سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ایران نوشت: روایت هایی متفاوت از وقایع لاهیجان


ایران نوشت: روایت هایی متفاوت از وقایع لاهیجان

ایران/ متن پیش رو در ایران منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست

ماجرای حمله به مراسم سخنرانی یک فعال سیاسی اصلاح طلب در لاهیجان، با اظهارات چهره‌های محلی و واکنش رسانه‌های شهرستان وارد مرحله تازه‌ای شد. خودسرها علاوه بر برهم زدن سخنرانی «فیاض زاهد» و تعقیب و گریز چند ساعته او، حالا فرماندار لاهیجان را نیز نکوهش می‌کنند که چرا بر پیگیری قضایی حادثه تأکید کرده است. برخی منتقدان شهرستان نیز فیاض زاهد را فردی توصیف کرده‌اند که «دست در دست استکبار دارد» «وابسته به غرب است و غیرت دینی ندارد» تا حمله به یک میهمان دانشگاهی در مراسمی مجوزدار توجیه شود.

آغاز ماجرا
فیاض زاهد چهارشنبه گذشته به دعوت «شورای جوانان تدبیر و امید استان گیلان» به لاهیجان رفته بود تا با موضوع «عزت، حکمت و مصلحت در سیاست خارجی» در سالروز 13 آبان سخنرانی کند. باوجود اخذ مجوزها و طی شدن مراحل قانونی، خودسرها تنها به برهم زدن سخنرانی اکتفا نکردند، بلکه به درگیری فیزیکی روی آورده و حتی به تعقیب چند ساعته سخنران در شهر دست زدند.

تأیید و تکذیب درگیری فیزیکی
فیاض زاهد از وقوع درگیری فیزیکی و حمله به خود در این مراسم و حتی بستن جاده لاهیجان به رشت برای یافتن او خبر داد، اما کاظم کسرایی،‌ فرماندار لاهیجان در گفت‌و‌گو با «اعتماد»، وقوع درگیری فیزیکی را رد کرد و گفت که «سخنرانی تازه شروع شده بود که عده‌ای با شعار «مرگ بر امریکا» و «مرگ بر فتنه‌گر» نظم جلسه را بر هم زدند و اجازه ندادند سخنران صحبت‌هایش را ادامه دهد و به دلیل متشنج شدن فضا جلسه را ترک کرد.» وی با اشاره به اینکه «اصلاً هیچ گونه زد و خوردی رخ نداده است» ادامه داد: «با توجه به اینکه عکس و فیلم این افراد موجود است ما از طریق دادستانی و نیروهای انتظامی پیگیر قضایی این ماجرا هستیم و عکس و فیلم را برای شناسایی در اختیار نیروهای قضایی قرار داده‌ایم. بی‌شک امنیت انتخابات جزو وظایف ذاتی ما است و ما اجازه چنین اتفاقات و جریان‌سازی‌هایی را نخواهیم داد. به هر حال در انتخابات فضا باید برای همه گروه‌ها باز باشد.»

