سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پژوهشگر لبنانی: داعش رو به زوال و در حالت دفاعی قرار گرفته است


طلال عتریسی در گفت وگو با ایرنا با بیان این که« این روزها نگرانی و دغدغه اصلی داعش آن است که چگونه روحیه خود را حفظ کند»، خاطرنشان کرد: داعش درصدد است تا شرایط حفظ بقای خود را فراهم کند.
اقدامات تروریستی و جنایتکارانه داعش در مناطق مختلف دنیا سئوالات بسیاری را در خصوص دلایل واقعی این جنایات مطرح ساخت، آیا اولویت این گروه تروریستی دچار تغییر شده است؟ آیا تحرکات داعش جبرانی برای شکست های میدانی آن است و یا اینکه شکست راهبرد مقابله با داعش منجر به بروز این جنایات دامن زده است؟
تلاش ها برای تفسیر این جنایات داعش پس از آن افزایش یافت که عملیات تروریستی انتحاری آن در مناطق مختلف دنیا از جمله ضاحیه جنوبی بیروت ، تونس و پاریس بعداز سرنگونی هواپیمای مسافربری روسیه در آسمان شبه جزیره سینای مصر و مهمتر از این ها شکست های میدانی آن در سوریه و عراق رخ داد و این گمانه را تقویت کرد که این خطرناک ترین گروه تروریستی تکفیری در جهان ، راهبردی جدید را در پیش گرفته است.
به نظر می رسد مسئولان سرویس های اطلاعاتی و امنیتی جهان، جنایات اخیر را حوادثی گذرا تلقی نکرده و معتقدند داعش نقشه های دیگری برای حملات جدید تروریستی را در سر می پروراند.
آنها معتقدند بودجه سالانه دو میلیارد دلاری داعش در کنار هزاران عنصر و و پشتیبانان مالی و تسلیحاتی در منطقه و جهان به ویژه برخی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، به این گروه تکفیری اجازه می دهد تا نقشه های تروریستی خود را در نقاط مختلف جهان به مرحله اجرا بگذارد.
برای فرار از شکست های میدانی ، عملیات تروریستی انتحاری در مناطق مسکونی و تجاری نقاط مختلف جهان یکی از شگردهای این قبیل گروه های تروریستی تکفیری است.
گروه موسوم به « حرکه الشباب» در سومالی که در سال 2010 در اوج قدرت به سر می برد پس از آن که به شدت با آن مقابله شد، حمله های تروریستی خود را به مناطقی دور از قلمرو تحت نفوذ مستقیم خود منتقل کرد. گروه های تروریستی تکفیری با این شیوه تلاش می کنند تا با کمترین هزینه ممکن نتایج بزرگی را برای حفظ روحیه عناصر خود کسب کرده و به رعب و وحشت در میان ملت ها دامن بزنند.
طلال عتریسی در ادامه گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: گروه تروریستی تکفیری داعش بسیاری از ابزارها و اهرم های خود را از دست داده و پیروزی های میدانی آن از چند وقت پیش متوقف شده است.
این پژوهشگر لبنانی خاطرنشان کرد: داعش در عراق بسیاری از مناطق تحت نفوذ خود را واگذار کرده و در سوریه نیز قادر به پیشروی نیست.
وی تصریح کرد:جنایت بریدن سر انسان های بی گناه و اسیران توسط داعش و فیلم های ویدئویی آن که باعث ترس و وحشت در مردم دنیا می شد امروز دیگر کارآیی خود را از دست داده و به همین خاطر داعش عملیات تروریستی انتخاری در نقاط مختلف دنیا را در دستورکار قرار داده است.
طلال عتریسی گفت: داعش برای رسیدن به اهداف شوم خود بر روی مناطقی مانند پاریس پایتخت فرانسه تمرکز می کند تا از تاثیر رسانه ای بالای آن سوء استفاده کند و در همین چارچوب عملیات تروریستی همزمان در چند نقطه دنیا را پیگیری می کند.
این پژوهشگر لبنانی افزود: داعش شبیه کسی شده که تحت محاصره قرار دارد و تلاش می کند عملیات هایی تروریستی انتحاری را خارج از سرزمین های تحت اشغالش در سوریه و عراق سازماندهی و اجرا کند تا شاید محاصره خود را بشکند.
اما دو عملیات تروریستی داعش در مصر و تونس به اعتقاد ناظران با هدف مشغول کردن ارتش مصر و تونس صورت گرفته است.
طلال عتریسی در ادامه گفت وگو با ایرنا تاکید کرد که ضربه زدن به ارتش های کشورهای منطقه بخشی از راهبرد داعش است زیرا همواره سعی در ایجاد ناامنی دارد چون آشوب و ناامنی باعث می شود این گروه تروریستی تکفیری امکان رشد و نمو پیدا کند.

** عملیات تروریستی دستاوردی برای داعش ندارد
اما الیاس حنا نظامی بازنشسته ارتش لبنان گفت که عملیات های تروریستی انتحاری داعش در مناطق مختلف دنیار را نمی توان نشانه ضعیف شدن این گروه تروریستی تکفیری دانست.
الیاس حنا در گفت وگو با ایرنا، در توضیح این رویکرد خود به معیارها و عملکرد داعش اشاره کرد و گفت که رفتار داعش با معیارهای شناخته شده جهانی تفاوت دارد.
وی تصریح کرد که داعش درهرجا که فرصتی برای حمله پیدا کند دست به عملیات تروریستی می زند.
این نظامی بازنشسته گفت که برای همین از عملیات های تروریستی داعش در سرنگون کردن هواپیمای مسافربری روسیه، عملیات انتحاری در ضاحیه جنوبی بیروت ، پاریس ، تونس و مصر شگفت زده نشده است.
الیاس حنا انتقال عملیات تروریستی داعش به پاریس را جدای از راهبرد همیشگی این گروه تروریستی تکفیری نمی داند و معتقد است این گروه هرجا موقعیت فراهم شود دست به عملیات تروریستی می زند.
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص راهبرد اعلام شده توسط ابوبکر البغدادی سرکرده داعش در یک سخنرانی او مبنی بر این که کشورهای غربی در رده آخر اولویت های این گروه هستند، گفت: بین سخنرانی و عملیات اجرایی تفاوت است.
این استاد دانشگاه آمریکایی بیروت تاکید کرد:سرکردگان داعش ارتباطی با تحولات و واقعیت های میدانی ندارند و صحبت هایشان بیشتر برای جهت دهی های کلی به عناصر خود است و عناصر میدانی هم به دنبال اهداف برای اجرای عملیات های تروریستی بسیار پیچیده هستند.
این نظامی بازنشسته افزود: گروه تروریستی تکفیری داعش بر روی اختلاف بین قدرت های بزرگ منطقه ای و جهانی حساب می کند.
الیاس حنا درعین حال خاطرنشان کرد: جنایات تروریستی داعش در نهایت دستاوردی برای آن نخواهد داشت چراکه نیروهای مقاومت تسلیم آن نمی شوند و راهبرد خود را تغییر نمی دهند و در نهایت پیروزی از آن طرفی است که نبرد میدانی را به نفع خود خاتمه دهد، کسی که زودتر خسته شود، بازنده است.
خاورم ** 388** 390** 1324

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کربلا در برابر داعش ؛ در حالت دفاعی قرار گرفته است