خروج ارز و تشدید رکود در پی اجرای بسته خروج از رکود


به گزارش مشرق ، حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن لوازم خانگی ، اظهار داشت: بعد از 50 روز سکوت، بالاخره بانک مرکزی در مورد اجرایی شدن طرح اعطای تسهیلات بانکی 10 میلیون تومانی به فروش کالا اظهارنظر کرد، اما اعلام اختصاص بخشی از این تسهیلات به لوازم خانگی خارجی باعث شوک و تعجب تولیدکنندگان داخلی شد.

وی ادامه داد: سخنگوی دولت در مورد دلیل این اقدام عنوان کرد که نمی‌توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم و آنها را مجبور به خرید کالای خاصی کنیم. این در حالی است که مسئولان همواره بر اجرای اقتصاد مقاومتی و لزوم حمایت از تولیدات داخلی تأکید داشته‌اند.

وی تصریح کرد: اختصاص تسهیلات به کالاهای وارداتی در هیچ کشوری صورت نمی‌گیرد، مسئولان در همه جای دنیا به فکر حمایت از تولیدات کشورشان هستند و حتی با اعمال تعرفه واردات سعی می‌کنند مردم را به خرید محصولات داخلی خود ترغیب کنند.

غزنوی با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی در ایران مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: متأسفانه همه چیز برعکس عمل می‌شود و در کشورمان نیز با وجود پیگیری مسئولان برای اجرای اقتصاد مقاومتی، دست‌های پرقدرتی در برخی بخش‌ها نفوذ کرده و مانع از اجرای این امر می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم تصمیم بانک مرکزی برای اختصاص تسهیلات به کالاهای وارداتی تغییر کند، در غیر این صورت تولیدکنندگان حتماً نسبت به این مسئله موضع‌گیری خواهند کرد.

سخنگوی انجمن لوازم خانگی با اشاره به مذاکره تولیدکنندگان لوازم خانگی با مسئولان وزارت صنعت برای تغییر در تصمیم بانک مرکزی، گفت: از مسئولان وزارت صنعت خواسته‌ایم تا موضوع اختصاص تسهیلات بانکی به لوازم خانگی وارداتی را در جلسه امروز هیأت دولت مطرح کنند تا تغییری در این مورد صورت گیرد.

وی افزود: از یک طرف بحث کمبود منابع مالی برای تزریق به بخش تولید مطرح می‌شود و از طرف دیگر تخصیص تسهیلات به کالاهای وارداتی تصویب می‌شود که این مسئله به ضرر تولیدات داخل است و باعث تشدید رکود در بازار محصولات ایرانی و خروج ارز بابت واردات کالا خواهد شد.

به گفته غزنوی، در صورت پرداخت وام بانکی به کالاهای خارجی، بسته خروج از رکود نتیجه برعکس خواهد داشت و رکود را تشدید می‌کند.


ویدیو مرتبط :
اجرای گوشه ای از بسته خروج از رکود