سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



انتقاد شهریاری از عملکرد بیمه‌ها در طرح تحول نظام سلامت


ایسنا/ رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از عملکرد بیمه‌ها در انجام وظایف‌شان در طرح تحول نظام سلامت گفت: رییس جمهور باید شخصا این موضوع را بررسی کنند، چراکه طرح تحول سلامت پاشنه آشیل دولت یازدهم است.

حسینعلی شهریاری در حاشیه اولین گردهمایی روسای دبیرخانه هیات امنای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تاخیر سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت‌ مطالبات بیمارستان‌های تحت پوشش وزارت بهداشت گفت: مجلس شورای اسلامی قانونی را تصویب کرده و اعتبارات کافی را نیز لحاظ کرده است. متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر در کشور ما مانند یک صندوق عمل می‌کنند و زمانی که دولت پول را می‌ریزد، آن پول تقسیم می‌شود؛ در حالی که در کشورهای دیگر بیمه یک صنعت است.

وی افزود: طرح تحول سلامت نیز خواسته مقام معظم رهبری بود و ایشان فرمودند که کاری کنید تا بیمار جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشد؛ اکنون در قالب این طرح این موضوع تحقق یافته اما به دلیل اینکه بیمه‌ها وظیفه خود را انجام ندادند، بیمارستان‌های دولتی دچار مشکل شده‌اند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از جاهایی که مردم در دولت یازدهم به آن امیدوار شدند، طرح تحول نظام سلامت بود، گفت: نقطه قوت دولت آقای روحانی نیز همین طرح است. اگر این طرح دچار مشکل شود، دولت نیز دچار مشکل می‌شود.
شهریاری طرح تحول سلامت را پاشنه آشیل دولت خواند و گفت: اگر بیمه‌ها در این طرح مشکلی ایجاد کنند، دولت را دچار مشکل کرده‌اند، بنابراین رییس جمهور باید شخصا این موضوع را بررسی کنند و مشکل منابع مالی بیمه‌ها را حل کرده و منابع مالی را در اختیار وزارت بهداشت بگذارند.

وی با بیان اینکه حدود 85 درصد خدمات سلامت در بیمارستان‌های دولتی داده می‌شود، گفت: مردم متوسط و مستضعف جامعه به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند و اگر طرح تحول ادامه پیدا نکند، این مردم دچار مشکل می‌شوند که این موضوع به صلاح دولت و مردم نیست.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: چندین بار آقای دکتر ربیعی، وزیر رفاه و آقای دکتر نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مجلس و به کمیسیون بهداشت و درمان آمدند و از آنها سوال کردیم اما با توضیحات آنها قانع نشدیم. این مشکل باید در دولت حل شود و یک دعوای داخلی است. یک عده نمی‌توانند طرح تحول را ببینند و فکر می‌کنند اگر پولی به وزارت بهداشت داده می‌شود، شخصی است. به همین دلیل هم خود آقای روحانی می‌تواند این مشکل را حل کند.

شهریاری همچنین گفت: درست است که توافق هسته‌ای انجام شده، اما تاثیرات آن تا چند ماه آینده برای مردم ملموس نیست. بنابراین تنها جایی که مردم را امیدوار کرده، طرح تحول نظام سلامت است و مردم در حال حاضر از این طرح و از بیمارستان‌های دولتی رضایت دارند.
شهریاری مدعی شد که اگر این طرح با مشکل مواجه شود، روحانی در انتخابات بعدی دچار مشکل خواهد شد.

داروهای بیماران خاص باید رایگان در اختیارشان قرار گیرد
وی در ادامه درباره کاهش حمایت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی از یکی از داروهای خوراکی بیماران تالاسمی گفت: تامین اجتماعی دستگاهی است که پول درمان را به صورت نقد می‌گیرد. فکر می‌کنم در این زمینه باید نشستی با آقای نوربخش و دکتر ربیعی داشته باشیم چراکه بیماری‌های خاص جزو مصوبات مجلس است و داروهای آن باید به رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

وضعیت هیات امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره وضعیت هیات‌های امنا در دانشگاه‌ها گفت: وضعیت دانشگاه‌ها از زمان تشکیل هیات امنا مناسب‌تر شده و اقدامات موثری انجام گرفته است. البته جایگاه فعلی دانشگاه‌های ما با آنچه که باید باشد، فاصله دارد. در حال حاضر وضعیت هیات امناهای دانشگاه‌ها و تاثیر آنها زیاد نیست و برخلاف بند ب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه، وزیر بهداشت در این زمینه محدودیت‌هایی دارد.

شهریاری ادامه داد: در حال حاضر وضعیت پرسنلی دانشگاه‌ها دچار مشکل است و اینکه آنها پرستار ساعتی به کار گیرند، بسیار بی‌معناست؛ چراکه پرسنل انگیزه خدمت ندارند. از طرفی امروزه برخلاف 20 سال گذشته مسائل مادی تاثیر زیادی دارند و منابع مالی کافی در اختیار نیست.
وی با بیان اینکه به دلیل کمبودهای منابع مالی، در اجرای طرح‌های سطح‌بندی، پزشک خانواده و ... عملا اتفاقی نیفتاده گفت: اینها منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شوند.

تاخیرهای 8 تا 12 ماهه بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها
وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت گفت: یک خواسته رهبر معظم انقلاب این بود که بیمار دغدغه‌ای جز بیماری نداشته باشد و این اتفاق با طرح تحول سلامت افتاد. اما آیا با این وضعیت بیمه‌ها اجازه تداوم طرح داده می‌شود؟ در حال حاضر پرداخت‌ها 8 تا 12 ماه عقب است و اگر این تاخیرها ادامه یابد، شاید مشکلات جدی در پیشبرد طرح تحول سلامت ایجاد شود.
رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بارها گفته‌ام که پاشنه آشیل دولت یازدهم، طرح تحول نظام سلامت است؛ چراکه ممکن است تا دو سال آینده شاهد تاثیر ملموسی در رابطه با توافق هسته‌ای نباشیم. طرح تحول سلامت افتخار دولت بوده و دولت به آن می‌بالیده، اگر این طرح دچار مشکل شود، قطعا چالش‌های جدی برای دولت ایجاد خواهد شد.

شهریاری به یکی دیگر از مشکلات هیات‌های امنا در دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره و اظهار کرد: اعضای هیات امنا وقت کافی برای این هیات‌ها نمی‌گذارند اما به طور کلی این اقدامات بستگی به این دارد که به مشکلات روزمره روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی توجه شود. گاهی می‌بینیم دانشگاه‌ها در زمینه غذای بیمار، تجهیزات پزشکی و... دچار مشکل می‌شوند و باید به آنها توجه کرد.
وی با بیان اینکه شاید نیاز به بازنگری هیات‌های امنا باشد، گفت: در این زمینه هنوز کار زیادی داریم و اختیارات وزیر در زمینه هیات امناها به سازمان مدیریت وصل شده که این بی‌معناست.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: چند ماه پیش در مجلس آقای عسگری آزاد آماری دادند که نیروی انسانی دولت زیاد است، اما من گفتم در حوزه بهداشت و درمان دولت مشکل زیادی در زمینه نیروی انسانی دارد.
شهریاری تاکید کرد: اگر وزیر بهداشت کنونی یعنی دکتر هاشمی نتواند این مشکلات را حل کند، دیگر این مشکلات در آینده هم حل نخواهد شد.


ویدیو مرتبط :
طرح تحول نظام سلامت در استان مرکزی