فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شب پرستاره جایزه داستان تهران


راز پیوند دیرینه انسان با داستان،روایت خیال انگیز از واقعیات روزمره و حتی رخدادهای دیریاب دنیای قصه ها هرچه باشد، مهم این است که از خواندن داستان ناگزیریم.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اختتامیه دومین دوره جایزه داستان تهران در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پنج شنبه شب (سوم دی) با اعطای جایزه به 40 داستان کوتاه با محوریت موضوعات شهری در حضور هیات داوران این جایزه، جمعی از نویسندگان و مسئولان موسسه همشهری و شهرداری برگزار شد.
این جایزه که توسط مجله داستان همشهری اعطا می شود در دومین دوره در مجموع به آثار برتر 68 میلیون تومان از طرف نهادهای مختلف (عمدتا مرتبط با شهرداری) اهدا کرد؛ واقعیتی که یا از ورود بیشتر نویسندگان به فضاهای شهری در این داستان ها طی سال های آتی و حتی اکنون حکایت دارد؛ یا با زبان بی زبانی می گوید؛ برگزاری یک جایزه می تواند حتی نویسندگان غیرحرفه ای را به میدان نوشتن بخواند؛ کما اینکه حدود 70 درصد شرکت کنندگان در این جایزه حتی یک اثر منتشر شده هم نداشتند.
در این مراسم که با تاخیر یک ساعته برگزار شد، غیبت یک نفر به شدت چشم ها را می آزرد؛ احمدرضا احمدی. از قبل اعلام شده بود در این مراسم از وی تجلیل خواهد شد اما گویا بیماری و عمل قلب سنگین اخیر مانع از شرکت وی در این مراسم شده بود.
مهدی ذاکری مدیر عامل موسسه همشهری اولین نفر روی سن رفت و گفت: تلاش کرده ایم مجله داستان همشهری به نهادی تبدیل شود که بتواند با نویسندگان و هنرمندان به صورت مستقل ارتباط بگیرد؛ همچنین جایزه داستان تهران زیر نظر این مجله کاملا مستقل برگزار شود.
بعد از او مینا فرشیدنیک سردبیر مجله داستان همشهری و دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران گفت: این جایزه با هدف ثبت تصاویری از تهران در داستان های کوتاه نویسندگان پایه ریزی شد.
وی افزود: وقتی تصاویری از شهرها را در داستان ها می بینیم نسبت به آن شهر احساس دلبستگی بیشتری می کنیم و سلوک مهربانانه تری نسبت به آن در پیش می گیریم. نویسندگان در واقع اولین قدم را در جاودانه شدن شهرها برمی دارند.
دبیر دومین دوره جایزه داستان تهران گزارشی از روند برگزاری این جایزه همراه با اسلاید ارائه کرد و گفت: از اول تیرماه فراخوان داستان های کوتاه با حداکثر 5000 کلمه را ارائه دادیم که مرحله دریافت آثار تا آخر مهرماه ادامه داشت. در این مدت یکهزار و 362 اثر از سراسر ایران به دست ما رسید، آثار در دو مرحله داوری شد و در نهایت 90 اثر به مرحله نهایی راه یافت. از این میزان 40 اثر در بخش اصلی و بخش های جنبی امشب به عنوان برگزیده معرفی می شوند.

**جوایز داستان دیگری بنا شود
در ادامه این مراسم علی خدایی نویسنده و از اعضای هیات داوران پشت میکروفون رفت و در بیانیه کوتاهی معیارهای هیات داوران را برای انتخاب آثار برشمرد.
وی گفت: انتخاب نهایی از بین 90 اثر راه یافته به بخش نهایی دشوار بود، ضمن اینکه امسال نسبت به سال قبل با تنوع بیشتر داستان ها رو به رو بودیم. امیدوارم جایزه های داستان دیگری مانند جایزه داستان اصفهان، خوزستان و ...شکل بگیرد.
بعد از وی بقیه اعضای هیات داوران شامل فرخنده آقایی، بلقیس سلیمانی، محمدحسن شهسواری و علی موذنی روی سن رفتند و جایزه برگزیدگان بخش اصلی را اهدا کردند.
در این بخش پنج اثر شامل تومور بدخیم عاشقی از افسانه احمدی، سبابه از لاله زارع، میشه شما رو ببوسم از مکرمه شوشتری و نشستن کنار اتوبان از آیین نوروزی، شایسته تقدیر شناخته و هر کدام یک میلیون تومان جایزه نقدی دریافت کردند و رتبه های اول تا سوم شامل یاخچی آباد نوشته مهدی حمیدی پارسا، قصه بی نام نوشته سینا دادخواه و 30 کیلومتر از عالیه عطایی به ترتیب هفت، پنج و سه میلیون تومان جایزه گرفتند.

