سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



فقر و مهاجرت عامل اصلی افزایش حاشیه نشینی است


سلامت نیوز:رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور در "گفت‌وگوی اجتماعی" رادیو گفت‌وگو در بیان علل افزایش حاشیه نشینی گفت: مهمترین دلیلی که در این خصوص وجود دارد، فقر و مهاجرت است. مهاجرت از روستاها به شهر و مهاجرت های داخلی شهری است، یعنی کسانی که درآمد و بودجه کافی برای زندگی در مناطق داخل شهر ندارند و به همین دلیل به سمت مناطق حاشیه ای که ارزان قیمت تر است می روند و سکنی می گزینند.

برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" با موضوع حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ و با حضور دکتر صیادی مشاور برنامه ریزی و دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی و دکتر حسین اسد بیگی رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور و روانشناس روانه آنتن شد.

دکتر صیادی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر حاشیه نشین داریم، اظهار داشت: بر اساس آمار ثبتی که داریم و در سرشماری سال 90 ثبت شده است، چیزی معادل شش میلیون 339 هزار و 739 نفر در حاشیه شهرها زندگی می کنند.

دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی ادامه داد: این آمار برای سال 90 است و روند شدی رشد آن، باعث شده در حال حاضر بیش از 11 میلیون نفر در حاشیه شهرها زندگی کنند.

در ادامه دکتر حسین اسد بیگی با بیان اینکه در کشور ما آمارها ضد و نقیض هستند، اظهار داشت: در این خصوص آخرین بار شنیدیم که 20 میلیون نفر در مراکز غیر رسمی و حاشیه ها زندگی می کنند. در خصوص آسیب های اجتماعی نیز همین طور است و افراد بر اساس سلیقه و تخمین هایی که می زنند، آمارهای متعدد و متفاوتی را ارائه می کنند که ما همان 12میلیون نفر را در نظر می گیریم.

رئیس اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور در بیان علل افزایش حاشیه نشینی گفت: مهمترین دلیلی که در این خصوص وجود دارد، فقر و مهاجرت است. مهاجرت از روستاها به شهر و مهاجرت های داخلی شهری است، یعنی کسانی که درآمد و بودجه کافی برای زندگی در مناطق داخل شهر را ندارند و به همین دلیل به سمت مناطق حاشیه ای که ارزان قیمت تر است و یا مکان هایی که پولی بابت آن پرداخت نمی شود و سند رسمی ندارد می روند و سکنی می گزینند.

در ادامه صیادی با اشاره به اینکه سه نوع مهاجرت را می توان در این خصوص مطرح کرد، بیان داشت: یکی مهاجرت درون شهری است یعنی از متن به حاشیه شهر می روند که علت آن عدم وجود تناسب بین درآمد و هزینه ها است که به تدریج فرد مجبور می شود از متن شهر دور شود.

وی افزود: دومین نوع مهاجرت، مهاجرت درون استانی است یعنی تقریبا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ که عموما در یک استان اتفاق می افتد. سومین مهاجرت هم مهاجرت بین استانی است یعنی از یک استان به استان دیگر می روند که ریشه ها و علل هر کدام متفاوت است.

دبیر ستاد مرکزی صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی علت اصلی حاشیه نشینی را مهاجرت عنوان کرد و اظهار داشت: فرد تلاش می کند تا محیط زیست متناسبی را برای خودش ایجاد کند زیرا دلیل اصلی آن افزایش هزینه های زندگی است که باعث می شود به این سمت برود.

وی به بیان سه شاخص در خصوص مهاجرت پرداخت و خاطرنشان کرد: ابتدا بحث تحصیل است که گاهی افراد برای تحصیل به یک شهر و استان دیگر می آیند و هنگامی که تحصیلاتشان تمام می شود، زمینه کار برایشان فراهم می شود و به تدریج زندگی شان را به این شهر منتقل می کنند.

این مشاور برنامه ریزی ادامه داد: گاهی افراد برای کاریابی به شهر دیگر می روند زیرا فرصت های اشتغال در شهرهای بزرگ، بهتر وجود دارد. افراد برای استفاده از این فرصت ها خودشان به این شهرها می آیند و کم کم با افزایش هزینه های رفت و آمد، تصمیم می گیرند خانواده شان را نیز کنار خودشان بیاورند.

وی اضافه کرد: گاهی دلیل این مهاجرت سربازی است. فرد به سربازی می رود و بعد ازدواج می کند و احیانا در آن شهر ساکن می شود. به هر ترتیب دلیل اصلی، مهاجرت اختلاف میان درآمد و هزینه های ملی است. متاسفانه گاهی نگاهمان بخشی بوده و اصرار کردیم که کارخانه های بزرگ و کارگاه ها را در یک منطقه جمع کنیم که این وضعیت تبعات آن نگاه ها و تصمیمات است زیرا ظرفیت کارخانه های آن منطقه به اندازه جمعیت همان منطقه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: عموم مردم شمال کشورمان و یا مناطق سردسیر که در زمستان فرصت کار کمتر است، برای کار به تهران می آیند و اگر شغل مناسبی پیدا کنند و یا اشتغال پایداری برایشان ایجاد شود، به تدریج می مانند و خانواده شان را منتقل می کنند.

در ادامه اسد بیگی به مسئله آمار اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس برآوردهایی که وزارت راه انجام داده است، 900 محله جزو سکونت گاه های غیر رسمی هستند که به آن حاشیه نشین و یا زاغه نشین گفته می شود. این محلات در 495 شهر وجود دارند. در دنیا نیز گفته می شود که از هر شش نفر یک نفر در این سکونت گاه ها زندگی می کنند و در سال 2030 این جمعیت به دو میلیارد نفر می رسد!

وی با بیان اینکه در کشور ما برای موضوع حاشیه نشینی سیاست ها و کارهای زیادی انجام شده است، اظهار داشت: مهمترین کار انجام شده سند ملی توانمند سازی سکونت گاه ها بود که در سال 82 توسط هیئت دولت تصویب شد و در وازرت راه دبیرخانه ای برای توانمند سازی این مناطق تشکیل شد.

در ادامه دکتر صیادی مجددا به آمارها اشاره داشت و عنوان کرد: سازمان برنامه ریزی و مرکز آمار بر اساس سرشماری که انجام می دهد، برای سال های مختلف پیش بینی می کند و در طول این پنج سال برای هر سال نیز برآوردهایی دارد.

وی بیان داشت: از نظر وسعت نزدیک به 59 هزار و 123 هکتار از مساحت کشور به این محله های حاشیه نشینی تعلق دارد که مساحت بسیار بزرگی است.شایان ذکر است؛ برنامه "گفت‌وگوی اجتماعی" هر روز ساعت 13:30 از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می شود و فایل صوتی آن در شبکه موجود است.


ویدیو مرتبط :
عامل اصلی افزایش بیماری ایدز همجنسگرایان هستند.