شرکت بازرگانی دولتی برنج از پاکستان وارد نمی کند


علی قنبری روز یکشنبه درباره واردات برنج پاکستانی به کشور افزود: در سال های گذشته واردات برنج از پاکستان به دلیل وجود برخی آفات قطع شده بود. اگر هم اکنون برنج از این کشور وارد می شود شاید مشکلات بهداشتی آن رفع شده باشد.
وی تصریح کرد: این شرکت از سوی شورای امنیت ملی و شورای عالی اقتصاد تکلیف دارد سالانه 300 هزار تن برنج ذخایر استراتژیک کشور را برای تنظیم بازار تامین کند که همه این محصولات از مبادی قانونی همچون گمرک جمهوری اسلامی ایران و زیر نظارت سازمان غذا و دارو، سازمان ملی استاندارد و سازمان حفظ نباتات کشور تامین و وارد می شود.
قنبری با بیان این که برای نوسازی ذخایر استراتژیک برنج کشور سالیانه برنج جدید وارد می شود، افزود: امسال برنج ما از کشورهای هند، آمریکا، ویتنام، آرژانتین و اروگوئه خریداری و وارد می شود که تاکنون بخشی از این محصول وارد شده است.
به گفته معاون وزیر جهادکشاورزی ، براساس سیاست های اقتصاد مقاومتی باید کالاهای کشاورزی متنوع براساس سلیقه اقشار مختلف و از کشورهای متفاوت خریداری شود تا اگر کشوری قصد تحریم ایران را داشت بتوانیم محصولات مورد نیاز خود را از دیگر کشورها تامین کنیم؛ به همین دلیل برنج از کشورهای مختلف خریداری می شود.
وی تصریح کرد: در بخش نظارتی نیز سازمان های غذا و دارو، استاندارد و حفظ نباتات کشور و حتی شرکت بین المللی بازرسی کالاهای تجاری ایران، برنج خریداری شده در کشور مبدا را مورد آزمایش قرار می دهند و پس از تاییدیه بهداشتی و سلامت کالا، محصول کیسه گیری و بارگیری می شود.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: همچنین پیش از تخلیه کشتی و ورود به کشور بار دیگر محصول تحت آزمایش سازمان های نظارتی یادشده قرار می گیرد و در صورت تاییدیه بهداشتی و سلامت، کالا ترخیص و تخلیه می شود.
به گزارش ایرنا، چندی پیش رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج پاکستان از ثبت سفارش 30 هزارتن برنج از پاکستان به مقصد ایران پس از یک وقفه 6 ساله خبرداده بود.
نیاز مصرفی برنج کشور سالیانه حدود 3 میلیون تن است که حدود 2 میلیون تن آن از داخل و مابقی از طریق واردات تامین می شود.
براساس مصوبه دولت، حدود 300 هزارتن برنج برای ذخایر استراتژیک کشور را شرکت بازرگانی دولتی ایران و بین 800 تا 900 هزار تن را بخش خصوصی وارد می کند.
براساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی، کشت و تولید برنج در دو استان مازندران و گیلان عملیاتی خواهد بود و کشت برنج در استان‌های دیگر کشور کنترل خواهد شد.
همچنین ایران یکی از بزرگترین وارد کنندگان برنج باسماتی هند است.
اقتصام**9186 **1561

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سخنرانی فرهاد دلقپوش عضو هیئت مدیره شرکت بازرگانی دولتی