فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اگر نویسنده‌ای پایش به قضاوت بلغزد، کارش تمام است


محمدکاظم مزینانی، نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با اعلام اینکه آخرین جلد از سه‌گانه‌ انقلابی‌اش به نمایشگاه کتاب می‌رسد، گفت: با انتشار این اثر، این سه‌گانه به اتمام می‌رسد. عنوانی برای آن انتخاب کرده‌ام، اما ترجیح می‌دهم که تا زمانی که منتشر نشده، درباره آن صحبت نکنم.

وی به جزئیات این اثر اشاره کرد و ادامه داد: تلاش کردم تاریخ معاصر را در قالب داستان و رمان به تصویر بکشم. شخصیت، فضا و موقعیت‌های تاریخی در آن زمان را بازسازی کنم و حرف‌های جدید‌تری بزنم.

مزینانی افزود: سعی کردم تا در این کتاب به عمق قضایا بروم و با پرده‌برداری از حوادث و ماجراها، نمای کلی از موقعیت نسل قبل که نسل پدران هستند و نسل خودمان که نسل پسران است، نشان دهم.

این نویسنده یکی از ویژگی‌های این اثرش را روایت داستان انقلاب بدون قضاوت و داوری دانست و گفت: سعی کردم در این کتابم نگاه، نگاهی به دور از قضاوت باشد، به عبارت دیگر، تمام تلاشم بر این بوده است که قاضی دو طرف نباشم. من در این کتاب یک راوی بی‌طرف از انقلاب هستم.

نویسنده کتاب «آه با شین» با بیان اینکه نویسنده کارش قضاوت نیست، ادامه داد: حرفه برخی از شخصیت‌ها ایجاب می‌کند که به داوری بنشینند، اما اگر نویسنده‌ای به این سو کشیده شود و پایش بلغزد، کارش تمام است. من برخلاف برخی که معتقد به قضاوت در کار هنری هستند، بر این باورم که قضاوت با جنس آثار هنری جور در نمی‌آید. هرچقدر که نویسنده و خالق هنری در عین قضاوت به تلطیف اثر هنری‌اش بپردازد، باز هم شأن اثر هنری‌اش را پایین می‌کشد.

«شاه بی‌شین» و «آه با شین» عنوان دو جلد نخست از سه‌گانه محمدکاظم مزینانی‌ست. نویسنده در «آه با شین» تلاش کرده تا با نزدیک شدن به خاندان‌های پهلوی و قاجار، از هزارتوی تاریخی نه چندان دور، روایت داستانی خود را برای خواننده امروز جذاب و خواندنی کند. مزینانی در نقاط تاریک و گاه عجیب و غریب تاریخ قدم می‌زند و از دل آنها شخصیت‌های خود را می‌یابد و روایت می‌کند. رمان روایت کننده فعالیت یک مبارز انقلابی چپ با فضای فکری کمونیستی است که از دهه 20 شمسی و بدو تولد داستانش آغاز می‌شود و تا سال 90 ادامه دارد. در این رمان به نوعی به تناقضات و تفاوت‌های نسلی بین شخصیت اصلی و فرزندش اشاره شده است.

مزینانی از همان ابتدا و در همان صفحات اولیه، این توانایی را دارد که مخاطب را پای حرف شخصیت‌های خود بنشاند و بعد از آن با ترفندهای داستان‌نویسی، مخاطب را از لابه‌لای حوادث عبور دهد، با شخصیت‌ها همزادپنداری کند و در نهایت بر سر اسب خیال بنشیند و مابقی داستان را به جان گوش دهد. «شاه بی‌شین»، نخستین اپیزود از سه‌گانه مزینانی، داستان شاهی را روایت می‌کند که تنها «آه» نصیب آرزوهایش می‌شود، از سوی دیگر «آه بی‌شین» نیز رؤیاهای مردی را به تصویر می‌‌کشد که به رغم تلاش‌ها، تنها حسرت‌ها است که برای او باقی مانده‌اند. مزینانی تلاش کرده تا در هر دو اثر بخش‌‌هایی ناگفته از تاریخ انقلاب را به زبان داستان و از زاویه دید خود روایت کند. دور شدن داستان از فضاهای تکراری مانند شعار گفتن‌ها، تظاهرات و... و پرداختن به شخصیت‌ها و تحلیل غیر مستقیم نمادی از یک گروه فکری در خلال سطرهای داستان از دیگر ویژگی‌هایی است که شاید منجر به این شده تا این اثر در هفتمین جایزه جلال برگزیده بخش رمان اعلام شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
فوق العاده جالب و خنده دار!!!!!!! قضاوت قضاوت قضاوت