فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آشنایی با حوزه علمیه خواهران در الخریب لبنان


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، حوزه علمیه خواهران شهر الخرایب در منطقه جبل عامل، جنوب لبنان، بین شهرهای صور و صیدا قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام شیخ محمد احمد حجازی، موسس این حوزه علمیه که آن را در سال 2008 میلادی تاسیس کرده است در خصوص ضرورت و ایجاد چنین مرکزی می‌گوید: به دلیل نیاز جامعه به شناخت دین اسلام بصورت علمی - تخصصی و آشنایی با مسائل فقهی که جوامع امروزی بدان نیازمند است و آموزش آن برای زن و مرد مسلمان واجب است و بدلیل وجود چنین پتانسیلی از لحاظ علمی و دینی در زنان این منطقه و ایجاد یک محیطی دینی که در این راستا زنان ثابت کرده اند این شایستگی را دارند که آموزش علوم دینی را عهدار گردند این حوزه تاسیس شود.

بعداز ورود زنان به تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی، لازم بود تا دست‌اندرکاران جامعه اسلامی در مقابل این تحول بزرگ اجتماعی و برای اینکه این حرکت در مسیر صحیح اسلامی جهت داده شود، اقدام به تاسیس دانشکده های مختص زنان کنند که بتواند زن مسلمان صالح را تربیت و آن را از گزندها حفظ نماید. بنابر این ضرورت اجتماعی حوزه علمیه خواهران در خرایب مشخص شد.

سیستم آموزش حوزه علمیه خواهران خرایب سه مرحله درسی دارد:

مرحله لیسانس: این مرحله که 5 سال تحصیلی طول می کشد، دانشجویان رشته های علوم دینی مانند: فقه، نحو، منطق، عقیده، اخلاق، علوم قرآنی و نهج البلاغه را می‌آموزند. بعد از اتمام دوره لیسانس زمان شروع امتحانات آغاز می‌شود و دانشجویانی که موفق به کسب نمره قبولی شوند می‌توانند گواهی لیسانس خود را به همراه سطح تخصصی در رشته ای گذرانده‌اند دریافت کنند.

مرحله تخصص: این مرحله دارای دو سال تحصیلی است که دانشجو، دوره‌های فشرده تخصصی را باید طی کند.

مرحله دکترا: این مرحله 3 سال به طول می انجامد و دانشجویان دروسی را که در دوره‌های تخصص خود انتخاب کرده بودند، به عنوان تحقیق و پژوهش انتخاب می‌کنند.

سپس بعداز ارائه پایان‌نامه و دفاع از آن و قبولی دانشجو می‌توان به عنوان استاد در دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مرتبط با این رشته مشغول به تدریس شود.

برنامه‌های درسی حوزه بر اساس متون سنتی معتبر، طبق برنامه‌های درسی حوزه علمیه نجف اشرف و حوزه علمیه قم، اداره می‌شود. تعداد دانشجویان هر مرحله با مراحل دیگر متفاوت است که گاهی با 7 نفر شروع و به 12 نفر می‌رسد.

استادان این حوزه، از علمای متخصص در امور دینی و فقهی لبنان هستند.

 

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
آشنایی با فعالیت های حوزه های علمیه خواهران