شناسنامه شخصیت‌های سریال «معمای شاه»؛ «جمشید آموزگار» که بود؟


شناسنامه شخصیت‌های سریال «معمای شاه»؛ «جمشید آموزگار» که بود؟

باشگاه خبرنگاران/ جمشید آموزگار متولد چهارم تیر سال 1302 در تهران است. پدر وی حبیب‌الله خان آموزگار، یکی از قضات وزارت عدلیه رضاشاه بود. جمشید آموزگار تحصیلات ابتدایی خود را در تهران پشت سر گذاشت. او در دانشگاه رشته‌های حقوق و اقتصاد که در آن‌ها تحصیل می کرد را رها کرد و به آمریکا رفت و در دانشگاه «کرنل» لیسانس خود در رشته مهندسی را اخذ کرد. سپس در دانشکده «واشنگتن» دکترای خود در رشته مهندسی هیدرولیک را دریافت کرد. آموزگار در سال 1328 به عنوان کارشناس در سازمان ملل کار خود را آغاز کرد.
پست‌های سیاسی جمشید آموزگار
جمشید آموزگار در سال 1327 در دولت منوچهر اقبال در وزارت کار مشغول شد و در آبان 1338 نیز به وزارت‌ کشاورزی و در سال 42 توسط حسنعلی منصور به وزارت بهداری منصوب شد.
همچنین در سال 1343 در دولت امیر عباس هویدا مجدد در وزارت بهداری ابقا شد. هویدا در دوره بعدی دولت خود، آموزگار را در وزارت دارایی به کار گرفت و تا سال 1354 در این وزارتخانه فعالیت داشت.
دوران نخست وزیری جمشید آموزگار
پس از آنکه شاه حزب رستاخیز را ایجاد کرد، آموزگار به این حزب پیوست و در سال 1355 به عنوان دبیر کل این حزب منتخب شد. بعد به اتمام رسیدن دوران نخست‌وزیر هویدا در سال 1356 ، شاه آموزگار را به عنوان نخست‌وزیر برگزید. آموزگار به مدت یکسال نخست وزیر ایران بود.
رویدادهای مهم زمان نخست وزیری جمشید آموزگار
- در گذشت آقا مصطفی خمینی (ره)
- ایجاد حکومت نظامی در شهرهای کشور
- آتش‌سوزی سینما رکس آبادان
ازدواج آموزگار
آموزگار در اواخر اقامت خود در کشور آمریکا با یک دختر آلمانی الاصل که تبعه آمریکا بود، ازدواج کرد. آموزگار و همسرش هرگز صاحب فرزندی نشدند.
خروج نخست وزیر از ایران
سرانجام جمشید آموزگار در چهارم شهریور سال 1357 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، از مقام دبیر کل حزب رستاخیز استعفا کرد و به علت درمان بیماری همسر خود به آمریکا سفر کرد و تاکنون نیز در آنجا سکونت دارد.
نقش آموزگار در سریال «معمای شاه» را فرامرز روشنایی ایفا می‌کند.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
تصاویری از همسران شاه در سریال معمای شاه