سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



آثار و فواید یک لالایی خوب


خراسان/ در بیان تأثیر لالایی بر روان کودک همین بس که بیشتر ما تجربه خوبی از به یادآوردن این کلام آهنگین داریم که از والدینمان شنیده ایم. ماندگاری این خاطره، حکایت از ارزش و تأثیر «لالایی» دارد. در ادامه به برخی فواید و تأثیرات مثبت «لالایی» اشاره می کنیم: 


ایجاد احساس امنیت در کودک
می دانیم که یکی از نیازهای بنیادین انسان، نیاز به امنیت است. نوع پاسخ گویی به این نیاز تأثیر بسیار ژرفی در شکل گیری شخصیت کودک دارد؛ در این بین یکی از کارهایی که می تواند این احساس را به شکلی خوشایند برای کودک رقم بزند، لالایی خواندن والدین است؛ زیرا به طور طبیعی والدین برای خواباندن کودک یا آرام کردن او، با صدایی ملایم و آرام شروع به خواندن «لالایی» می کنند. کودک در چنین شرایطی به ویژه اگر در آغوش مادر یا پدر باشد یکی از ناب ترین احساسات زندگی خود را تجربه می کند و می تواند با تکیه بر مهر بی بدیل پدر و مادر، آرامش یابد و به خواب برود. 


کمک به رشد عقلی و زبانی کودک
مقوله زبان و ارتباط آن با ذهن و اندیشه بسیار پیچیده و جذاب است که بخشی از عناصر آن را واژه ها و کلمات تشکیل می دهند. اولین کلمات، صداها و واژه هایی که کودک می شنود، در قالب لالایی از زبان پدر و مادر است. وقتی کودکی چنین صداهایی را از والدین یا اطرافیانی که به او آرامش می بخشند (مثل پدربزرگ و مادربزرگ و حتی در روزگار قدیم دایه های کودکان) می شنود، از رشد سریع تری در این زمینه برخوردار می شود؛ یعنی شنیدن کلمات تازه آن هم با وزنی موسیقایی و آهنگین، ذهن و اندیشه او را پویاتر می کند. خواندن «لالایی» باعث می شود کودک با کلماتی تازه آشنا شود و چون این کلمات در لحنی آهنگین خوانده می شود، زودتر آموخته می شود و این کار به رشد زبانی کودک کمک شایانی می کند. نتایج تحقیقات علمی هم نشان می دهد مادرانی که برای کودک خود «لالایی» می خوانند، کودک آنان شش ماه زودتر از سایر کودکان حرف می زند و به رشد عقلی بالاتری می رسد و عملکرد مغز او برای انجام پازل های هوشی ریاضی، موسیقی و شطرنج نیز بیش از دیگران خواهد بود. 

 
رشد درک عاطفی
وقتی پدر و مادر یا مراقب کودک، با صدایی ملایم و آرامش بخش، برای او «لالایی» های برگرفته از احساسات ناب و عواطف پاک می خواند این امر به شکل گیری یک رابطه عاطفی با کودک منجر می شود و او را به لحاظ عاطفی آماده تر می سازد و این منبع انسانی را در وجود او شکل می دهدو تقویت می کند. 


تقویت قوه شنوایی
گفته می شود رشد شنوایی تا هفته بیستم کامل می شود و رشد مغز هم تا پیش از هفته بیست و چهارم و جنین می تواند به صداهایی که از خارج از رحم مادر می شنود، واکنش نشان داده و پاسخ دهد. هر چه این کنش و واکنش بیشتر و بهتر صورت بپذیرد، هوش شنوایی و رشد این توانایی در نوزاد بهتر و بیشتر خواهد بود. 


تقویت پیوند عاطفی با والدین
کودکی که از دوران جنینی و نوزادی با صدای پدر و مادر خود مأنوس بوده و به آن ها علاقه مند شده است، احساس بهتری به آن ها دارد و از شنیدن این صداهای آشنا لذت بیشتری می برد و این امر کمک می کند رابطه های عاطفی ژرف تری بین فرزند و والدین ایجاد شود.
همان طور که خواندید در جای جای این نوشتار از لالایی خواندن والدین سخن گفتیم، اگر چه جنین صدای مادر را بهتر از صدای پدر تشخیص می دهد ولی این امر به آن معنا نیست که لالایی خواندن تنها از سوی مادر انجام شود؛ بلکه پدران نیز می توانند و بهتر است که از همان دوران جنینی با فرزند خود ارتباط برقرار کنند، با او سخن بگویند و برایش لالایی بخوانند و این کار را بعد از تولد نوزاد هم ادامه دهند. قطعاً از نتایج آن در آینده و در ارتباط با فرزند خود لذت زیادی خواهند برد.

ویژگی های یک لالایی خوب
امیدواریم اگر در شمار پدر و مادرهایی هستید که تا حالا زیاد به لالایی خواندن برای کودکان تان توجه نمی کردید از امروز به این امر مهم توجه بیشتری نشان بدهید. چند پیشنهاد هم برای لالایی خواندن تان داریم تا چاشنی کارتان باشد:
در شرایط مختلف و ساعات متعدد لالایی های متنوع بخوانید/ اگر شب ها برای خواباندن کودک لالایی می خوانید، از لالایی هایی استفاده کنید که صداهای کوتاه تر در آن بیشتر از صداهای کشیده و با طنین بسیار آرام و آهسته است. در طول روز می توانید لالایی هایی با صداهای کشیده بیشتر بخوانید. اگر کودک خوابش نمی آید و تنها برای همراهی و آرام کردن او لالایی می خوانید می توانید از لالایی های با طنین آهنگین بیشتر استفاده کنید؛ مثل برخی لالایی هایی که در قالب محصولات صوتی هم عرضه شده است یا از رادیو و تلویزیون پخش می شود.
به مضامین لالایی هایی که می خوانید توجه کنید/ خوشبختانه امروزه به راحتی می توانید به لالایی های سنتی که در جای جای کشور رایج بوده است، دسترسی پیدا کنید و خودتان از بین آن ها گزینش کنید. از کتاب های مختلف هم می توانید مضامین آموزنده دریافت کنید. یادتان باشد صدای شما و آن چه برایش می خوانید در ناخودآگاه و ضمیر او باقی خواهد ماند.
خودتان لالایی بسازید و با نوای درونی و ساخته خودتان آن را زمزمه کنید/آن چه از جان و ضمیر شما برآمده تأثیر شگرفی دارد.
نام کودک تان را در لالایی بگنجانید/ برایش بخوانید و از شادی و واکنش شورانگیز او لذت ببرید. این کار احساس بسیار خوشایندی به او می دهد.
ذکر نام والدین/ اگرمادر کودک هستید در لالایی نام پدر را بیاورید و اگر پدر در حال خواندن لالایی برای فرزندش است نام مادر کودک را در آن بیاورد.
فراز و نشیب های ملایمی به طنین و لحن صدای خود بدهید/ حتما به واکنش های فرزندتان نسبت به این امر توجه کنید.
حرکات ملایم و سبکی متناسب با طنین آهنگ لالایی تان انجام بدهید/ اگر به یاد داشته باشید، مادربزرگ ها و پدربزرگ های مان در قدیم وقتی کودکی را می خواباندند، با دست خود آرام آرام بر پشت کودک می زدند و این کار را متناسب با لالایی انجام می دادند و به اصطلاح می گفتند بچه را "تب تب" کن تا بخوابد. شما هم از این روش استفاده کنید.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید

https://telegram.me/akharinkhabar

نظر شما


ویدیو مرتبط :
آثار و فواید نماز چیست؟