گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



اکوتوريسم/ کندوان، تنها روستاي صخره‌اي جهان


  X     

تاریخ خبر : دوشنبه 1394.08.11 - 22:58

اکوتوريسم/ کندوان، تنها روستاي صخره‌اي جهان

ويکي پي‌جي/ روستاي کندوان در استان آذربايجان شرقي، در 62 کيلومتري تبريز و در دهستان سهند بخش مرکزي شهرستان اسکو واقع شده است. روستاي کندوان به همراه يکاپادوکياي ترکيه و داکوتاي آمريکا سه روستاي صخره اي جهانند اما ويژگي منحصر بفرد کندوان اين است که اين روستا تنها روستاي صخره اي جهان است که هنور مردم در آن ساکنند و زندگي در آن جريان دارد.
در نظر اولي که به روستاي کندوان انداخته مي شود يک سري مخروط‌هاي نوک تيز ديده مي شود که در سطوح غير منظم آنها سوراخهايي وجود دارد. اين مخروطها، در کنار هم بطور متراکم يا جداجدا ناگهان از دامن کوهي بلند سر برآورده و در سراشيبي تند کوه به صورت پله پله بالا رفته اند. بناي خانه هاي کندوان از نوع معماري صخره اي است و به قرن هفتم هجري و در بعضي موارد حتي به دوره هاي قبل از اسلام نيز برمي گردد. اين روستا نمونه اي از ابتدايي ترين نوع زندگي بشر و همزيستي او با طبيعت به شمار مي رود.
واژه کندوان از لفظ ؛کندو؛ ميايد که به نوع معماري خانه هاي روستا برميگردد. اين خانه هاي کله قندي همچون سلولهاي کندو زنبور عسل ساخته شده اند. البته فرم اوليه آنها به صورت طبيعي و بر اثر فوران آتشفشانهاي کوه سهند ايجاد شده که اين گدازه ها بر اثر قرنها برروي هم سرد و سخت و کله قندي شده اند. وجود چشمه هاي زيباي آب معدني براي بيماران کليوي و آرامش و سکوت کوهستان به اضافه هواي بسيار پاک ٬گردشگران بسياري را سالانه به سوي اين محل ميکشاند. مراتع سرسبز عشايري فضاي مناسبي را براي پرورش زنبور عسل و کشت گياهان دارويي فراهم کرده که همين يک نوع محل درامدي براي روستاييان محسوب ميشود.همچنين صنايع دستي مانند بافت گليم و جاجيم و شالهاي رنگين و زيبا نيز يکي ديگر از اشتغالات زنان کندوان محسوب ميشود.
در تاريخ منطقه کندوان، اين گونه نقل شده که نخستين کساني که به کندوان پا گذاشته اند، ساکنان روستايي به نام حيله ور که در 2 کيلومتري غرب کندوان قرار داشته، بوده اند که در قرن هفتم هجري براي در امان ماندن از حمله مغول ها به دشتي در مقابل کندوان فعلي مهاجرت کرده اند و در طول مدت زماني به تدريج درون کران ها را حفاري کرده و پناهگاهي امن براي خود ساخته اند.
روستاي کندوان داراي مسجد، حمام، مدرسه و آسيا مي باشد و کران مسجد يکي از بزرگ ترين کران هاي روستا را تشکيل داده است.
داخل خانه ها کوچک و ساده اما تميز است. هر کدام به فراخور صاحبش چند اطاق کوچک دارد که با طاقچه و پرده و چند پشتي تزيين گشته است. خانه ها عموما چند طبقه هستند طبقه اول براي آغل حيوانان تعبيه شده و طبقه بعدي براي سکونت آماده ميشود. خانه ها مانند روستاهاي ديگر تپه اي٬ به صورت پله کاني هستند و کوچه هاي باريک با شيب تند آنها را به هم متصل ميکند. ويژگي سکونت در دل سنگها اين است که در تابستان خنک و در زمستان تا حدودي گرم ميماند.البته روستاي کندوان زمستان سرد و طولاني دارد به طوري که فصل توريستي آن تنها از بهار شروع شده و تا اوايل پاييز ادامه ميابد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
توریستها در روستای صخره ای کندوان آذربایجان Kandovan