** زندگی فرصت کوتاهی است
در میانه اهدای جوایز، کلیپی از احمدرضا احمدی پخش شد که وی در آن سیر روند شاعری خود را از بیست و یک سالگی گفت و خطاب به حاضران گفت: انزوای خودخواسته ای را ترتیب داده ام و به شدت اصرار دارم که اتلاف وقت نکنم و به جای آن فقط کار می کنم... زندگی فرصت کوتاهی است...
بعد از پخش این کلیپ ماهور احمدی دختر وی روی صحنه رفت و به جای پدرش جایزه تجلیل از یک نویسنده که تصاویری ماندگار از شهر تهران خلق کرده را گرفت و گفت: این تصاویر متعلق به سه سال قبل است؛ پدرم این روزها نمی گویم پیرتر که لاغرتر شده و با آنکه امشب دوست داشت اینجا باشد نتوانست.

** جوایز جنبی، بیشتر از جوایز اصلی
در بخش های جنبی این جایزه که از حمایت های مالی کافی برخوردار به نظر می رسید، نیز 32 اثر جایزه گرفتند و بعضی نویسنده ها با دست پر و چند جایزه، دانشگاه تهران را ترک کردند.
در بخش تهران شهر همدلی که سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران جایزه آن را داد جایزه نخست به داستان دوبل در باغ مخفی نوشته زهرا دربان، جایزه دوم به داستان طوفان از سارا قهقرایی، جایزه سوم به صورت مشترک به موها نوشته مهدی رجبی، آنت و آیلین هما جاسمی، جوز سعید چراغعلی، آزمایشگاه علیرضا مسلمانی و ممدآقا از پیمان هوشمند اعطا شد. ارزش نقدی این جوایز به ترتیب از جایزه نخست سه، دو و یک میلیون تومان بود.
در بخش حقوق و تکالیف شهروندی که آن را اداره کل آموزش های شهروندی اعطا کرد، جایزه نخست به ارزش سه میلیون تومان به نسیم مرعشی برای داستان بن بست سهیل اهدا شد. جایزه دو میلیون تومانی دوم در این بخش به صورت مشترک به داستان های با خیال راحت گریه کن از مرتضی بیاله، از دوغ اراج تا آیسی مانکی پیناکودلادا از نازنین جودت، لک لک از موژان نادریان و قضیه حمار یا دوراهی خر از ندا نوبخت تعلق گرفت. جایزه سوم نیز به جای یک برگزیده چند نویسنده را برگزید و اسم شوهر من تهران است از زهره شعبانی، حیوان بین از ایمان احمد زاده، پاندول از مهراوه فردوسی همچنین تهران نو سایه ندارد از سمیه نوروزی برنده این جایزه یک میلیون تومانی شدند.
بخش بازار تهران که شهرداری منطقه 12 تهران متولی آن بود به این ترتیب برندگان خود را شناخت که جایزه اول را به ارزش سه میلیون تومان به داستان کنترلی از بیژن اعرابی داد، جایزه دو میلیون تومانی دوم را به صورت مشترک به تولد دوباره هودینی از محمدرضا زمانی و آیا درخت حرف می زند از فروغ کشاورزی اهدا کرد و جایزه یک میلیون تومانی سوم نیز به دکتر بازی از روزبه فتاحی، ماروپله از مریم منصوری و چمدان چرمی قفل دار از فرشاد موسی زاده به خانه بردند.
بخش دانشگاه تهران که توسط معاونت فرهنگی این دانشگاه اهدا شد با سه جایزه برگزیدگان خود را معرفی کرد، جایزه اول به ارزش دو میلیون تومان به داستان زونکن از حامد حبیبی، جایزه دوم به ارزش دو میلیون تومان گروه پزشکی 63 از یاسمن رحمانی و جایزه سوم به ارزش یک میلیون تومان به اسم ها از طناز مظفری معرفی شد.
بخش برج میلاد دو جایزه اول و دوم داشت که جایزه نخست به ارزش دو میلیون تومان به داستان چند روایت نامعتبر از تپه نوشته امیرحسین یزدان گل و جایزه یک میلیون تومانی دوم به داستان از جوادیه تا باغ شیان نوشته محمد حسن ابوحمزه تعلق گرفت.
بخش خط سفید که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران متولی آن بود نیز بدون برگزیدن داستانی به عنوان جوایز نخست و دوم پنج اثر یعنی یاخچی آباد نوشته مهدی حمیدی پارسا، دوساعت از وحید کیارسی، نشستن کنار اتوبان از آیین نوروزی، دروازه غار نوشته سمیرا آرامی، از دوغ اراج تا آیسی مانکی پیناکولادا از نازنین جودت را شایسته تقدیر دانست و به هر کدام یک میلیون تومان جایزه داد.
فراهنگ**9157**1027

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آهنگ شب پرستاره ی پرستاره (در گرامیداشت ونسان ونگوگ)