سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



با برداشت بی‌رویه شن و ماسه &


سلامت نیوز:نمی‌دانم این موجود دو پا تا به کی بهره‌کشی‌اش را از طبیعت ادامه می‌دهد؟ اصلا می‌داند پایانی نیز وجود دارد؟ با خود می‌اندیشد روزی همه داشته‌ها به آخر خواهند رسید که این چنین بی‌محابا با توسن حرصش می‌راند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چندی پیش در گزارشی که داشتیم پیگیر برداشت‌های غیراصولی و بی‌رویه از حریم رودخانه ونایی شدیم. شن و ماسه کف این رودخانه توسط بخش خصوصی و شهرداری مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و در این میان خسارات جبران ناپذیری به آن وارد شده است.

در پیگیری دوباره این موضوع متأسفانه متوجه شدیم که نه تنها هیچ دردی از این رودخانه دوا نشده بلکه با شروع فصل بهار برداشت‌ها به سرحد خود رسیده‌اند.

صدایمان را کسی نمی‎شنود

یکی از شهروندان بروجردی در این باره بیان کرد: موضوع تخریب رودخانه ونایی بروجرد سال‌گذشته با تهیه عکس و مستندات به شرکت آب منطقه‎ای لرستان اطلاع‌رسانی شد و استان موضوع را به بروجرد ارجاع داد.

وی اضافه کرد: ‌به شعبه بروجرد مراجعه کردیم و چندین و چندبار گفتیم که آقای رییس، شما که می‌گویید سفره‌های آب زیرزمینی رو به کم شدن هستند و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، چرا الان که مسیر رودخانه را تغییر داده‌اند و با این برداشت غیرمجاز، چندین چشمه معروف و پرآب در این مسیر توسط لودر و بلدوزر خراب شده و از بین رفته است ساکت هستید و کاری نمی‌کنید؟ و وی در جواب ما گفت که مقصر شهرداری بوده و توان جلوگیری از انجام آن را نداریم.

این فرد یادآور شد: همچنین سال‌گذشته به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان موضوع را اطلاع دادیم که این کار با دو شکایت به ثبت 20418 و 6032 انجام شد. در مراجعه به این سازمان نیز گفتیم شما که حافظ ذخایر معدنی هستید و باید از اموال بیت‌المال محافظت کنید این موضوع هم به شما مربوط است، چرا عکس‌العملی نشان نمی‌دهید؟ که آنان هم در جواب همین عدم توانایی خود را درمورد این قضیه اعلام کردند.

این دوستدار طبیعت خاطرنشان کرد: به اداره امور اراضی نیز این موضوع مربوط است برای همین دلیل با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی استان از مدیر امور اراضی سازمان، موضوع را پیگیری کردیم، وی گفت که به بروجرد اطلاع‌رسانی کردیم و مسئول اداره بروجرد نیز با بیان اینکه شهرداری مسئول این کار است ما قدرتی نداریم جلوی آن را بگیریم، هیچ کاری انجام نداد.

وی با بیان اینکه به اداره منابع طبیعی و میراث فرهنگی استان نیز اطلاع‌رسانی کردیم، اما متاسفانه باز اقدامی صورت نگرفت، اظهار کرد: این موضوع علاوه بر تخریب محیط زیست باعث شده که صدها هکتار از اراضی کشاورزی که از طریق همین چشمه‌های مذکور آبیاری می‌شدند، به دیم تبدیل شده و رونق کشاورزی نیز در این منطقه کم رنگ شود.

این شهروند بروجردی تصریح کرد: از همه مهم‌تر این است که این موضوع بیشتر و بیشتر به اداره حفاظت محیط زیست مربوط می‌شود؛ چندین و چندبار گذشته به آقای ساکت رییس اداره مراجعه کردیم و اقداماتی صورت گرفت و شکایاتی نوشت هر چند بی‌نتیجه ماند، ولی متاسفانه از موقعی که رییس جدید اداره آمده در مجموع در برابر موضوع ساکت و بی‌اهمیت شده و مجددا که ما به اداره بروجرد مراجعه کردیم، در جواب ما گفتند به ما ربطی ندارد و به استان یا تهران یا هرجای دیگر مراجعه کنید کاری از پیش نمی‌رود.

این دوستدار محیط زیست بیان کرد: عدم برخورد دستگاه‌های اجرایی و سهل‌انگاری مسوولین مربوطه باعث تجری سودجویان و دست‌اندازی بیشتر به محیط زیست و تخریب اکوسیستم منطقه می‌شود و استیصال و درماندگی مردم محلی و دوستداران طبیعت و محیط زیست را در پی خواهد داشت.

با برداشت بی‌رویه شن و ماسه در ونایی برخورد می‌شود

احمد گودرزیان معاون سیاسی فرمانداری ویژه بروجرد نیز در این‌باره گفت: با برداشت بی‌رویه شن و ماسه در ونایی برخورد می‌شود.

وی افزود: طرحی در نظر داریم که با همکاری سازمان مردم نهاد و کسانی‌که دوستدار طبیعت هستند، منطقه گردشگری ونایی بازسازی و احیا شود.

این مسئول اظهار کرد: در بحث برداشت بی‌رویه شن و ماسه در منطقه ونایی، متولی این امر چه بخش خصوصی و چه شهرداری باشد، با آن برخورد می‌شود.

معاون فرمانداری ویژه بروجرد تصریح کرد: در بحث سیل اخیر دریافتیم که عدم لایه‌روبی و برداشت بی‌رویه باعث وارد شدن خسارت زیادی به بخش کشاورزی شده است.

گودرزیان گفت: به‌زودی طرح بازسازی و احیا این منطقه انجام خواهد شد.

واحد مجوز برداشت دارد

مهندس مهرداد فتحی‌بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان نیز به خبرنگار ایسنا گفت: به علت تخریب و صدمه به محیط‌ زیست حاشیه رودخانه ونایی در شهرستان بروجرد توسط بخش خصوصی سال گذشته توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد برای آن پرونده قضایی تشکیل و به مراجع ذی‌صلاح جهت پیگیری بیشتر ارجاع داده شد.

وی اضافه کرد: این واحد مجوز برداشت دارد و باید از طریق قانون با آن برخورد کرد، اگر به‎صورت غیرقانونی این کار را می‌کرد، بلافاصله جلوی آن گرفته می‌شد.

فتحی‌بیرانوند یادآور شد: به علت حساسیت موضوع پرونده از دادگاه شهرستان به مرکز استان ارجاع داده شده است و پیگیر موضوع هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: حفاظت از محیط زیست وظیفه این اداره کل است و در این زمینه تمام سعی خود را به کار می‌بندد.

وی اظهار کرد: هنوز از سوی دستگاه قضا رأیی صادر نشده است و ما به طور قطع پیگیر موضوع هستیم. بدون شک دادگاه به نفع محیط زیست رأی خواهد داد که اگر این کار انجام نشود، باز درخواست تجدیدنظر خواهیم داد.

فتحی‌بیرانوند تصریح کرد: اداره کل محیط زیست لرستان به‌صورت جدی پیگیر موضوع خواهد بود.

و در آخر... دل مادرمان طبیعت پر است از من... از تو... فرزند تا به کی دل مادرت را خواهی سوزاند؟


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