اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی در کاهش بحران آب موثر است


‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی و اصلاح الگوی کشت متناسب با استان می‌تواند در کاهش کمبود آب موثر باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ مهندس علی نظری اظهار کرد: کشور ایران به عنوان یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک جهان از جمله کشورهایی است که با کمبود آب مواجه است و باید بتوانیم با تدبیر و اراده راهکارهای کاربردی اثرات سوء کمبود آب را در کشور و استان گلستان کاهش دهیم.

وی افزود: استفاده از آب‌های غیر متعارف و پساب‌ها برای تامین آب مورد نیاز فضای سبز‌، اصلاح الگوی کشت فضای سبز از پر آب طلب به کم آب طلب،کنترل برداشت ها و کاهش آنها تا سقف 75درصد آب تجدیدپذیر برای تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و بهبود آبخوان‌ها طی یک دوره بیست ساله، فرهنگ سازی و آگاهی رسانی به مردم در زمینه حفاظت کمی وکیفی از منابع آب و لزوم مصرف بهینه از آن و کاهش مصرف سرانه آب در حد استاندارد جهانی از جمله راهکارهای مدیریت منابع آب است.

مهندس نظری تصریح کرد: حمایت از ایجاد تشکل‌های آب بران و مشارکت بهره برداران و ذی نفعان در حفاظت کمی و کیفی از منابع آب و واگذاری امور تصدی گری به بهره برداران، تلاش برای جلب همکاری و استفاده از تجربیات جهانی برای رفع مشکل کم آبی، اصلاح تعرفه‌ها و واقعی کردن بهای آب مصرفی و پیشگیری از گسترش کم آبی از طریق کنترل میزان بهره‌برداری از منابع آب، جلوگیری از حفر و بهره برداری چاه‌های غیر مجاز، حفظ و حراست از حریم بستر رودخانه‌ها و ... با وضع مقررات سختگیرانه از دیگر راهکارهای مدیریت منابع آب در کشور است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان در ادامه بر اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق اجرای عملیات به زراعی تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت مناسب و سازگار با اقلیم در مناطق مختلف واجرای پروژه‌های آبخیزداری، پخش سیلاب و تغذیه مصنوعی برای تغذیه آبخوان‌های کشور (به منظور پیشگیری از افت بیشتر سطح آب و جبران کسری حجم مخزن آن‌ها) می‌تواند در کاهش اثرات منفی بحران آب در کشور و استان ما موثر باشد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آبیاری هوشمند زمین‌های کشاورزی شیراز و کاهش مصرف آب شیرین