حمایت از خودسرها، انتقاد از فرماندار
اما اظهارات فرماندار در مقام شورای تأمین شهرستان، مبنی بر پیگیری قضایی این واقعه، به مذاق برخی فعالان سیاسی این استان خوش نیامد. آنان و رسانه های حامی شان به جای حمایت از رویکرد قانونی نماینده دولت در شهرستان، او را به همراهی با فتنه متهم کردند. به عنوان مثال؛ سایت «گیلان نوین» نوشت: «آقای فرماندار حمایت و دفاع حضرتعالی از شخصی که در جریان فتنه ۸۸ پرونده روشن دارد و تا مدت‌ها کشور درگیر تلخ ترین اقدامات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران توسط چنین افرادی بوده چه توجیهی دارد؟». امام جمعه لاهیجان نیز «از همه جوانانی که احساس وظیفه کردند که او (فیاض زاهد) فرار را بر قرار ترجیح دهد» تشکر کرد و گفت: «متأسفیم که در روز استکبارستیزی عده ای به نام حامیان دولت در دانشگاه آزاد لاهیجان، برای سخنرانی تریبون می گیرند و از فردی که در فتنه ۸۸ نقش داشته دعوت می کنند، فردی که دست در دست استکبار دارد، چگونه می تواند از استکبار ستیزی بگوید.» به گزارش «درگیلان» حجت‌الاسلام احمدعبدالله‌زاده پاشاکی افزود: «کسی که وابسته به غرب است و غیرت دینی ندارد و عقیده ای به استکبار ستیزی و ولایت پذیری ندارد و حتی زندانی دوران فتنه است، نمی‌تواند درباره مبارزه با امریکا و دشمن صحبت کند، هرچند یک عده نسبت به این موضوع سهل انگار و بی توجه هستند.» وی این را نیز گفت که «ما مخالف حامیان دولت نیستیم و دولت را حمایت می کنیم، ولی این روش آقایان را نمی پسندیم و ساکت هم نخواهیم نشست.» آیت‌الله قربانی، امام جمعه رشت نیز در خطبه‌های روز جمعه این شهر با اشاره به حوادث لاهیجان گفت: «نباید به افرادی که دارای مشکل و معلوم‌الحال هستند و در فتنه سال ۸۸ پرونده آنها روشن است اجازه سخنرانی داده شود. بچه‌های انقلابی نمی‌توانند سخنرانی فتنه‌گران را تحمل کنند و فضا به آشوب کشیده می‌شود زیرا انقلابیون می‌بینند افراد نفوذی ورود کردند و مقابله می‌کنند. البته‌بنده با ضرب و جرح و تخریب مخالف هستم و از برادران خود نمی‌پذیرم.»

ندیمی: مهاجمان مدعی هستند
شاید به دلیل همین فضاسازی‌ها و حمایت‌ها بود که نماینده لاهیجان در مجلس، پیش از هر موضعگیری، خواستار روشن شدن ابعاد ماجراست. ایرج ندیمی در پاسخ به این سؤال «ایران» که شما تاکنون چه پیگیری هایی برای روشن شدن واقعه کرده اید؟ گفت: «در این باره دو اظهار نظر وجود دارد؛ مخالفان می‌گویند سخنران ادامه نداد، موافقان هم می‌گویند با سرو صدا مانع سخنرانی شدند، یا برخی می‌گویند سخنران یا موضوع سخنرانی می‌توانست متفاوت باشد، یا حتی اینکه واقعاً کتک کاری شده یا نشده، روایت فرماندار با روایت سخنران متفاوت است، در مجموع به نظر من همه این موارد باید روشن شود.» وی با اشاره به اینکه «آنچه مهم است این است که فرماندار شهرستان از نظر اجرایی یک پاسخ دارد و امام جمعه محترم هم از جهت شناخت کیفیت داستان، یک نظر دیگر دارد» اضافه کرد: «مهم این است که مردم نسبت موضوع امریکا کاملاً حساسیت دارند،‌ مجموعه این مباحث به ما می‌گوید که زین پس باید در رابطه با انتخاب سوژه، محل سخنرانی، زمان سخنرانی، سخنران و ترکیب حاضران، چاره‌اندیشی‌های جمعی شده و قانون حاکم شود.»
ندیمی اضافه کرد: «از فرماندار پرسیدم که ایشان گفت دانشگاه اعلام کرد آمادگی ندارد، چون ممکن است تعرضاتی ایجاد شود. دانشگاه این مثال را مطرح می‌کرد که چندی پیش گروهی کنسرت موسیقی برگزار کرد، اما بعد به ما گفتند که تک خوانی شده. به دلیل آمادگی نداشتن دانشگاه، فرماندار اتاق اصناف را به عنوان محل جایگزین انتخاب کرد.»
وی با تأکید بر اینکه «آنچه اکنون با آن مواجه هستیم، دو نظر است که من در ابتدای صحبت‌های خود به آن اشاره کردم» خاطرنشان کرد: «دو طرف از ما تقاضای پیگیری دارند.» ندیمی در پاسخ به این سؤال که آیا طرفی که اکنون در مظان اتهام هست هم اکنون مدعی است؟ گفت: «ما باید براساس قانون پیگیری کنیم و پیگیری می‌کنیم. خواست پیگیری یک موضوع است و قضاوت کردن موضوع دیگری. من الان نمی‌توانم قضاوت کنم، بلکه باید همه چیز را براساس قانون بررسی کرد.»
وی اضافه کرد: «هر دو گروه مطالبی دارند، برگزارکنندگان می‌گویند که ما مجوز داشتیم و اگر قرار بود سخنرانی نشود به ما مجوز نمی‌دانند. گروه دوم هم می‌گوید در فرایند تصمیم و اجرا تفاوت هایی وجود دارد. مثلاً مجوز برگزاری مراسم برای محیط دانشگاه گرفته شد و در محیط دیگری مراسم برگزار شد، در مجموع، من هنوز در رابطه با قضاوت مشکل دارم.»
ندیمی در پاسخ به این سؤال که شما از مراحل پیگیری خبر ندارید، اظهار کرد: «فرماندار گفته است که مدارک را تحویل مراجع ذی ربط دادیم. ایشان مسئول شهر است و خودش مجوز داده، باید به ایشان اطمینان کنیم، چون سابقه دروغی از ایشان ندیدیم. من هم در روزهای آینده خواهم رفت و با بازبینی مدارک قضاوت خواهم کرد. الان آنچه اتفاق افتاده دو گروه هر کدام سعی دارند خود را محق نشان دهند، اما قانون باید ملاک باشد. ملاک من قانون و کیفیت اجراست.»
به هر حال با توجه به نزدیک شدن زمان رقابت‌های انتخاباتی و اهمیت رعایت قانون در مراسم‌ مجوزدار، که بارها مورد تأکید رئیس جمهوری و وزیر کشور قرار گرفته است،‌ به نظر می‌رسد پرونده حادثه لاهیجان باید به دقت مورد بررسی مقامات مسئول قرار گیرد تا اقدامات خودسرانه نتواند تهدیدی علیه رقابت آزاد و قانونمند انتخاباتی به وجود آورد.

