علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



ترمیم اعصاب آسیب‌دیده با الیاف پوست خرچنگ


ترمیم اعصاب آسیب‌دیده با الیاف پوست خرچنگایسنا/ متخصصان با استفاده از ترکیبات پوست خرچنگ‌ نوعی الیاف پیوندی مصنوعی تولید کردند که به ترمیم رشته‌های عصبی آسیب‌دیده کمک می‌کند.
متخصصان علوم مواد و مهندسی با استفاده از پوست خرچنگ نوعی الیاف ترکیبی تولید کردند که برای ترمیم اعصاب آسیب‌دیده کاربرد دارد.
«میکین ژانگ»، محقق اصلی این مطالعه درباره ماده جدید گفت: این الیاف پیوندی عصبی باید ویژگی‌های بسیار خاصی داشته باشند و با بافت‌های زنده سازگار شوند. این الیاف همچنین باید در برابر شکستگی و حل شدن مقاوم بوده و انعطاف‌پذیر باشند تا جراحان بتوانند آنها را به درستی با رشته‌های عصبی آسیب‌دیده پیوند بزنند. این ویژگی‌ها نشان می‌دهد که ساخت این پلی‌استر مصنوعی که کارآیی لازم را داشته باشد تا چه حد دشوار است.
با این حال این کار غیرممکن نیست و دانش پزشکی مدرن توانسته با استفاده از کلاژن که یک ساختار پروتئینی استخراج شده از سلول حیوانات است رشته‌های لوله‌ای بسیار نازکی را درست کند که به ترمیم رشته‌های عصبی کمک می‌کنند.
به گزارش نیچر ورلد ریپورت، اما از آنجا که کلاژن گران است و این پروتئین در برخی مواقع با واکنش‌های شدید سیستم ایمنی بدن روبه‌رو شده و بدن آن را پس‌ می‌زند متخصصان به استفاده از پوست خرچنگ روی آورده‌اند. ماده‌ای به نام «چیتوسان» در پوست سخت‌پوستان وجود دارد که تهیه این الیاف پیوندی عصبی را ارزان و در دسترس می‌کند. این ماده برخلاف کلاژن‌های آزمایشگاهی از نظر زیستی با بافت‌های زنده سازگاری کامل داشته و این بدین معناست که منجر به واکنش سیستم ایمنی و پس زدن عضو نمی‌شود.
به گفته ژانگ، چیتوسان با «پلی‌کاپرولاکتون» که یک پلیمر مستحکم و انعطاف‌پذیر است ترکیب می‌شود. از این پلیمر در تهیه نخ‌های بخیه استفاده می‌شود. این دو ماده در کنار هم تشکیل الیافی در ابعاد نانو را می‌دهند که مشابه بافت‌های پیوندی طبیعی اطراف سلول‌های بدن انسان هستند.
جزئیات این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه ترکیب چیتوسان با پلی‌استر، مشکل شکنندگی چیتوسان در آب را برطرف می‌کند و با ترکیب جدید یک ماده عالی به دست می‌آید. شرح این مطالعه در مجله «ادونس متریالز» منتشر شده است.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
دکتر لایف- پوست آسیب دیده چه طور ترمیم می شود؟