاسیک این اثر شاهد هستیم. در واقع تلفیق تکنیک نور پردازی HDR همراه با تکنیک Bloom و همچنین افزایش یافتن عمق میدان دید در این نسخه ی باز سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter به ما این امکان را داده است تا علاوه بر داشتن دور نمایی چشم نواز تر از مناظر محیطی این بازی ، جلوه های تصویری طبیعی تری را هم در این بازی به تماشا بنشینیم. به عبارت بهتر و دقیق تر وجود تکنیک HDR اکنون به علاقمندان بازی Turok : Dinosaur Hunter این امکان را داده است تا بتوانند حرکت ابر ها را به شکل قابل قبولی در آسمان این بازی نظاره گر باشند و البته نگریستن به آسمان ما را با تکنیک های تلفیقی دیگری نیز در امر نور پردازی حجمی آشنا می سازد که به موجب آن ها اکنون ریسه های نور خورشید را می توان از لابلای ابر ها یا از پس موانع محیطی نظیر صخره ها به شکل کاملاً زیبا و چشم نوازی مشاهده کرد.

با این حال موارد مذکور به آن معنی نیست که کیفیت دیداری نسخه ی دوباره سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter ، بر روی زمین چندان بهبود نیافته است. در واقع بر روی زمین هم در اثر به کارگیری تکنیک های مربوط به امر نور پردازی بازتابی ، ما اکنون شاهد شکل دیداری طبیعی تری در امر بازتاب نور از سطح اجسام هستیم و به عنوان مثال بازتاب نور از سطوح شفافی نظیر آب اکنون رنگ و جلا و سر و شکل بسیار بهتری نسبت به نسخه ی کلاسیک این بازی یافته اند (البته در آن روز ها بحث نور پردازی بازی های کامپیوتری به گستردگی و پیچیدگی امروز نبود و مسلماً ساختار ساده تر و کم جزییات تری داشت). سوای این بهبود ها ، اعضای استودیو Night Dive در این نسخه ی دوباره سازی شده از بازی Turok : Dinosaur Hunter ، کیفیت بسیاری از مدل های به کار رفته در طراحی این اثر را نیز ارتقا بخشیده اند. البته بخش عمده ی فرآیند افزایش یافتن کیفیت مدل های موجود در بازی Turok : Dinosaur Hunter بیشتر بر مدل های مربوط به اشیا و آبجکت های محیطی این بازی تمرکز یافته است و به عنوان مثال مواردی نظیر مدل اسلحه های موجود در بازی Turok : Dinosaur Hunter در این نسخه ی دوباره سازی شده تغییر چندان بنیادینی را به خود نمی بیند. با این حال بهبود شکل ظاهری آبجت های محیطی توانسته است رنگ و روی امروزی تری به بازی Turok : Dinosaur Hunter بدهد و موجب شود تا گیمر هایی که بیش از هر پارامتر دیگری به گرافیک و جنبه های دیداری بازی های کامپیوتری توجه دارند، بیش از حالت عادی به سمت این بازی جلب شوند. با این حال همین جا باید به این نکته هم اشاره کنیم که بازی Turok : Dinosaur Hunter به هیچ وجه اثری گرافیکی به شمار نمی رود و در کل نمی توان انتظار داشت که این بازی بخواهد چالش ویژه ای را برای کارت های گرافیک روز ایجاد نماید.

گفتنی است که نسخه ی کلاسیک بازی Turok : Dinosaur Hunter یکی از عناوین پیشرو در زمان خود محسوب می شد که ابتدا بر روی کنسول انحصاری شرکت نینتندو در آن زمان یعنی کنسول نینتندو 64 عرضه گردید و پس از چند ماه دارندگان کامپیوتر های شخصی نیز موفق به تجربه ی آن شدند. داستان بازی Turok : Dinosaur Hunter گیمر ها را در قامت سرخ پوستی به نام تالست قرار می داد که موفق شده بود همانند بسیاری از اجدادش لقب توراک را از آن خود نماید. در واقع توراک لقبی نیست که هر فرد سرخ پوستی بتواند آن را از آن خود سازد و در دنیای به تصویر کشیده شده در این بازی ، لقب مذکور تنها به آن دسته از جنگجویانی تعلق می گرفت که برای محافظت از مرز میان دو دنیای کاملاً مجزا از یکدیگر انتخاب شده بودند. این دو دنیای سوا از هم عبارت بودند از دنیایی واقعی به نام زمین که در حصار زمان قرار داشت و دنیایی پنهانی به نام سرزمین گمشده که در آن مفهومی به نام زمان هیچ معنای خاصی نداشت. در حقیقت عدم وجود زمان در دنیای گمشده موجب شده بود تا این دنیا پر از موجودات مختلفی از زمان های گوناگون نظیر دایناسور ها و هیولا ها گردد و وجود مرز میان زمین و سرزمین گم شده موجب می شد تا این موجودات نتوانند به انسان ها صدمه ای وارد آورند. اما در طی وقایع بازی Turok : Dinosaur Hunter مشاهده می کردیم که یکی از ساکنین سرزمین گمشده که بانام کمپینر شناخته می شد، قصد داشت تا مرز میان این دو سرزمین را از بین ببرد تا بتواند بر کل این دو جهان سیطره یابد. و ناگفته پیداست که هدف نهایی شما در طول مراحل بازی Turok : Dinosaur Hunter از میان برداشتن این فرد خبیث بود. بازی Turok : Dinosaur Hunter به دست اعضای استودیو ایگوانا ساخته شده بود که بعد ها تحت نام شعبه ی بخش آستین استودیو Acclaim به فعالیت خود ادامه دادند. در این میان اعضای استودیو ایگوانا علاوه بر تولید عناوینی از سری Turok ، ساخت تعدادی بازی مختلف بر مبنای دنیای کشتی کج را هم در کارنامه ی خود دارند. متاسفانه استودیو ایگوانا یا همان شعبه ی آستین از استودیو Acclaim در سال 2004 میلادی به کار خود خاتمه داد و به طور کامل منحل شد. به هر حال تجربه ی نسخه ی دوباره سازی شده از اثری که می توان آن را یکی از آثار شاخص این استودیو لقب داد ، اکنون می تواند هم برای گیمر های جدید و هم برای علاقمندان نسخه ی کلاسیک بازی Turok : Dinosaur Hunter تجربه ای جالب و قابل قبول باشد. چرا که علاقمندان قدیمی این بازی قادر خواهند بود توسط این نسخه ی دوباره سازی شده ، با خاطرات شیرین گذشته ی خود تجدید دیدار نمایند و گیمر های کم سن و سال تر هم می توانند به موجب تجربه ی بازی Turok : Dinosaur Hunter با یکی از بهترین شوتر های اول شخص دو دهه قبل آشنا شوند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
دود از کنده بلند می​شود