درباره وقایع لاهیجان و حواشی پس از آن، با فیاض زاهد گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.
پس از حادثه تاکنون، مسئولان استان یا شهرستان با شما تماس گرفته‌اند؟
تاکنون این اتفاق نیفتاده، البته حداقل انتظار این بود که آقای استاندار یا فرماندار تماس بگیرند و حالی از من بپرسند که گویا سرشان شلوغ بود. البته من هم انتظاری ندارم.
آقای کسرایی فرماندار لاهیجان، برخورد فیزیکی را تکذیب کرده است.
آقای فرماندار باید می‌بود تا متوجه شود برخورد فیزیکی بوده یا نه. به چند نفر از دوستان دانشجو اشیایی اصابت کرد. برای برخورد آمده بودند و من برای اینکه دردسری برای دوستان دانشجو ایجاد نشود، جلسه را ترک کردم. به سمت آسانسور رفتیم اما حملات شدیدتر شد و 3-2 مشت و یک لگد به من خورد. با دوستان- البته با التهاب- پله‌ها را دو تا یکی پایین آمدیم. بعد از سوار شدن به ماشین، متوجه شدیم که ما را تعقیب می‌کنند و متأسفانه یک دانشجو هنگام عبور از فرعی به اصلی، تصادف شدیدی کرد. بعد گفتند که خروجی شهر را ببندید و حتی شماره خودروی ما را نیز اعلام کردند من و دوستان دانشجو هم مجبور شدیم از راه‌های فرعی چند روستا بگذریم تا به رشت برسیم.
نظر شما درباره واکنش‌های موافق و مخالف چیست؟
به سهم خودم از دوستان، از احزاب و چهره‌های سیاسی و حتی معاون سیاسی استاندار تشکر می‌کنم که بلافاصله موضع گرفت. هرچند فرماندار لاهیجان اعلام کرد که حمله فیزیکی نبود یا تصادف ناشی از عجله بوده که این موضعگیری شاید ناشی از فشارهایی بود که به ایشان وارد شد و برای من قابل درک است. فقط، تعجب من از آیت‌الله قربانی، امام جمعه محترم رشت است. ایشان به گونه‌ای اظهار نظر کرده که گویی از این بی‌قانونی حمایت کرده‌اند و با سابقه ارادتی که من به ایشان دارم، این نکته مرا متعجب کرد. اصلاً نه فیاض زاهد، گیریم که بدترین فرد بوده باشد، اما به هر حال با مجوز آمده بود تا صحبت کند، وقتی دولت مجوز می‌دهد، آیا شایسته است فرد به محض ورود با مشکل مواجه شود؟


ویدیو مرتبط :
لاهیجان از نمایی متفاوت