دانستنی ها/ شرایط لازم برای فضانورد شدن چیست؟


دانستنی ها/ شرایط لازم برای فضانورد شدن چیست؟  دیجیاتو/ افرادی که دوست دارند فضانورد شوند باید قدرت بدنی و ذهنی خوبی داشته باشند و در عین حال سیستم گوارشی شان قوی باشد تا توان مقامت در شرایط بی وزنی را داشته باشند چراکه در این محیط بسیاری دچار تهوع و استفراغ می شوند که می تواند خطرات زیادی را متوجه سیستم های الکتریکی داخل سفینه کند.
به همین خاطر تمامی داوطلبان فضانوردی قبل از انتخاب شدن، آموزش های لازم را در یک محیط شبیه سازی شده پشت سر می گذارند تا عملکردشان در فضاهای فاقد جاذبه مورد بررسی قرار گیرد.
در جریان این پروسه که vomit comet نام دارد، هواپیما با سرعت، بالا و پایین می رود و در نتیجه فراگیران می توانند برای بازه های زمانی نیم دقیقه ای بی وزنی را تجربه نمایند.
گفتنی است که هر کدام از این ماموریت ها با حضور بین 40 الی 60 داوطلب انجام می شود و تقریبا یک سوم از این افراد در جریان نخستین پرواز آزمایشی دچار حالت تهوع می شوند.

راهپیمایی در آب
داوطلبان فضانوردی باید بتوانند بدون هیچگونه وقفه ای 75 متر را شنا کنند. آنها همچنین باید بتوانند 75 متر دیگر را نیز در حالی که لباس پرواز بر تن و کفش های تنیس به پا کرده اند شنا کنند.
البته هدف از تعیین نمودن این پیش نیاز صرفا آماده سازی فضانوردان برای فرود اضطراری فضاپیما در آب نیست بلکه با این کار به نوعی فضا نوردان راهپیمایی در زیر آب را تجربه خواهند کرد که در واقع شباهت زیادی با راه پیمایی های طولانی در فضا دارد.
ناسا برای شبیه سازی محیط زیر آب و انجام این آزمایشات، بزرگ ترین استخر شنای دنیا را ساخته است و فضانوردان می توانند تکنیک های پیاده روی در فضا و انجام ماموریت های آتی خود را در مدلی که با مقیاس واقعی از ایستگاه فضایی بین المللی ساخته شده است تمرین نمایند.

مدیریت فشار
فضانوردان علاوه بر توانایی ذهنی بالا باید از مقاومت بدنی خوبی در برابر شرایط کم فشار و پرفشار برخوردار باشند و برای این منظور نیز آموزش های لازم را در اتاقک هایی که فشار هوای آن مطابق با شرایط پرارتفاع طراحی شده است دریافت خواهند کرد. این قسمت در واقع بخشی ضروری از پروسه آموزش فضانوردان برای مقاومت در شرایط اضطراری فضایی را تشکیل می دهند.

شرکت در دوره آموزشی دو ساله
اگر دوست دارید در زمره افراد منتخب ناسا برای فضانوردی قرار بگیرید لازم است که دست کم به مدت دو سال در برنامه های آموزشی این سازمان مشارکت نمایید. بازه زمانی یاد شده با در نظر داشتن این نکته که در این مدت میتوانید در تکنیک های مختلف به درجه استادی برسید و طرز کار با سیستم های گوناگون را برای سفر خود به فضا یاد بگیرید کاملا عقلانی به نظر می آید.
در نظر داشته باشید که بروکراسی نیز یکی دیگر از فاکتورهای دخیل در موفقیت شما برای انتخاب شدن است. داوطلبانی که تا تاریخ 18 فوریه درخواست خود را برای ناسا ارسال نمایند، پیش نیازهای لازم را داشته باشند و با موفقیت پروسه مصاحبه را پشت سر بگذارند می توانند امیدوار باشند که نامشان در لیست اعلامی ماه اوت سال 2017 این سازمان باشد.

تحصیلات آکادمیک
تحصیلات آکادمیک یکی دیگر از پیش نیازها برای سفر شما به فضاست و لازم است اضافه نماییم رشته تحصیلی تان نیز اهمیت دارد و هر رشته ای مورد قبول نیست. علاقمندان برای فضانورد شدن باید دست کم مدرک لیسانس در یکی از رشته های علوم، ریاضی یا مهندسی داشته باشند و در غیر اینصورت احتمالا برای همیشه محکوم به ماندن روی زمین هستند.

یادگیری زبان روسی
ایستگاه فضایی بین المللی همانطور که از نامش حدس خواهید زد ملیت های مختلفی را در خود جای داده است و به همین خاطر برقراری ارتباط با دیگران به خصوص اتباع روسیه امری کلیدی و بسیار مهم در این محیط قلمداد می گردد.
از زمان بازنشسته شدن شاتل فضایی آمریکا، فضاپیمای روسیه تنها گزینه موجود برای ارسال انسان به مدار بوده است. بنابراین لازم است که فضانوردان برای برقراری ارتباط با اتاق کنترل، زبان روسی را بلد باشند.
البته خود ناسا دوره های زبان روسی را برای داوطلبان برگزار می کند و در نهایت نیز برای سنجش میزان مهارت شان از آنها آزمون می گیرد.

