سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پاسخ کامل به شبهه آمار نقدینگی/ رشد خالص نقدینگی ۲۷۰ هزار میلیارد تومان


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، جعفر مهدی زاده در نشستی خبری با اشاره به افزایش پوشش‌های آماری نقدینگی بانک مرکزی، اظهارداشت: یکی از انتقادات وارده در خصوص آمار نقدینگی این است که بانک مرکزی درحالی زیر پوشش قرار دادن آمار نقدینگی چهار موسسه و 6 بانک را یکی از دلایل رشد نقدینگی می‌داند که بانک‌ها و موسسه‌ها در سایر بانک‌ها سپرده‌گذاری می‌کنند و بر همین اساس این سپرده‌ها در آمار بانک‌های دیگر وجود داشته است.

وی افزود: درست است که موسسات بخشی از سپرده‌های خود را در بانک‌های دیگر سپرده‌گذاری می‌کنند اما این مبلغ بسیار اندک است زیرا این امر فرصت سودآوری را برای بانک ها کاهش می‌دهد؛ بنابراین بخش عمده سپرده‌ها صرف تسهیلات‌دهی با نرخ سود بالاتر می‌شود.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی برای جلوگیری از مشکلات آماری، در زمان ساماندهی، میزان سپرده‌ای که در سایر موسسه ها و بانک ها سپرده گذاری شده بود را از رقم پوشش آماری چهار موسسه و 6 بانک کم کرده است. این اقدامات در راستای شفاف‌شدن آمار انجام شد.

وی با اشاره به فرآیند افزایش سطح پوشش آمار نقدینگی در سال های 92 و 93 توسط بانک مرکزی، گفت: آمار بانک‌ها و موسسات اعتباری جدید یک بار در آذر 92 و یک بار در اسفند 93 به سطح پوشش آماری اضافه شد.

مهدی‌زاده ادامه داد: در مرحله آبان ماه 92 اطلاعات مربوط به دو موسسه اعتباری صالحین و پیشگامان آتی که با بانک آینده ادغام شده بودند به پوشش آماری اضافه شد.

مهدی زاده افزود: در همین حال در آذرماه 1392، اطلاعات پنج بانک جدید شامل بانک‌های ایران زمین، خاورمیانه، ایران و ونزوئلا، رسالت و بین المللی کیش به همراه اطلاعات در آمارهای پولی کشور لحاظ شد. با این کار حدود 13 هزار میلیارد تومان به پوشش آمار نقدینگی اضافه شد و هر ماه که بانک مرکزی اطلاعات را منتشر می‌کرد دائما اعلام می‌شد که اطلاعات با احتساب آمار این پنج بانک اعلام می‌شود.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی گفت: در مرحله دوم، اطلاعات بانک قوامین و موسسات اعتباری کوثر و عسکریه در اسفند 93 به آمارهای پولی و بانکی کشور اضافه شد. بنابراین افزایش حجم نقدینگی در اسفندماه به دلیل اضافه شدن آمار این دو موسسه بود که حجم نقدینگی بالایی داشتند.

مهدی زاده با بیان اینکه، با افزوده شدن آمار این موسسه به آمارهای پولی و بانکی و افزایش حجم نقدینگی از این بابت، نتایج گمراه کننده‌ای از رشد نقدینگی محاسباتی به دست می آمد، گفت: بر همین اساس تحلیل آمارها با مشکل مواجه شده بود بنابراین برای همگن و قابل مقایسه کردن آمار های نقدینگی سال 1393 با 1392، تغییرات انجام شده در اسفند 1393 افزوده شدن بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کوثر و عسکریه به اسفند 1392 نیز تعمیم داده شد.

وی افزود: از این رو طبیعی است آمار نقدینگی اسفند 1392 در شرایط جدید با لحاظ بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کوثر و عسگریه در مقایسه با آمار‌هایی که پیش از اعمال تغییرات یادشده اعلام شد، متفاوت باشد.

به گفته وی علاوه بر این بانک مرکزی در راستای انتشار مستمر آمار قابل مقایسه و همگن از عملکرد متغیرهای اقتصادی، اقدام به همگن کردن آمارهای پولی و بانکی از فروردین تا بهمن سال 1393 کرد.

مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانک مرکزی گفت: بانک مرکزی در واقع با اضافه کردن آمار بانک قوامین و دو موسسه اعتباری کوثر و عسکریه به آمارهای فروردین تا بهمن سال 1393 (که پیش تر تنها شامل مرحله اول افزایش پوشش آماری بود)، آمار نقدینگی را با پایه همگن با اسفند سال 1392 محاسبه و منتشر کرد.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، به هنگام انتشار آمارهای بانک مرکزی در ابتدای سال 1393، هنوز مرحله دوم افزایش پوشش آماری مربوط به بانک‌های قوامین و موسسات اعتباری کوثر و عسکریه صورت نگرفته بود.

مهدی‌زاده افزود: به طور طبیعی اجرای مرحله دوم افزایش پوشش آماری در پایان سال 1393 و تعمیم آن به پایان سال 1392، بانک مرکزی را ناگزیر به تصحیح آمارهای پولی و بانکی از طریق وارد کردن اطلاعات بانک قوامین و موسسات اعتباری کوثر و عسکریه به شمول آمارهای پولی و بانکی از فرودین 1393 تا بهمن 1393 کرد.

وی تصریح کرد: علاوه بر این، بانک مرکزی تصمیم گرفت برای جلوگیری از مشکلات تنها یک تخلیه آماری انجام دهد و بنابراین افزایش پوشش‌ها در سال 92 تخلیه شد.

مهدی زاده با بیان اینکه طبیعی است که آمارهای سال 1393 که در نشریات امسال نیز منعکس شده است، با آمارهای قبلی منتشر شده در سال گذشته، اختلاف داشته باشد، اظهارداشت: این امر نه تنها به معنای دستکاری بانک مرکزی در آمارهای پولی و بانکی نیست، بلکه بیانگر تلاش جدی بانک مرکزی جهت افزایش شفافیت آماری و فراهم کردن امکان مقایسه عملکرد این متغیرها در سال 1394 با ارقام مشابه در ماه های متناظر با سال 1393 بوده است.

مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه از شهریور 92 تا شهریور 94 چه میزان به حجم نقدینگی اضافه شده است، گفت: نقدینگی از 506 هزار میلیارد تومان به 873 هزار میلیارد تومان رسیده که 96 هزار میلیارد تومان آن به دلیل افزایش پوشش آماری و اضافه شدن 6 بانک و 4 موسسه است.

وی ادامه داد: بنابراین در دو سال گذشته 270 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به اقتصاد تزریق شده و 96 هزار میلیارد تومان دیگر به دلیل افزایش سطح پوشش آماری بوده است.

مهدی زاده تاکید کرد: بانک مرکزی منکر رشد نقدینگی در دو سال اخیر نیست؛ نقدینگی در دو سال اخیر از متوسط رشد نقدینگی در سال‌های گذشته بیشتر نبوده است.

انتهای پیام/آ

 

 

http://fna.ir/1ADBRW


ویدیو مرتبط :
اختصاص هزار میلیارد تومان برای تامین نقدینگی صنایع کوچک