قد و قواره
داوطلبان شغل فضانوردی برای آنکه پای خود را خارج از زمین بگذارند باید قدی بین 1.48 تا یک متر و 93 سانتی متر داشته باشند. به این ترتیب احتمالا بسیاری از بازیکنان بسکتبال و افراد ریزنقش از گردونه رقابت حذف می شوند اما استاندارد تعیین شده، طیف وسیعی از داوطلبان را در بر می گیرد.
علت تعیین این پیش نیاز هم آن است که فضانوردان باید بتوانند به تمامی مکانیزم های کنترلی درون فضاپیما از روی صندلی خود دسترسی داشته باشند.

چشمان قوی
قوه بینایی داوطلبین فضانوردی باید 20 از 20 یا دست کم 20 از 100 برای هر چشم باشد و با انجام عمل جراحی بشود آن را به 20 از 20 رساند. فشار خون این افراد برای پاس کردن معاینه پزشکی ناسا باید در حالت نشسته برابر با 140 روی 90 یا بهتر باشد.

قبول داشتن حقوق تعیین شده
دستمزد تعیین شده از سوی ناسا برای فضانوردان در سال نخست برابر با 66 هزار دلار (سالانه) است. باید در نظر داشته باشید که ناسا یک سازمان دولتی است و به همین خاطر نمی توان انتطار پرداخت حقوق های نجومی توسط آن را داشت. بیشترین حقوق پرداختی به فضانوردان این سازمان برابر با 144566 دلار است.

قوه یادگیری بالا
داوطلبان فضانوردی در معرض حجم انبوهی از اطلاعات فنی و بسیار حساس قرار می گیرند و باید این توانایی را داشته باشند که این اطلاعات را از بر کنند. این اطلاعات هم مهارت های رباتیک، آموزش، آمادگی هدایت فضاپیما، سیستم های نصب شده در ایستگاه فضایی بین المللی و آموزش های پیشرفته راهپیمایی در فضا را شامل می شود. علاوه بر این دوره های آموزشی مفصلی هم در مورد فضاپیمای اوریون برای فضانوردان برگزار می شود که هم اکنون در دست توسعه است و قرار شده که از آن برای انجام سفرهای فضایی استفاده گردد.

پاسپورت آمریکایی
برای فضانورد شدن باید آمریکایی باشید. علاوه بر این، چنین امکانی برای آنها که تابعیت دوگانه دارند نیز فراهم است. اگر پاسپورت آمریکایی ندارید و دلسرد شده اید که نمی توانید به آرزوهای خود برسید، لازم است اضافه نماییم که شهروندان دیگر کشورها نیز می توانند درخواست خود برای این منظور را به دیگر آژانس های فضایی متعلق به شرکای بین المللی ناسا از جمله کانادا، ژاپن، روسیه، برزیل و اروپا ارائه دهند.

مهارت های پروازی
برخلاف باورهای عمومی، علاقمندان به فضانورد شدن نیازی به داشتن مهارت های خلبانی ندارند اما داشتن چنین مهارتی یک امتیاز برای آنها محسوب می شود. با این همه، اگر قصد دارید برای پست خلبانی درخواست نمایید، آنگاه داشتن حداقل هزار ساعت تجربه پرواز جت یک پیش نیاز برای شماست.

محدودیت سنی وجود ندارد
اگر بتوانید تست های یاد شده را با موفقیت پشت سر بگذارید آنگاه می توانید نامزد فضانوردی شوید و سن و سال شما هیچ اهمیتی ندارد. افرادی که تا به امروز برای این کار داوطلب شده اند، محدود سنی شان بین 26 تا 46 سال بوده است و متوسط سن فعلی نیز برابر با 34 سال است.
John Glenn نشان داد که در فضا، سن تنها یک عدد است و بس. او نخستین فضانورد آمریکایی بود که به مدار زمین رفت و با داشتن 77 سال بعدها نامش را به عنوان مسن ترین فرد در فضا به ثبت رساند.

تجربه کاری همراه با ارتقاء شغلی
براساس اعلام ناسا، علاقمندان به شغل فضانوردی باید علاوه بر احراز پیش نیازهای جسمی و آکادمیک باید سه سال تجربه کاری مرتبط همراه با «ارتقاء شغلی» داشته باشند. بدان معنا که در مشاغل مرتبط با رشته خود کار کرده و مرتبا پیشرفت کرده باشند.

پشت سر گذاشتن رقبا
وقتی ناسا اعلام می کند که به دنبال جذب فضانورد است، بسیاری ابراز علاقمندی می کنند اما از این میان، تعداد اندکی هستند که در نهایت لباس فضانوردی را به تن کرده و عازم می شوند.
در سال 2013 میلادی، از بین 6300 نفری که درخواست خود را تسلیم ناسا کردند، تنها 8 نفرشان کاندید فضانوردی شدند و در حال حاضر نیز شمار فضانوردان این سازمان از 43 نفر فراتر نمی رود.
اما اوضاع به زودی تغییر خواهد کرد. هم اکنون تعداد زیادی سفینه فضایی در دست ساخت است و این رقم فراتر از هر میزان دیگری در طول تاریخ اعلام شده. علاوه بر این، فضانوردان بار دیگر قادر خواهند بود از فلوریدا و در داخل فضاپیمای تماما ساخته شده توسط کارشناسان این کشور به اعماق فضا رفته و زمینه را برای ارسال انسان به مریخ فراهم نمایند.





منبع: دیجیاتو


ویدیو مرتبط :
آیا تعدد زوجات در شرایط امروزی لازم هست یا نه؟